Thursday, December 28, 2006

Inför januari 2007

Ni som läser bloggen regelbundet vet att jag varje månad sparar ca 6 000 av min lön i aktie och räntefonder. Varannan månad sänker jag dessutom mina totala utgifter från ungefär 8 000 kr till 4 000 kr vilket innebär att jag denna månad kan spara 10 000 av min totala lön som ligger på ca 14 000 kr efter skatt.

Av dessa 4 000 kr som jag spenderar under en snålmånad står 2 500-3 000 kr för fasta kostander som hyra, elräkning etc vilket är svårt att påverka. De övriga 1000 kr är främst mat vilket jag brukar klara att hålla nere i 30 kr per dag.

Tanken under januari var att jag nu i slutet på december betalar räkningarna för att sedan helt sluta spendera av decemberlönen fram till jag får lön i januari. Dvs köra en utökad snålmånad som skulle ge över 11 000 i sparande. Utmaningen har dock blivit betydligt mindre sedan jag pratade med jobbet idag. Det kommer nämligen finnas stora möjligheter att jobba över under januari vilket vore dumt att säga nej till.

Från början var ju tanken att jag skulle dra in alla pengar jag behövde till mat på alternativt sätt som att sälja något, samla burkar, jobba åt någon granne etc. Även om tanken var intressant är det ju direkt kontraproduktivt mot målet att bli rik att säga nej till att jobba extra för att jag ska hinna hem och samla burkar.

Reglerna för januaris snålmånad (som i verkligheten bara är 3,5 veckor) kommer bli följande: Den 2:a januari fryser jag som tidigare beräknat kontot för alla utgifter. Allt som jag ska spendera mellan 2/1 och 25/1 måste jag jobba in via övertidsarbete.

När jag jobbar över får jag 150 kr per timme. För att göra utmaningen lite större kommer jag dela de 100 kronorna jag får ut efter skatt i två delar. En till sparande och en till konsumerande. Dvs för varje timmes övertid jag jobbar får jag rätt att handla mat och annat nödvändigt för 50 kr. Jag kommer rapportera hur mycket jag jobbar extra och hur utgifterna ser ut under januari här i bloggen. Men målet blir 20 timmars övertid vilket alltså ger 1000 kr att handla för.

Totalt kommer sparandet alltså komma upp i minst 12.000 kr under januari.
14 000 i lön - 3 000 i räkningar = 11 000
+ 1 000 kr till mat genom övertidsarbete lika mycket ska gå till sparande

8 comments:

  1. Har du funderat på att byta upp dig till ett jobb som betalar bättre än det du har nu? Eftersom du har så stort fokus på att spara en så stor del av lönen som möjligt så skulle det ju vara en bra idé om det gick. Har inte sett dig skriva någonting om det än.

    ReplyDelete
  2. Självklart skulle det vara bra med ett jobb där det var lite bättre betalt.

    Men jag trivs väldigt bra på mitt nuvarande jobb, har också en del förmåner som gör att min lön på lite drygt 20 000 känns ok. Tex fri mobiltelefon.

    Har bara jobbat ungefär ett år på nuvarnade jobbet och hoppas på en bra utveckling, både i ansvar och lön.

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:39 PM

    Jag tycker du gör rätt som fokuserar på utgifterna. En sak dock bara -- du har pratat om tidningsbud och samla burkar som ett sätt att öka inkomsterna. Tänk på att det är ett lite jobbigt sätt om du redan har ett heltidsjobb, din tid är värd pengar och ska användas på bästa sätt. Övertid är nog ett av de "bästa" sätten, men mindre kvalificerade jobb är nog inte mödan värt.

    Det absolut bästa är stabila sidoinkomster via eget företag eller liknande. Som du skriver, ett tillskott på bara ett par tusen ger rätt bra effekt på lite sikt. Tyvärr är skattesystemet utformat så att extrainkomster/övertid ger alldeles för hög skatt...

    Under perioden jag studerade tog jag fullt lån + jobbade halvtid + spelade poker, och investerade överskottet. Nu när jag jobbar heltid har jag inte samma tid över till pokerspel etc, men annars är det egentligen det klockrena tipset -- hitta 10 timmar i veckan där du kan göra något du är riktigt bra på, så kan det lägga grunden till en förmögenhet...

    ReplyDelete
  4. Jakim Persson: Du har nog rätt i att det är för mycket jobb för rätt lite pengar. Tidningbudandet tror jag visserligen lite på som extrajobb då jag gillar att träna och tror det skulle vara rätt avkopplande att börja dagen med några timmar i trappor.

    Samla burkar var dock mest på skämt om jag inte kom på något annat sätt att få in pengar till mat under januari.

    Eget företag är helt klart intressant. Gäller bara att hitta något som jag kan jobba med lite här och där på tider som jag själv väljer.

    ReplyDelete
  5. Har du alls någon fritid? Umgås du med kompisar? För det verkar som att du är villig till att göra nästan vad som helst för att nå ditt mål, dvs du är villig att jobba mera bara du får mer pengar.

    Bra i sig men är det bra för relationer med befintliga vänner? Hur ser du på den aspekten?

    Gott nytt år!

    ReplyDelete
  6. Martin: Jodå visst har jag en del kompisar. Men jag har inget större behov av att träffa dom så ofta. Under vardagarna är det väldigt ovanligt att jag umgås med andra än min sambo.

    Har trevliga arbetskamprater som jag träffar på jobbet och brukar träffa andra vänner någon timme på helgerna vilket räcker bra för mig.

    Familjen träffar jag kanske 1 gång i månaden.

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:05 PM

    Hur ställer sig din sambo till det här? Är hon lika sparsam som du? Min sambo håller för tillfället på med något liknande och jag har svårt att hålla jämna steg.

    Lycka till!

    /Lunsan

    ReplyDelete
  8. ÄR DU BEHOVET KRISTISK LÅNGT LÅN IGÅNG ELLER ÄR DU BEHOV LÅN ATT STARTA HAR EN SÄKERHET @ 2% RENTER FÖR FÖRETAG OCH PRIVAT
    SYFTEN? OM SÅ ÄR FALLET:
    Fyll och returnera
    Namn: ===
    Belopp som behövs: ===
    Varaktighet: ==
    land ==
    Syfte: ===
    Mobiltelefonnummer: ===
    Identifikationskort: ===
    Kontakta oss för mer information christloanfunds@gmail.com

    ReplyDelete