Sunday, December 03, 2006

IT-bubblan

Har ägnat helgen åt att läsa om it-boomens uppgång och fall kring år 2000. Redan då var jag intresserad av pengar och ekonomi men hade inte kapital eller möjlighet att göra några större investeringar på börsen. Allt jag hade då var några 10.000-lappar i en svensk aktiefond som jag köpt några år tidigare. Så den stora kraschen slapp jag. Kring 2001-2002 började jag intressera mig mer för rena aktier. Tyvärr var jag lite för snabb på tåget och gjorde mina första aktieköp något år för tidigt. När ericsson gått ner med 80% kändes det som grymt köpläge. Tyvärr gick det ju ner ytterligare 90%. Mina första ericsson köpte jag på 30 kr, snittade sen ner mig med nya köp på 14 och 6 kr samt givetvis i samband med nyemissionen. Jag sålde sen ericsson på strax över 20 kr för ett par år sedan när jag köpte lägenheten, då med en genomsnittlig köpkurs på runt 10 kr. Så det blev en bra affär ändå.

Nåväl åter till helgens studier av it-kraschen. Syftet är att lättare känna igen tecknen och hitta nästa bubbla. Såhär i efterhand undrar man ju hur fan folk tänkte när de drev upp kurserna på bolag som inte levererade något till 100-tals miljoner kr. Kan man förutspå nästa bransch där kurserna ska gå ner 90-95% på ett par år finns det alla möjligheter att få väldigt många 100% i avkastning med rätt strategi.

1 comment:

  1. ÄR DU BEHOVET KRISTISK LÅNGT LÅN IGÅNG ELLER ÄR DU BEHOV LÅN ATT STARTA HAR EN SÄKERHET @ 2% RENTER FÖR FÖRETAG OCH PRIVAT
    SYFTEN? OM SÅ ÄR FALLET:
    Fyll och returnera
    Namn: ===
    Belopp som behövs: ===
    Varaktighet: ==
    land ==
    Syfte: ===
    Mobiltelefonnummer: ===
    Identifikationskort: ===
    Kontakta oss för mer information christloanfunds@gmail.com

    ReplyDelete