Tuesday, July 17, 2007

Månadsrapport

Några kommentarer till månadens siffror. Vår granne fick alltså sin identiska lägenhet som vår värderad förra veckan. Därav den stora värdeökningen där. Har inte tidigare gått in på hur vi äger lägenheten men om någon skulle undra hur vi kan bo i en lägenhet i Stockholm för 600.000 så är det inte riktigt så. När vi köpte lägenhten för ett par år sen gick min pappa in som delägare. Det gör att jag äger 1/3-del och min tjej 1/3-del och pappa 1/3-del. Lägenheten är således värderad till 900.000 kr. Med facit i hand var det givetvis dumt att låta Pappa betala 1/3-del men vi gjorde det för att slippa låna så mycket och därmed få ner månadskonstnaden. Med den värdeökning som varit hade det givetvis varit bättre att betala lite mer varje månad, men det var ju inte lätt att veta för ett par år sen.

Fonderna har gått lite upp förutom insättningen på 12.000 förra månaden, men ingen jättelysande fondmånad. Ett par av fonderna backade till och med något, främst Japanfonden som verkligen inte varit något glädjeämne sista halvåret.

30 comments:

  1. Grattis till att ha kommit över 500 000!

    Kan ni inte köpa ut din pappa? Jag skulle tycka det var jobbigt att ha föräldrarna inblandade i mina tillgångar om det inte var nödvändigt.

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:35 PM

    Halvvägs hemma, grattis! Måste kännas jättebra att nå fram till en sådan milstolpe.

    Du har faktiskt gjort det svåraste redan. Nästa halva miljon kommer att gå ännu snabbare om din motivation fortsätter att vara på topp.

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:09 PM

    Din fader äger alltså 1/3 av lägenheten men betalar INGEN månadsavgift?

    En mycket dålig affär för dig och din sambo. En stor del av månadsavgiften går till det kontinuerliga underhållet av bostadsrätten. Förmodligen ca en tredjedel. Din fader borde betala åtminnstone en 1/9 av eran månadsavgift. Den delen går till att täcka hans andel av nödvändigt underhåll av bostadsrättsföreningen.

    Som det är nu betalar ni allt underhåll bostadsrätten gör, och er pappa åker med gratis. Äger han en tredjedel av bostaden utan att bo där bör han betala 1/9 av månadsavgiften för den delen av hyran som går till underhållet av bostadsrätten/bostadsföreningen.

    Som det är nu betalar han inget men tar full del i den värdestegring som sker i bostaden tillfljd av bostadsrättsföreningens kontinuerliga inversteringar i bostaden.

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:32 PM

    Hur går tankarna kring din skuld? Jag noterar att du inte amorterat senaste månaden.

    ReplyDelete
  5. Anonymous1:33 PM

    Anonym1:

    Så om jag köper en bostadsrätt och låter dig bo i den under förutsättningen att du betalar månadsavgiften så skulle du tacka nej?

    Även om affären så här i efterhand hade kunnat se bättre ut för Miljonären så gjorde pappan ändå en investering som gjorde att Miljonären kunde få ett boende och som inte gav någon direkt garanti till avkastning...

    Jag skulle inte ha något emot om ett antal personer var för sig investerade några hundra tusen i en lägenhet, där jag skulle kunna bo och enbart betala en månadsavgift på kanske 2000kr. Självklart skulle jag inte få ta del av någon värdeökning, men jag skulle ha ett billigt boende!

    ReplyDelete
  6. Finanskvinnan: Tack. Pappas delägande är helt passivt. Dvs han har ingen åsikt om hur länge vi ska bo kvar eller annat. Enda problemet som jag ser är hur vi ska göra om vi skulle vilja börja renovera vilket dels skulle öka vår standard men också värdet. Men några såna planer har vi inte. Vi skulle absolut få köpa ut pappa för 1/3-del av värdet om vi ville. Frågan är om 300.000 i bostaden kommer stiga i värde snabbare än 300.000 i aktier/fonder.

    Anonym: Nej han betalar ingen del av hyran. Tanken var helt enkelt att vi skulle slippa låna så mycket när vi köpte lägenheten. Vi har på så sätt fått väldigt låg boendekostnad.

    Arne: Stämmer att jag slutat betala av skulden månadsvis. Kommer med 95% säkerhet betala av rubbet inom några månader. Men pengar från räntefonden, gör ju förlust på någon procent på pengarna där i skillnad på räntefonden och lånet. Tanken med räntefondspengarna var att kunna flytta över dem till aktiefonder när börsen gått ner lite. Men inget talar för att denna överflyttning kommer ske alltför snart och då har jag hunnit få in nytt kapital som kan flyttas in i aktier/fonder.

    ReplyDelete
  7. Anonymous3:29 PM

    Jag har lite över 4 miljoner cash idag.

    Inom några år kanske jag har 400 miljoner tack våre "CLEAN OIL TECH"
    Ni som vill bli rika, köp CLEAN OIL TECH och vänta tills på hösten, då börjar det!

    CLEAN OIL TECH är på NGM OTC listan.
    (Nya växande företag)

    Bolaget har utifrån en "patenterad" lösning utvecklat en processor som gör oljebyte onödigt i framtiden. Processorn renar oljan i ett slutet system.

    ReplyDelete
  8. Anonymous4:15 PM

    Miljonären:
    Stort grattis, halvvägs till (första) målet!

    Peter:

    Om du har 4 mille cash, varför inte själv investera i CLEAN OIL TECH???

    (För övrigt ogillar jag uttryck som "cash", används oftast av personer som inta har några kontanter, men vill ge sken av det).

    ReplyDelete
  9. Anonymous5:05 PM

    När du skriver att du har si och så mycket tillgångar i fonder, har du då tagit bort det du ska betala i skatt ifall den dagen kommer då du ska bli av med dem? Isåfall vad räknar du att den egentliga värdet på dina fonder ligger på?

    ReplyDelete
  10. Anonymous8:05 PM

    Miljonären, ledsen att ta ned dig på jorden, men jag tycker din beräkning av hur långt du kommit är helt missvisande. Din bostad utgör mer än hälftan av dina "miljonärsdrömmar". Säg så här, om din del av bostaden istället vore värderad till en miljon idag, skulle det verkligen göra någon skillnad? Svar nej. Läs nedan definitionen av miljonär enligt Wikipedia.

    -----------------
    Recently there has been some controversy over how to correctly determine a person's status as a millionaire. One of the two most commonly used measurements is net worth, which counts the total value of all property owned by a household minus the household's debts. According to this definition, a household owning an $800k home, $50k furnishing, two cars worth $60k, a $60k IRA, $45k in mutual funds, and a $325k vacation home with a $250k mortgage, $40k in car loans, and $25k in credit card debt would be worth $1,025,000 and every individual in this household would thus be a millionaire. However, according to the financial assets measurement, equity in one's principal residence is excluded. So are all other fixed assets, such as the car and furniture.

    ReplyDelete
  11. Anonymous8:14 PM

    Precis, nationalekonomen du har helt rätt! Nästan alla vore miljonärer om man skulle räkna som miljonär innan 30.

    ReplyDelete
  12. Anonymous9:15 PM

    Tjena miljonär innan trettio.
    Brukar titta in titt som tätt då jag finner din blogg underhållande. Framförallt är det din benhårda karaktär som jag tycker är fascinerande! Kul att läsa om din strävan efter ett mål! Det skulle mer människor göra.
    Men du...varför pröjsa av lyan? Varför inte sälja och placera pengarna i något stabilare än fastigheter. Känns lite bubbligt i tider av ränthöjningar.
    Råvaror...fysiskt guld , oljeterminer , säd...kan bara klättra!
    Lycka till! /

    http://mangeudon.blogg.se

    ReplyDelete
  13. Nej jag har inte dragit bort skatten i lägenhetsvärde samt fondvärde. Där kommer det försvinna några 10-tusenlappar.

    Angående definitionen av förmögenhet använder jag det SCB kallar nettoförmögenhet. Dvs när jag har 10 miljoner enligt detta sätt att räkna kan jag sälja rubbet och flytta till ett varmare land (minus reavinstskatt, plus värden som jag inte räknat med som möbler och prylar).

    ReplyDelete
  14. F ö är det inte helt fel att ha mer än en kvarts miljon i fonder och kontanter heller. Bra jobbat, hur man än räknar.

    ReplyDelete
  15. Anonymous11:10 PM

    jag är mellanchef på ett börsbolag, och en av mina anställda har kreditkortsskulder på några hundra tusen kronor efter en trasslig skillsmässa. han mår psykiskt dåligt av detta och är för närvarande sjukskriven och riskerar förlora jobbet om han inte lyckas vända situationen. han använder företagskreditkortet för att handla i mataffärer etc för att klara månaden ut (vilket ledningen sett mellan fingrarna på - av medlidan för hans situation).

    han köpte dock sin villa för 15 år sedan och minus sitt huslån, så är nog villan värt rund 1.5 miljoner i alla fall.

    visst är det skönt att vara miljonär?

    ReplyDelete
  16. Anonymous1:33 AM

    Till Jonas sa... Då är ju din anställda pucko... Varför inte sälja huset å flytta till en lägenhet som passar plånboken?? Leva på företags kredit kortet.. å att det skulle ses mellan fingarna tssss... visst... hur redovisas en par ica kvitton i månaden?? varför inte höja hans lön lite så slipper han stjäla? tsssss. i dont belive it....

    ReplyDelete
  17. Var femte svensk är miljonär
    Börsuppgången och prisstegringen på bostadsmarknaden gör allt fler svenskar till miljonärer. Idag har en av fem svenskar en nettoförmögenhet på över en miljon kronor, enligt SCB.
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=669902

    ReplyDelete
  18. Anonymous9:38 AM

    Jag tror att lägenhetsköpet visar på ett problem för dig. Du är väldigt rädd för risk. Det gör att du placerar pengarna allt för försiktigt. Ibland är du rentav småsnål. Det slår tillbaka.

    Du är ung, du borde våga ta lite större risker och därmed få lite högre avkastning på dina investeringar.

    Om ni hade köpt en lägenhet för 1,5 miljoner för "ett par år sedan" så hade ni idag haft 2,5 miljoner - både du och din tjej hade varit halvvägs mot varsin miljon bara på lägenheten.

    Har du funderat på att handla lite med derivat? Har du funderat på att belåna dig lite mer?

    ReplyDelete
  19. Anonymous10:48 AM

    När jag räknar på min förmögenhet så tar jag inte med värdet på bostadsrätten men jag räknar med skulderna. Jag kommer att veta att jag/vi är miljonärer när tillgångar(exkl bostadsrätt)-skulder= 1 000 000.
    Det lömska med värdet i boende är att fast det har stigit i värde så kan du utnyttja det bara om du säljer och flyttar till en hyresrätt. Säljer du och realiserar vinsten måste du ju flytta.

    ReplyDelete
  20. Leffe: Det är inte så svårt att göra bra lägenhetsaffären i efterhand. Istället för att lägga 1,5 miljon på en lägenhet borde jag givetvis köpt säljuptioner i ericsson när kursen stod i 200 och sen köpoptioner vid 3 kr.

    Även lägenheter har rasat i värde historisk så det var inte helt självklart att värdet på en lägenhet skulle fördubblas från 2003 till 2007.

    ReplyDelete
  21. Anonymous8:25 PM

    Första inlägget här :) Var bara tvungen att kommentera detta. Min mening är att du inte ska ta med din bostadsrätt, utan tillågångar (fond,aktier,bankkonto,obligationer,pengar)-skulder! Som andra även tidigare skrivit, så här anser även andra jag pratat med på min jobb! Sedan är det ju så att du måste skatta på vinsten när du säljer dina fonder eller din bostadsrätt, vilket drar ner rätt kraftigt på dina beräkningar. Det kan se snyggt ut på pappret, eller dataskärmen när man ser siffrorna, men det dras en del. Så din månadsresultat är inte korrekt, enligt mig och en del andra som kommenterat.

    ReplyDelete
  22. Anonymous8:26 PM

    och jo, det jag skrev om den anställde på vårt företag är sant.

    Det är inte så att han får använda företagskortet och handla fritt, men han får handla på det, och betalar in checkar i efterhand.

    Min poäng är att hela den här miljonärssnacket borde egentligen handla om kassaflöde och passiv inkomst, inte om tillgångarnas värde.

    Gamla moster Agda som sitter i sin etta i Bastuträsk, med gammelfarfars schweziska klocka som hon vägrar sälja (är värd 1 mille) är knappast att se som miljonär förrän tillgången är såld och pengarna likvida.

    Om miljonären har 700,000 kr i fonder + lägenhet för 300,000 kr är han inte miljonär. Hur han än gör, så måste han ha någonstans att bo, och kan därför inte sälja av fastigheten hur som helst.

    ReplyDelete
  23. Anonymous10:06 PM

    Å andra sidan är det inte riktigt att bara räkna bort 30% av vinsten på fonderna heller. Anledningen till detta är:
    1. Det är en fördel att skatten inte är utlöst hela beloppet växer.
    2. Den slutgiltiga skatten kan bli under 30 % om fonderna gått upp så mycket att de kan schablonbeskattas.

    ReplyDelete
  24. Anonymous12:37 AM

    jag har en bostadrätt som jag skulle kunna sälja för ca 2 miljoner. Värderingen i deklarationen är ca. 150.000. Skulden är ca 500.000 SEK.
    Är bostadens inverkan på min förmögenhet:
    1) 0-500.000 => -0.5 MSEK ?
    2) 2MSEK - 0.5 MSEK => 1.5 MSEK ?
    3) 150.000 - 0.5 MSEK = -350.000 SEK ?

    Jag räknar som 1) eftersom min bostad drar ur pengar från min privata resultaträkning. En ren kassaflödesvärdering alltså. Miljonären räknar som 2). Observera att 3) dvs 'deklarationsmetoden' i viss mån tar hänsyn till skatteeffekter eftersom aktier inte tas upp till sitt fulla värde i deklarationen.

    ReplyDelete
  25. Tur att man slipper sant har i sin utrakning av formogenhet. Ibland kan det kannas lite tradigt, men det har sina fordelar att bo hemma hos foraldrarna :)


    MVH - miljonjakt.blogspot.com

    ReplyDelete
  26. Anonymous7:25 AM

    fan, det börjar likna lite kultism-beteende det här. det här är ju nästan extremare än kvartalskapitalismen.

    "idag hade jag en bra månad, kostnaderna hölls nere av effektiv administration och återhållsamhet, investerade överskottet i en fond som gick upp 0.73%"

    doh!

    Miljonären - har du inte funderat på att göra om dig till ett AB. Jag är intresserad av att köpa 10% av dig mot en summa pengar, förutsatt att jag du upprätter en vettig aktieutdelningspolicy så jag kan få pengarna tillbaks på sikt. Intresserad?

    ReplyDelete
  27. Anonymous7:29 AM

    Tilägg:

    Miljonären har ett överskott på är det 15,000 per månad? På årsbasis sparar du 180,000 kr kanske.

    Jag utgår ifrån att du är värd någonstans runt 3 mille. Du kan få 300,000 i kontanter av mig, i utbyte mot 10% av dina framtida inkomster under Miljonären AB.

    ReplyDelete
  28. Har man som jag stått i hyrserättskö i över 20 år (så man kan sälja bostadsrätten och flytta till hyresrätt när man vill) och dessutom har som mål att jobba ihop kapital för att kunna flytta utomlands och sluta jobba vid 40 så borde det vara självklart att räkna in bostadsrätten i tillgångarna.

    Var jag tvungen att bo kvar hela livet kunde jag köpa ert resonemang, men inte med de verklige förutsättningarna.

    ReplyDelete
  29. Anonymous6:14 AM

    Hej,

    Jag tillhör de som slipper räkna med bostaden (hyresrätt) men jag är lite kluven ändå. Det mest rättvisa enligt mig är:

    Tillgångar: Allt som går att realisera med kort varsel och förvandla till pengar.

    Sedan anser jag att man här bör räkna med reavinstskatten, både för lägenhet och för aktier/fonder. Det är inget annat än en uppskjuten skuld som förr eller senare skall betalas. Nettoförmögenheten blir vad som blir kvar om man säljer allt man äger och betalar av alla skulder.

    Skatteskuld eller inte har stor betydelse för hur man räknar. För egen del har jag aktier för 502k och fonder för 101k, då har jag räknat med framtida reavinstskatt. Räknar jag bort den har jag istället 618k resp 101k, vilket är en rätt stor skillnad.

    ReplyDelete
  30. Joakim: Grattis till bra aktieplacering!

    ReplyDelete