Thursday, August 02, 2007

Debatten om min mentala hälsa

Kul att det är så stort intresse kring mig och mitt liv som visade sig i kommentarerna till förra inlägget. Kan väl sammanfatta lite hur mina tankar går kring framtiden.

Någon nämde att en del av mitt sparande syftade till att mina barn skulle få det bra. Andra hävdar att jag kommer dö med massa pengar på banken till ingen nytta. Det stämmer inte att målet med mitt sparande är att några barn ska få en rik uppväxt. Att jag har några planer på att skaffa barn är juför det första ett helt befängt antagande. Skaffa något som innebär en massa jobb och dessutom kostar pengar är inte riktigt min grej ;-)

Att jag aldrig kommer ha nytta av mina pengar tror jag inte heller stämmer. Planen är att kunna leva på räntan utan att behöva jobba åren mellan 4o och 60, jag tänker mig då en levnadsstandard motsvarande ungefär 30.000 i månaden efter skatt i dagens penningvärde. Vilket bör räcka ganska bra för mig och min flickvän (förmodligen fru då) om vi väljer land med lite omsorg. Efter 60 har jag inga problem med att se kapitalet minska (om det nu skulle behövas för att kunna unna mig det jag önskar) i en takt som gör att det är helt slut vid min eventuella 90-årsdag.

31 comments:

  1. Anonymous9:15 PM

    Bra plan!
    Tips på intressant läsning i ämnet har jag hittat här: http://vanitycare.web.surftown.se/Ekorrhjulet_free.pdf

    Tyvärr har jag själv nått en för hög ålder innan jag insåg möjligheten att faktiskt spara till ekonomiskt oberoende långt tidigare än pensionen. Men jag jobbar hårt på att korta tiden av lönearbete.

    Jag gillar din blogg!

    ReplyDelete
  2. miljonären, jag vet fortfarande inte om den här bloggen är nån sorts practical joke, men den har stort undehållningsvärde. därför kommer jag att följa dina härliga inlägg om bönor och att du struntar i att köpa godis för 10 kr, etc.

    att du inte vill ha barn förvånar mig. men jag välkomnar ditt resonemang. barn kostar nog mer än de berikar. och jeezuz, stor eloge till din tjej som pallar att ni aldrig gör något som kostar.

    kan inte du ge mig tips på gratisnöjen du och din flickvän sysselsätter er med? (förutom snusk, göra matlådor, titta på teve och promenera).

    sen undrar jag:
    vilka är medvetna om ditt fanatiska sparande och sätt att leva?

    ReplyDelete
  3. Haha. Det roligaste vore om en ny debatt tog början nu, debatten om hur vansinnigt det vore att inte skaffa barn.

    Barn är ju meningen med livet!

    ReplyDelete
  4. finanskvinnan:
    barn luktar bajs.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. (Jag postade fel nyss)

    Zoe: Det är nog subjektivt.

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:33 PM

    Att umgås är gratis

    ReplyDelete
  8. finanskvinnan:
    men BEBISAR luktar väl ändå bajs, wouldn't u say? dessutom bajsar de mjölk.

    ReplyDelete
  9. Zoe: Hrmm, länge sedan jag träffade en bebis... Så jag minns inte. Men helt fräscha är de inte, så mycket kommer jag ihåg.

    ReplyDelete
  10. anonym:
    men omväxling förnöjer och därför undrar jag liksom hur många gratispromenader man kan ta och matlådor man kan göra och serier man kan se och hur mycket knullande man kan njuta av innan man tröttnar på att ens kille ALDRIG vill göra nåt som kostar för att vänta till den dagen han blir 40 så man kan leva på 30 000 efter skatt kr i dagens penningsvärde delat på två?!

    ReplyDelete
  11. Anonymous9:45 PM

    Kärlek Zoe - kärlek!

    ReplyDelete
  12. Anonymous11:06 PM

    zoe: Miljonären har iofs sagt ett par gånger att hans fanatiska sparande inte ska gå ut över flickvännen...

    På tal om ingenting så diskuterade jag och min flickvän idag om hur slösaktiga folk måste vara... jag tjänar 18k i månaden och hon knappt 15k.. vi har precis tagit lån på lägenhet för 985k... för ett par dagar sen köpte jag en lyle&scott-tröja för 1000kr... ska köpa ett golfset strax... och ändå sparar vi drygt 10-14k i månaden... hur lyckas folk inte spara?

    ReplyDelete
  13. anonym:
    vilken romantiker du är. sorry, jag är nog bara en kall realist. livet kostar. man kan inte leva på luft och kärlek och aldrig köpa NÅGOT under femton års tid (miljonären är väl 25 va?) för den där dagen... alltså, killen kommer ju att spricka när han väl får sätta sprätt på 15 000 i MÅNADEN (om han nu fortfarande ska dela med frugan, vilket betyder att hon inte har några inkomster ALLS???). ja, detta kommer att bli en mycket intressant blogg att följa. frågan är om jag orkar i femton år.

    hörru, miljonären, kan du svara på min fråga innan jag blir galen här. alltså, kan inte du ge mig tips, eller snarare exempel, på gratisnöjen du och din flickvän sysselsätter er med? (förutom snusk, göra matlådor, titta på teve och promenera).

    och: vilka är medvetna om ditt fanatiska sparande och sätt att leva?

    tack för mig och peace.

    ReplyDelete
  14. olle:
    jag är en sanna slösare. jag äger inte en krona och skiter i vilket. lever i nuet. det enda jag äger i materiella tillgångar är mina kläder, skor, saker i lägenheten.

    och 50 procent av en lägenhet utomlands.

    viktigast för mig är att må bra NU. och vet vad olle? allt ordnar sig ALLTID. jag är den största optimisten du kan tänkas stöta på.

    ReplyDelete
  15. Anonymous12:14 AM

    zoe: Att du var en "slösa" var nog inget du behövde förklara för någon här =)... angående ditt uttalande "allt löser sig" så håller jag absolut med.. särskilt om man har några tusenlappar på sparkontot som man kan plocka ut på ett par minuter ifall något skulle komma upp =P

    ReplyDelete
  16. Anonymous1:09 PM

    Aktivera RSS-feeds för din blogg så får du åtminstone 1 till läsare.

    ReplyDelete
  17. zoe: Ja vad gör vi ihop? Löser korsord och soduko, kollar tv, går promenader, joggar och pratar är väl sånt man hinner med i vardagen mellan jobb och annat nödvändigt som att städa och tvätta.

    Min flickvän brukar tävla massa på nätet och maila in till olika tidningar etc. Där händer det att vi vinner ett par biobiljetter ibland. För några månader sen var vi på gratis stand up i Stockholm (skrattstock eller vad det nu hette).

    De flesta jag känner vet om att jag lever ganska enkelt och sparar. Bara 2-3 personer vet hur mycket jag sparar.

    ReplyDelete
  18. Hej Miljonären,

    Har läst din blogg ett tag nu och gillar ditt sätt att spara.
    Skulle nästan vilja ha din disciplin att genomföra det själv.

    Håller dock inte med dig för första gången här av alla inlägg du gjort.

    Att inte skaffa barn är ett stort misstag.

    Fick själv en son för 1 år sen och den glädjen kan inte köpas för pengar. Varje dag när man kommer hem från jobbet så blir man så fruktansvärt glad när han kommer gåendes.

    Som någon sa i ett tidigare inlägg: Barn är meningen med livet och det har jag själv förstått nu när man har en själv.

    Att inte ha barn är något som jag tror att man kommer att få ångra när man blir äldre och inga barn och barnbarn kommer och hälsar på.

    Respekterar dock ditt val om ni inte vill ha barn men tänk efter både en och två gånger innan om det är för ekonomins skull detta välj bort.

    ReplyDelete
  19. Anonymous3:59 PM

    Michael: Den är aktiverad,
    http://miljonar.blogspot.com/feeds/posts/default
    resp
    http://miljonar.blogspot.com/feeds/comments/default

    ReplyDelete
  20. Anonymous4:21 PM

    Zoe: man köper inte kärlek. Jag har inte köpt min fru. Skulle ALDRIG vara tillsammans med en som har samma instälnning som du, inte konstit att du närmar dig 30 och är singel.

    ReplyDelete
  21. zoe, Att göra saker behöver inte kosta pengar överhuvudtaget. Det räcker med att ta en tur med cykeln till något trevligt ställe och ta med sig matsäck. Behöver knappt kosta något alls. Dyra nöjen är inte alltid de nöjen som är roligast.

    10:- är 10:- och många bäckar små. Det är oftast småutgifterna som i längden äter upp lönen.

    Och nej, rent realtiskt behöver man inte köpa massor av dyra prylar/kläder och så vidare, sålänge man har saker som fungerar!

    Ungdomar (läs: jag t ex), kan spendera 2000-5000:- på en ny mobil. Till vilken nytta i ärlighetensnamn? Skicka sms och tala i telefonen klarar vilken mobil som helst av.

    Och för att inte tala om kläder, det måste naturligtvis vara det senaste och det mest trendigaste i klädväg. Modet ska följas, "åh nej de där byxorna passar inte den tröjan.." Enkla och snygga (stilrena) kläder och som håller MINST lika bra som de dyra märkeskläderna behöver inte kosta en halv förmögenhet.

    Glöm inte heller bort alla krogbesök som går att spara in!

    Visst finns det pengar att spara, visst kan man ha roligt och trevligt utan att det ska behöva bli dyrt.

    ReplyDelete
  22. zoe; varför bli så provocerad av att Miljonären lever sitt liv som han gör? Alla blir lyckliga på sin fason, det enda jag har svårt för är när folk beter sig som du och försöker banka in i huvudet på andra att de har fel. Läs inte om du tycker det är så jobbigt!

    Sedan - angående att det alltid ordnar sig - så kan jag ju säga att man kan få ett abrupt uppvaknande där. Jag fick tex en sjukdom när jag var 33 år som jag kommer få dras med hela livet och som kommer minska min inkomst (många sjukperioder) och förkorta mitt yrkesliv. Hade ingen aning om att det skulle hända - lika lite som du vet vad som händer i morgon.

    Tycker nog att man bör ha utvecklat lite mer tolerans inför omgivningen när man är runt 30. Det är något lätt frireligiöst över sättet att vilja TVINGA andra till att byta personlighet...

    ReplyDelete
  23. Anonymous6:18 PM

    miljonären... hur mycket ska du ha för att kunna få 30k rent i månaden i ren avkastning? :)

    hur har du räknat?

    //N

    ReplyDelete
  24. Anonymous6:31 PM

    nikki six:
    "Fick själv en son för 1 år sen och den glädjen kan inte köpas för pengar." jovisst.. Men SATAN vad du får pröjsa för ungen =)..

    det var väl uträknat för något år sen att ett barn kostar ungefär en miljon till den dagen han/hon blir 18.. vad det är för siffra tar jag inget som helst ansvar för.. men om det var för något år sen så kan man bara tänka sig vad det är idag... med barnvagnar som kostar lika mycket som en 12 år gammal bil =)

    ReplyDelete
  25. Anonymous7:13 PM

    Barndebatten:
    tycker att det känns tråkigt att man diskuterar barn som en kostnad.
    Det är ju framförallt glädjen och meningsfullhet tycker jag. Sen att det är så hysteriskt med alla babyprylar och dyra barnkläder som t ex ska matcha föräldrarnas så är det ju de vuxnas fel.
    Människor har ett behov att älska och att bli älskade och det får/ger det av/det ett barn villkorslöst.
    LR

    ReplyDelete
  26. Anonymous1:19 AM

    LR: jag tycker att det är tråkigt att du inte har lärt dig tolka vad som sägs som skämt och vad som bör tolkas bokstavligt =)

    ReplyDelete
  27. Fem gratisnöjen i Visby, http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,1132013,00.html

    ReplyDelete
  28. jussi:
    jag respekterar att du inte gilllar mitt leverne. ibland gör jag inte heller det. så är det. men att jag snart är 30 och singel, har det verkligen med det att göra? jag skulle kunna räkna upp ett par stycken i min bekantskapskrets som lever helt andra liv än jag, men är ändå 30 och singel.

    mattias:
    SJÄLVKLART är det så att det finns många gratisnöjen. att umgås är, som någon här sa, helt kostnadsfritt. MEN, jag skulle tycka det vore trist att ALDRIG göra något som kostar. jag tror balans är nyckelordet här. lite av allt, som de gamla grekerna sa.

    frisk ekonomi:
    jag är inte provocerad av miljonärens sätt att leva. jag beundrar honom och den vilja och disciplin han har. tro inget annat. jag tänker bara mig in i hans tjejs situation. men å andra sidan, det är hans flickvän och hon är ju högst medveten om hur det ligger till med aktiviteterna i deras förhållande.

    det är klart jag inte vill TVINGA någon att byta personlighet. du kanske har misstolkat något av mina inlägg? eller så har jag inte uttryckt mig tillräskligt klart. lika lite som jag vill att någon ska be mig ändra personlighet, lika lite vill jag att miljonären ska byta stil.

    tråkigt angående din sjukdom. hoppas du ändå kan leva någorlunda "vanligt".

    ReplyDelete
  29. Anonymous2:32 AM

    inlägg som att barn är meningen med livet är som vanligt ett skämt. åsikten är dels subjektiv dels lätt kritiserad. alla är barn, är meningen med livet du själv?

    men förstår att man känner så. ogillar när folk sluddrar ur sig saker som att det är en obektiv och oförstörbar sanning.

    /David

    ReplyDelete
  30. Anonymous7:36 PM

    Olle:
    Mitt inlägg var inte direkt ämnat för att svara på ditt. Utan mer generellt.
    Det är rätt svårt att utläsa (undrar om det finns ngn kurs i det?) vad som är skämt och inte när man inte ser ansiktsutryck eller är tankeläsare. Så nästa gång kan du väl försöka skriva så att även jag förstår att du skämtar.
    LR

    ReplyDelete
  31. Att spara och ha pengar på banken är bra, men det låter inte som om du kommer att leva något vidare rikt liv precis!
    Kul blogg förresten!

    ReplyDelete