Sunday, August 12, 2007

Gästinlägg

Hej

Låt mig presentera mig själv, jag är flickvännen till "miljonären". Jag har förstått efter att ha läst på bloggen att ni vill veta lite mer om mig och min syn på den extremt ekonomiska pojkvännen.

Jag är ett år yngre än miljonären och har pluggat under våra år tillsammans, jag är nu färdig och jobbar på ett mindre företag i väntan på ett heltidsjobb (som jag hoppas bara faller ner i famnen på mig..).
Mina intressen ligger inte i att samla pengar på hög, jag sprätter dem gärna om det inte finns ett tydligt mål att spara dem till. Men jag har faktiskt börjat spara lite, har någon form av pensionsparande, kommer inte på vad fonden hette, sätter även över pengar till ett konto med högre ränta och ett konto där jag sparar till t ex nya stövlar, eller en ny väska eller vad jag nu kan tänkas vilja ha. Det kontot kommer jag åt snabbt via telefonbanken, vilket säger allt. Jag tränar rätt mycket på ett gym, som är ett av Sveriges största kedja inom den branschen, inredning ligger även varmt om hjärtat. Säg den tjej som inte är intresserad av inredning, mycket av mina pengar går dit. Köpte en tavla härom veckan, konst heter det, den kostade ett par tusen (hrm). En kompis till mig jobbar på ett galleri och tipsade mig. När jag kom hem var jag mycket stolt och visade upp investeringen för pojkvännen, som mer eller mindre fick en hjärtattack, därför kan jag inte tala om exakt hur mycket den kostade för då skulle jag aldrig mer få liv i honom, så mörkläggningen fortsätter. Men han kommer att tacka mig en dag då den kommer att vara värd mycket kosing!

Nu ska ni inte tro att han är dumsnål, det är han inte, låt mig berätta och chockera några av er. För ca ett år sedan skadade jag mig så pass att jag inte kunde gå i trappor eller bära tunga saker som var påfrestande för mitt bäcken. Vår tvättstuga ligger längst bort på gårdsplanen, eller om det är vi som bor längst bort ifrån den, jag har alltid irriterat mig på att behöva boka upp mig i 5 timmar för att tvätta och dessutom inte kunna välja exakta klockslag, du får helt enkelt ta det pass som är ledigt. Eftersom min pojkvän fick bära min tvätt fram och tillbaka, plus sin egen, eftersom jag tvärvägrar tvätta hans tvätt, han är ju vuxen för bövelen, och stödja mig då det behövdes. Det hela resulterade i att en dag när jag kom hem hade han köpt och installerat en tvättmaskin! Så nu kan jag tvätta exakt när jag vill utan att behöva irritera mig på att folk inte städar undan ludd och annat äckel efter sig.

När det kommer till restauranger och presenter så kan jag säga så mycket som så här. För ett tag sen hade han åkt iväg till en annan ort några dagar för att jobba. Han tyckte själv att han var romantisk och omtänksam när han kommer hem med en present. Det var ett par ljuslyktor, med rosa och röda pluttar på samt hjärtan. Det hade funkat om 1, jag var tretton år gammal. 2, jag inte hade någon som helst smak. 3, om vårt hem gick i rosa och rött. Jag är inte helt otacksam, men de ligger längst in i förrådet, utan papper eller annat som skyddar, går det sönder så..ooops, vilken otur. Jag är helt enkelt fel person att ge romantiska presenter till och han är helt fel person att köpa romantiska presenter eftersom han inte snappar upp vad som funkar. När det kommer till restauranger är det alltid trevligt att få sitta några timmar och äta gott, snacka en massa och allt det där, tyvärr är jag den sortens person som äter fort och utan att konversera. Äter upp först, sen kan jag prata ungefär. Det uppskattas inte så mycket av andra att vara så osocial, så ett restaurangbesök tar ungefär 45 minuter, 20 minuter på att vänta på maten, 10 minuter för mig att äta upp och 5 minuter på att betala och gå iväg. Och grädden på moset är att jag är rätt kinkig då det kommer till mat, vill veta vart köttet kommer ifrån, om det finns någon kravmärkt mat osv, så även det kan uppfattas som besvärligt och bökigt för de som är med.

Då är det bättre med konserter, teater och bio. Jag brukar gå in på gratisistockholm.nu och kolla upp olika evenemang. Sen så brukar jag vara med i alla tävlingar som tidningar och magasin brukar ha, korsord osv, händer att jag vinner ett par biobiljetter eller triss. Oftast så behöver man inte köpa tidningarna utan de ligger ju ute på nätet.

Om det är något mer specifikt ni undrar över så lär jag få reda på det, ställer man inga frågor så får man heller inga svar.
Ha det gott och ta hand om varandra!

16 comments:

  1. Anonymous12:48 AM

    Trevligt inlägg!
    En fråga jag har är hur du ställer dig till din pojkväns sparande, är det någonting du stöttar eller försöke du få honom att "unna" sig lite mer, och er?

    Har du känt att det någongång har gått till extremen? att "gud va jobbig du är, köp dom här skorna nu för gudsskull" eller så?

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:44 AM

    Äter ni olika mat hemma varje dag eller äter du bönor ur burk med?

    ReplyDelete
  3. Bra tips om gratis i stockholm-sidan, tackar!

    Kommer ni skriva äktenskapsförord om ni gifter er, så att all egendom är enskild eller kommer alla tillgångar vara gemensamma då?

    ReplyDelete
  4. Vad roligt det var med de rosa ljuslyktorna förresten, tänk att det bor en aspirerande romantiker i miljonären!

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:15 PM

    Oroar du dig för var konserverna kommer ifrån också eller gäller det bara kött?
    Tycker du att det är ok att du ensam betalar för att tex inreda ert gemensamma hem?

    ReplyDelete
  6. Berättelsen om tvättmaskinen drar onekligen igång nu-passar-det-alarmet.

    ReplyDelete
  7. Visst det ligger hela tiden på gränsen till extremen. Men det är en vanesak, nu tänker man knappt på det.

    Vi äter middag tillsammans 3-4 dagar i veckan. Då blir det inga bönor ur burken utan andra rätter för runt 10 kr per portion, tex pasta och köttfärssås eller pannkakor.

    Hur vi lägger upp giftemålet har vi inte diskuterat.

    Vi har betalat sängar, soffa, matta, bord, stolar och lampor tillsammans. Dvs det nödvändiga.

    ReplyDelete
  8. Anonymous8:24 AM

    Hur förlikar du dig med tanken på att ni förmodligen aldrig kommer att unna er någon större resa?

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:52 AM

    "Mina intressen ligger inte i att samla pengar på hög, jag sprätter dem gärna om det inte finns ett tydligt mål att spara dem till."

    Mijonären, hon är helt fel för dig - dumpa henne och skaffa någon som har samma intresssen och kan hjälpa till att snåla. Spara & Slösa funkar inte i ett förhållande...

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:53 PM

    Med tanke på att de inte har gemensam ekonomi så uppväger de varandra rätt bra. Varför ska hon bli straffad för att han väljer att spara pengar och hon väljer att unna sig det hon vill ha, det ena behöver inte heller utesluta det andra. I texten framgår det att hon sparar pengar, men inte på samma nivå.

    Förhoppningsvis så väljer han att leva med kvinnan i sitt liv än sina konton om han absolut måste välja mellan kärlek och pengar.

    ReplyDelete
  11. Anonymous3:02 AM

    bra skrivet. flummigt fokus på anonymitet.

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:50 AM

    Det är miljonären själv som skriver!!!!

    ReplyDelete
  13. Anonymous5:34 PM

    om ni kan tänka er spela ihop en film kan jag bidra med några 100kr till erat sparande

    ReplyDelete
  14. Anonymous9:17 PM

    roligt med ett gästinlägg!! fler sådana tack! (om du lyckas övertala henne igen :)

    ReplyDelete
  15. Anonymous3:22 PM

    Kul läsning, fungerar ju att leva såhär innan ni får barn.

    BARN KOSTAR!

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete