Wednesday, August 08, 2007

Missad börsprognos

Att börsen skulle fortsätta upp idag var ju helt rätt gissat igårkväll, dock trodde jag inte på alls såhär stark uppgång. Trodde på 0,6% men det blev över 2%.

Kom hem från jobbet strax efter kl 18 och bytte direkt om för att springa en runda. Har hållit igång hyffsat med träningen sen i våras när jag trappade upp en nivå. I snitt blir det runt 3 pass i veckan. Kan inte säga att jag märker någon vidare positiv effekt på min livskvalité. Många pratar ju om hur bra man mår och hur pigg man blir osv, tycker man mår ungefär likadant om man tränar 4 gånger i veckan som var 4:e vecka.

Nu är det middag framför datorn. 1 morot, 1 bit isbergssallat, 2 dl blandade bönor, 50 gram skinka (skivad kokt skinka tänkt till pålägg, köpt i 500 gramsförpackning för 35 kr), 2 knäckemackor. Totalpriset på middagen uppskattar jag till 7 kronor.

9 comments:

  1. Anonymous8:36 PM

    Du verkar äta både nyttigt och billigt. Kanske finns möjlighet för dig att vara med i ngt tv program o laga mat, eller ge ut en receptsamling? hehe.....

    Skulle ändå vilja ge som förslag att du tog en liten del av fondpengarna och la i aktier som du väljer med omsorg. Dels för att et är kul och dels för att du troligtvis har möjlighet till högre avkastning på längre sikt. Läste ngnstans att HM i snitt gett ca 20% i avkastning per år sen -80. Har inte kollat att det stämmer, men 10kkr satsade då ger långt över millen idag. Själv har jag gått över delvis från fonderna till aktier, mest för att jag tycker det är kul att anlysera och följa företag & finansbranschen m.m. Återstår o se om det var ett bra drag, men det är roligare iaf.
    Mvh Niicke

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:06 AM

    Det visar bara det meningslösa med att försöka gissa uppgångar/nedgångar! Det är en av anledningarna till att det är slöseri med tid (man kan läsa på www.aktietips.com eller likn sidor om man är intresserad av utvecklingen dag för dag eller timme för timme) att göra sådana.

    Jag laggar efter lite eftersom den breda uppgången just nu inte berör alla mina aktier, men det får gå för nu. Lite förvånad över styrkan i uppgången, just nu är det lite kamp, beroende på hur allvarlig man tror subprime-situationen är...

    Ingen förändring för min del just nu. Jag är i Japan under en längre tid nu så följer inte den svenska börsen så mycket... Men jag köper inget nytt ännu utan kör defensivt ett tag till. Jag blir inte helt förvånad om det kommer en nedgång på 10-20% från dessa nivåer, och jag kan inte se vad som kan trigga en uppgång på 10-20% från denna nivå...

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:34 PM

    Inte undra på att du inte känner att glädjen infinner sig när du tränar då du slarvar med maten. För att träningen ska ge effekt och välbefinnande måste du också äta riktigt. En bit morot duger inte till middag om du ska träna för att må gott...

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:35 PM

    Hur lång är du och vad väger du?

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:42 PM

    Du borde räkna efter hur mycket energi du stoppar i dig på en dag. Den där middagen låter lite väl klen för en vuxen som dessutom tränar fyra dagar per vecka.

    ReplyDelete
  6. Anser mig ha ganska bra koll på mat. Middagen igår var något liten i kalorier men normalt sett äter jag pasta eller ris till nästan alla måltider. Nu blev det bara två knäckebrödskivor + kolhydraterna i bönorna och grönsakerna. Så det kanske landade på 50 gram kolhydrater i den måltiden istället för 100 gram som är normalt per måltid. Frukost, lunch och middag + 2 frukter per dag på jobbet gör att jag tror mig landa på runt 350 gram kolhydrater per dag + 80 gram protein. Proteinet är ju det dyra så här försöker jag hålla mig till 1g/kg kroppsvikt vilket jag tror räcker bra. Lägga till 100 gram kolhydrater till går ju på högst någon krona per dag så det skulle jag utan problem kunna göra om jag trodde det behövdes.

    Totalt äter jag nog mellan 2000 och 2250 kcal per dag vilket jag tror är rätt lagom för en kille som mig på 80 kg med stillasittande jobb och några träningspass per vecka. Eller?

    ReplyDelete
  7. Anonymous12:53 PM

    Ett dagsintag på 2000-2250 kcal kan anses som väl lite för en kille runt 80kg, som också tränar. Förutsatt att du inte vill gå ner i vikt. Knappast så att det är någon fara på taket, men lite mer skulle knappast göra någon skada. Bra kolhydrater som ris, pasta och potatis kostar som du säger nästan ingenting.

    följande sida kan du själv räkna på din energiförbrukning och se hur mycket energi många olika livsmedel innehåller.

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:14 PM

    mja.. om du håller ditt energiintag stilla och ökar din träning kan du inte vänta dig någon ändring hos din kondition/muskeluppbyggnad... kolhydraterna hos bönor och grönsaker räcker absolut inte om du vill få ut mer av din träning..
    Det du behöver är snabba kolhydrater tillsammans med proteinet.. som för övrigt bör vara snabba dom med.. om du vill få ut mest av ditt träningspass ;>...
    Sett ur ett ekonomiskt perspektiv så är det väl rätt att fortsätta som du gör eftersom att du kommer minska i storlek och inte behöva äta så mycket?

    ReplyDelete
  9. Ett dagsintag på 2000-2250 kcal kan anses som väl lite för en kille runt 80kg, som också tränar. Förutsatt att du inte vill gå ner i vikt. Knappast så att det är någon fara på taket, men lite mer skulle knappast göra någon skada. Bra kolhydrater som ris, pasta och potatis kostar som du säger nästan ingenting. På följande sida kan du själv räkna på din energiförbrukning och se hur mycket energi många olika livsmedel innehåller.

    ReplyDelete