Wednesday, August 01, 2007

Svängigt bara förnamnet

Man blir inte riktigt klok på världens börser för tillfället...Ena dagen upp 2%, nästa dag ner lika mycket. Nu har helt plötsligt usa-börserna gått upp kraftigt efter stängningen i europa. Så det kanske blir lite upp imorgon igen...Tur man inte försöker förstå sig på marknaden och köpa och sälja hela tiden. Min strategi är ju så långsiktig, konsekvent och försiktig att jag knappt vet om jag hoppas på uppgång eller nedgång.

Blev favorit i repris till middag idag, bönor direkt ur burken! Nyttigt och billigt och faktiskt riktigt gott.

Det är inte utan att man nästan blir lite chockad över hur fort tiden går även när man jobbar. Redan onsdag kväll och bara 2 dagar till helgen.

25 comments:

  1. Anonymous12:30 AM

    Den senaste veckan med start måndag förra veckan har varit riktigt tuffa.. Min portfölj har gått ner kraftig och då har jag ändå många stabila företag i min portfölj.. Får hoppas på uppgång snart igen.

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:55 AM

    401K tydligen orsaken till sena rallyt. viss oro kring att de gick ur sen på efterbörsen men tror knappt på det själv. något större rally vågar man inte hoppas på dock =///

    /David

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:15 AM

    Är det vita bönor i tomatsås du äter ur burken eller alla slags bönor? Vilka är favoriten av bönorna? och säg inte flickvännen ;D

    ReplyDelete
  4. Anonymous8:52 AM

    Vi är flera stycken på mitt jobb som läser din blogg och diskuterar den med jämna mellanrum. Majoriteten av oss, inklusive mig, tycker bara synd om dig. Jag menar du är i dina bästa år och unnar dig inte en middag, utan käkar vita bönor ur burk. Vilket för övrigt är lagom äckligt.

    Du har utvecklat en mani, en besatthet. Det roliga är att DU aldrig kommer att få användning av dina pengar. Det som kommer att hända är att du blir ännu mer besatt & kommer att leva ditt liv efter hur mycket du ska spara. Ingen kommer självklart att vilja bo med dig och du kommer i slutändan att bli en gammal, bitter gubbe utan barn och utan familj eller vänner. Dina pengar kommer förmodligen någon arvsfond att ärva och i slutändan har du levt ett tomt liv och någon annan kommer få glädje av ditt sparande.

    Du försöker visa hur duktig du är & investerar och pratar om dina fonder & kapitalmarknaden. Ett tips är, om du nu verkligen är så sugen på att bli miljonör, är ju inte svält rätta vägen. Du har ju ett hyfsat startkapital, köp en bostadsrätt, renovera upp den & sälj. Då slipper du äta vita bönor utan kanske, till och med, kan unna dig en middag ute med jämna mellanrum. Det skulle nog flickvännen uppskatta!

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:11 PM

    Nella, vem är då du att dömma? Manni? att han vill spara ihop till en framtid av oberoende och säkerhet för både honom och hans flickvän?

    jag säger bara, avundsjuka

    ReplyDelete
  6. Anonymous1:00 PM

    br: Jag håller till helt och hållet med nella.. Det är så typiskt svenskt att man blir kallad avundsjuk så fort man kritiserar något/någon. Jag tycker att den framtida miljonären går fel väg för att nå miljonen, men jag beundrar hans drömmar och hur målinriktad han är.

    Jag har heller inga tvivel om att han inte kommer klara sina mål, det gör han säkert flera gånger om. Men som nella säger tror jag aldrig han kommer kunna använda sina pengar just därför att han har sparat så mycket att det kommer göra ont att göra av med större summor.

    Men å andra sidan har bloggskaparen tidigare sagt att han får mer ut att spara 1000 kr än att spendera 1000 kr så det ger honom kanske en större kick att ha 5 milj på sitt konto än en lägenhet för 5 miljoner och därefter leva gott.

    ReplyDelete
  7. Anonymous2:35 PM

    Min tidigare kommentar handlar absolut inte om avundsjuka utan om rena fakta. Jag har inget att vara avundsjuk över, jag har ett bra jobb, en hyfsad lön & sparar lagom mycket utan att behöva käka vita bönor ur burk.

    När du säger att han sparar till ett ekonomiskt oberoende så har du ju helt rätt. Men vad har man för nytta av att man är ekonomiskt oberoende om man har skuldkänslor & svårt att använda sig av sina pengar? För det är det som sådan här besatthert leder till. Tror du verkligen att denna bloggare, som inte kan köpa en påse godis en fredagkväll pga. samvetskval, en dag kommer att kunna slösa dessa pengar på sig & flickvännen? Det är bara att se på alla "samlare" som bloggaren själv skrev om i något tidigare inlägg. Hur blir de när de ska göra sig av alla saker? Majoriteten faller i djupa depressioner & psykisk sjukdom.

    Jag är helt för att spara, men det måste finnas måtta! Meningen med sparandet är, enligt mig, inte att det leder till att man knappt äter & lever på existensminimum, när man faktiskt kan unna sig att både leva gott & spara undan en del pengar.

    ReplyDelete
  8. Anonymous3:54 PM

    En mycket intressant och tänkvärd blogg som jag besöker dagligen. Fortsätt din resa Miljonären - jag är övertygad am att du når dina mål.

    Angående debatten som "blossat upp" från Nellas inlägg så tycker jag att det är fantastiskt med personer som vågar avvika från det som vi i vårt välmående land anser som normen för hur man ska leva sitt liv och vad som är värdefullt. Jag tycker vi ska ta till oss hela skalan från slösa - spara. Det är individuella val som var och en gör baserat på sina egna värderingar. Konsekvenserna blir naturligtvis helt olika beroende på vilken del av skalan man befinner sig - men det är något som individen får ta ansvar för och lära sig av. Vi som följer den här bloggen kan lära oss av det vi läser.

    Men att dra långtgående slutsatser om "djupa depressioner och psykisk sjukdom", "ingen kommer att vilja bo med dig", "bitter gammal gubbe" p.g.a. ett hängivet sparande och en alternativ livsstil är inget annat än att kränka Miljonären. Syftet med sådana formuleringar vill jag inte ens spekulera i.

    Jag kommer att fortsätta följa bloggen med stort intresse. Jag håller inte med i alla avseenden på det sätt som Miljonären prioriterar - men det är inspirerande att följa med på resan.

    Jag tycker vi bör uppmuntra de som har andra prioriteringar och mål i livet än vi själva och inte överföra våra egna värderingar på vad som är "värt" och inte. Och absolut inte tala om för någon hur deras framtida liv kommer att te sig. Så vitt jag vet så är spådom fortfarande ingen verifierad vetenskap.

    Vem vet - kanske sitter Miljonären om 10 år i någon solstol i ett varmare klimat med sin familj och lever gott av avkastningarna på sitt kapital medan vi andra sliter på vårat lönearbete och betalar dyrt på huslån, bilavbetalningar, elektronik leasad från Leasy, SMS lån och äter blodpudding för att få det att gå ihop. Det framtidsscenariot har lika stor underbyggnad som det scenario som Nella beskriver ... dvs ingen underbyggnad alls.

    Så stå på Miljonären!! Jag tycker det är en kanon bra blogg som gör att jag får många funderingar kring mina egna prioriteringar!

    ReplyDelete
  9. Anonymous4:12 PM

    Nella> Vad roligt att ni kan sitta på ditt jobb och diskutera miljonären. Det måste kännas så skönt att ni vet att det ni gör är rätt, och det han gör är fel.

    Jag gissar att ni är ett gäng tjejer och kanske någon kille mellan 30-45 år.

    Så skönt för er att kunna försvara era egna impulsköp och dyra resor när ni jämför er med honom som inte köper något.

    Gasolgrillen för 3000 som gick sönder efter tre månader, klart ni skulle köpa den. Skorna för 1500 på rea, som aldrig blev bekväma. Man måste ju leva?

    Thailandresan med barnen var också väldigt värd de 30000. De blev magsjuka och bråkade hela resan. Men det är klart det var värt det. Alla andra åker ju?

    Jag tycker ni kan skaffa er lite egna mål i livet istället för att nedvärdera andras. Bara för att ni inte är eller kommer bli rika betyder inte det att miljonären inte får bli det.

    ReplyDelete
  10. Anonymous4:24 PM

    Återigen måste jag inflika & nämna att det jag skrev inte är slutsatser, utan bygger på fakta.

    Det är klart han ska leva sitt liv som han vill, det är ju hans rätt, precis som det är min rätt att uttrycka min åsikt. Jag tycker det är otroligt deprimerande att ens tänka att leva så pass snålt, när man är så pass ung.

    Sen att han kanske en dag sitter & avnjuter sina besparingar, det hoppas jag verkligen att han gör. Jag tror dock inte att chanserna är så stora att det faktiskt blir så. Det handlar inte om något tillfälligt, utan om att leva sitt liv så. Det sätter prägel på en, oavsett om man vill det eller inte. Efter att ha levt så i ett antal år, har jag svårt att han bara en morgon vaknar upp & får för sig att "leva ut". Det är min åsikt.

    Dessutom tycker jag själv att han resa är intressant för mig att läsa, ur min synvinkel. Men jag skulle aldrig få för mig att offra så mycket för så lite.

    Till Mad Cow: Du kan inte ana hur fel du har i dina påståenden. Jag är dock inte upplagd för att förvara mina åsikter, det är ju tydligt att de skiljer sig från dina. Jag pratar om livskvalitet, men utifrån ditt inlägg kan jag inte tänka mig att du ens förstår innebörden av det ordet än mindre att du har upplevt det:))

    ReplyDelete
  11. Anonymous4:40 PM

    Nella> Bygger dina åsikter på fakta? Mycket intressant! Kan du ge mig källhänvisningarna då? ISBN nummer går bra - eller rapportnummer från SCB.

    Finns det flera kategoriseringar som man kan läsa om? Jag vill ju gärna veta hur itt liv kommer att te sig.

    ReplyDelete
  12. Vilken debatt!

    Självklart är det upp till var och en och leva sitt liv som man vill. Att vi har olika åsikter är naturligt. Precis på samma sätt som det finna elitidrottare och motionärer.

    Miljonären ser jag självklart som en extrem individ (mod. elitidrottare typ Gunde Svan) å andra sidan är det en klok och mycket målmedveten man och jag tror inte inte bara han bryr sig om pengar....så illa är det nog inte. Även Gunde Svan verkar ju leva ett normalt liv idag. Däremot tycker jag att viss del av hans sparstategi är undermålig och han borde inrikta sig på att får stora passiva inkomster istället för att investera i fonder med noll Cashflow.


    Själv är jag av åsikten att det viktigt att definiera vad man skall använda pengarna till. Sedan lägga upp en strategi för hur mycket pengar man behöver, lägga upp en plan för att nå det målet. Pengarna i sig får aldrig bli målet utan medlet.

    Lycka till alla! Med besparingar och livet.

    ReplyDelete
  13. Anonymous5:05 PM

    Anonymous: Du behöver fakta som visar att "samlare" klassas som funktionshindrade & ofta hamnar i depressioner? Vänd dig till Svenska psykoanalytiska föreningen som håller till i Västerås eller din närmaste psykmottagning och hör efter. Om du väntade dig en källförteckning har jag varken tid eller rent ut sagt vilja att hålla på med det. Men är man allmänbildad har man säkert stött på både böcker & tidningsartiklar om detta funktionshinder.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Nella: Till skillnad från att samla på porslinskatter, levande svanar eller tomtar har att samla pengar ett självändamål. Ju mer man har desto rikare är man. Och att vara rik är bra, för det ger avkastning man kan leva på och slippa jobba om man inte vill. Eller köpa sig ett drömboende för.

    Jag kan hålla med dig om att man antagligen är lite rubbad om man samlat på sig 100 000 porslinskatter och dessa "gör inget" för en förutom att uppfylla samlarbehovet.

    Men är man alltid psykiskt sjuk om man är rik och alltså har samlat på sig mycket pengar? Eller är man bara psykiskt sjuk om man samlar i, enligt dig, för snabb takt?

    Ditt resonemang faller helt på att alla med mycket pengar inte har några problem med att spendera dessa och heller inte är psykiskt sjuka i allmänhet.

    ReplyDelete
  16. jag har en släkting som numera är 70+. han har i hela sitt liv levt sådär som miljonären sägs leva (för övrigt miljonären, mycket roligt passus med bönorna, jag skrattade högt).

    släktingen är hursomhelst inte speciellt bitter. han har både fru och två barn. men han förpestar hela sin omgivning (inklusive fru och barn). huset de skulle bygga tog sju år, eftersom han skulle ha de absout billigaste hantverkarna, trots att han alltså är mångmiljonär vid detta laget.

    en ny bil köper han typ var 25:e år.

    när hans barn var små vägrade han köpa kläder och sånt till dem. istället fick de ärva alla andras avlagda babygrejjer. pengarna skulle ju sparas. istället för en portion mat skulle barnen äta en halv och blev typ undernärda.

    nu ska hans äldsta dotter gifta sig. bekostar han bröllopet? nej. ska han vara med och hjälpa till? nej då. istället ska hennes mamma TA ETT LÅN för att gubben inte vill lägga ut några cash.

    behöver jag tillägga att alla avskyr honom?

    och vad vill jag säga med min lilla berättelse? absolut ingenting. det var bara ett extremt exempel. ett exempel som började som miljonären här.

    ReplyDelete
  17. Zoe: Tragisk historia, om man skadar andra med sitt snåleri är det ju befängt.

    Men angående att han inte betalar något för äldsta dotterns bröllop, är det verkligen brukligt att föräldrarna gör det?

    Jag skulle inte komma på tanken att be mina föräldrar om pengar när jag gifter mig. Om jag och den jag lever med bestämmer att vi ska gifta oss är det vårt eget val och något vi själva får bekosta.

    ReplyDelete
  18. finanskvinnan:
    det kanske inte är brukligt. men det vore ju trevligt. speciellt om ens far hade tillgångar på tiotals eller hundratals miljoner (ingen vet, gubben är ytterst hemlighetsfull). jag skulle nästan förvänta mig att han betalade om han vore min pappa. som en present. är inte en del av sparandet för att se till att efterkommande har det bra? är det inte det miljonären har sagt nån gång?

    ReplyDelete
  19. Anonymous7:46 PM

    Hmmm ... så SFF (Svenska Filatelist Förbundet) är egentligen en handikapporganisation?

    Nej, Nella. Jag är inte övertygad om att dina förutsägelser och analyser av hur Miljonären är eller hur hans liv blir har den minsta faktaunderbyggnad. Din insinuation att jag inte är allmänbildad lämnar jag utan kommentar.

    BTW Nella - att implicit kalla Miljonären för funktionshindrad tycker jag helt enkelt är oförskämt.

    Nej - fram för alla som väljer olika sätt att leva! Låt oss lära av varandra - inte fördöma eller moralisera.

    love, peace and understanding

    Jag tycker du gör ett sjuhelsickes bra jobb Miljonären med dina egna mål!!!

    ReplyDelete
  20. Anonymous7:58 PM

    håller helt och hållet med ovanstående. goooo for it miljonären!

    ReplyDelete
  21. Zoe: Jag kan inte minnas att miljonären sagt det, och själv tänker jag inte så eftersom jag inte vill ha barn. Jag sparar själv för min egen skull även om det är positivt också för min sambo om jag är på samma nivå som han ekonomiskt.

    ReplyDelete
  22. Anonymous8:43 PM

    jag tycker det hela kan jämföras med ngn som inte "unnar" sig att konsumera en massa onödigt skit och istället väljer att jobba mindre och kanske umgås med sina barn eller liknande

    bara det att miljonären skjutit den friheten lite på framtiden, tycker känslan av att kunna leva utan att jobba i ngt varmt land måste vara betydligt mkt skönare än känslan av att "unna" sig.


    nästan löjigt tycker jag när folk inte tycker att man lever för att man inte köper upp alla pengar man får.

    men det avspeglar väl det som dagens samhälle är byggt på KONSUMTION = bra, ligga på en strand och sola gratis=dåligt(såvida det inte sker på din injobbade semester).

    Allt måste kosta annars lever man inte, är ju löjligt och pastetiskt att tro att livet finns i ngt sådant.

    ReplyDelete
  23. Anonymous8:14 AM

    Jag tycker det är oerhört roligt att folk blir så pass uppretade av det jag skrev. Men jag står fast vid det jag sa. Det är lönlöst att skriva vidare.

    Hur som helst, har jag fått mig ett riktigt gott skratt med er & det får man vara tacksam för.

    Till bloggaren, om du nu verkligen sparar & om det verkligen är på riktigt, lycka till :) Jag hoppas verkligen du uppnår det du drömmer om, men förlora inte dig själv på vägen.

    ReplyDelete
  24. Varför skulle det inte vara på riktigt? Tycker det är konstigt att folk tycker det är så avlägset att leva sparsamt att de tror att hela bloggen och mitt liv är något skämt!

    ReplyDelete
  25. Anonymous12:31 PM

    För att citera John Lennon:

    Life is what happens while you're busy making other plans.

    ReplyDelete