Friday, August 10, 2007

Taxiförarna måste snackat

Man säger ju ibland att börsen är påväg att vända ner när intresset för börsen börjar bli så stort att man får börstips till och med av taxiförare. Stämmer detta så måste det varit ett jäkla börspratande i världens taxibilar den senaste tiden. Nästan 6% ner på två dagar och -10% senaste månaden.

Har ju under hela det senaste året sparat 40-50% av mitt månadssparande i räntefond för att kunna köpa mer aktiefonder vid ett senare tillfälle. Denna omläggning av strategin kommer troligtvis ske i två steg. Steg 1 blir att sluta spara i räntefonden och lägga 100% av månadssparandet i aktiefonderna, steg 2 blir att flytta pengar från räntefonden till aktiefonderna varje månad. För att på så sätt köpa mer aktiefonder per månad än sparandet räcker till.

Men i slutet på augusti kommer sparandet ske i både aktie- och räntefonder som vanligt.

3 comments:

  1. Anonymous9:26 PM

    Såg idag en tv-intervju med Nordnets chefsanalytiker som tyckte att det i vanliga fall vid en liknande nedgång vi sett senaste tiden skulle vara köpläge. Denna gång menade han dock att man kanske borde ta det lite mer försiktigt och vänta tills den värsta stormen har lagt sig. Han trodde det kunde ta flera månader om jag inte minns fel.

    Själv såg jag köpläge i HM för ett par veckor sedan och efter en vända upp ligger kursen nu på exakt den jag köpte vid. Skulle inte förvåna mig om vi får se en nedgång på ytterligare 10%.

    ReplyDelete
  2. Ja, har aktiespararna riktig tur kan HM komma att bli ännu billigare.

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:34 AM

    Passa på att köp nu när det är billigt

    ReplyDelete