Thursday, August 23, 2007

Återhämtning på börsen

Tittar man mot Asien verkar det som vi ska återhämta oss snabbt efter den stora nedgången senaste månaden. För jag vet inte vilken gång i ordningen de senaste 2 åren som börsen går ner mycket kraftigt på bara några dagar och sen återhämtar rubbet inom några veckor. Förra gången tajmnades vändningen precis i samband med mitt månadssparande efter lönen, denna månad verkar vändningen kommit en vecka för tidigt.

Kanske andas jag ut för tidigt, men det känns helt klart som faran är över och vändningen uppåt är stark. Precis som vi vant oss vid tidigare dippar.

3 comments:

  1. Jag har läst din blogg i ungefär en månad och jag är mycket imponerad av din disciplin vad gäller exempelvis matkostander. Jag konstaterar att du kommer att bli ordentligt rik - just eftersom du njuter mer av att spara än att spendera. Jag har också bestämt mig för att bli rik, på ett sätt ganska likt ditt.

    Vad tror du för övrigt om att köpa bilar på auktion och sälja vidare? Jag har räknat på det och kommit fram till att man borde tjäna ca 4000 - 5000 kr netto på en bil som kostar ca 80 000 på auktion. Estiemrad arbetstid per bil är ca 15 timmar. Jag har då tittat på felfria bilar, eftersom jag själv inte kan meka. Men kan man mer om bilar kan man nog tjäna betydligt större summor på nedgångna bilar. De flesta bilarna finns i Stockholm - så där har du förmodligen ett bra tips. Själv har jag tänkt vänta några år med dessa affärer - tills jag har mer pengar.

    ReplyDelete
  2. Vad är det som gör att man kan sälja bilen dyrare än vad den kostar på auktionen?

    ReplyDelete
  3. Det är väl det att folk i allmänhet inte känner till det helt enkelt, eller att de inte tycker det är tillräckligt tryggt att köpa på auktion. Det verkar i alla fall fungera - samma användarnamn dyker upp vecka efter vecka bland de som vunnit auktionerna. Dock kan det ju mycket väl vara så att det efter några år blir för hård konkurrens bland de som sysslar med dessa affärer, så att det inte lönar sig om man inte är riktigt duktig.

    ReplyDelete