Thursday, August 30, 2007

Tillbaka efter 5 dagars jobbresa

Då är jag tillbaka till kontoret efter 5 dagar på hotell med jobbet. Dessa resor är rena guldgruvan för min ekonomi. Gratis frukost alla dagar, gratis lunch alla dagar, gratis middag 3 dagar av 5. Dessutom traktamente som gör att man får lite extrapengar även de dagar där samtliga måltider är gratis.

De två dagarna där det inte stod gemensam middag på programmet åt jag på kinarestaurang med kollegorna en dag, kostnad 119 kr. Den andra dagen hoppade jag middagen och eftersom det var lunchbuffé och dessutom macka och frukt på eftermiddagen.

Totalt kostnad för dessa 5 dagar blev därför 119 kr, vilket är ca 30 kr mindre än jag normalt gör av med på 5 dagar. Med traktamente och övertid/ob kan man bara kalla veckan för ekonomisk succé.

Dessutom verkar börsen på något piggare humör. Fonderna ser helt ok ut, även om Sverige och Japanfonden har en bit kvar till högstanoteringarna.

12 comments:

  1. Anonymous1:46 PM

    Vet du nån bra sida där man kan se index för japan, kina m.m.?

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:49 PM

    http://stock.rbc.ru/demo/index.0/intraday/index.eng.shtml?sort=LAST_CHANGE_PERCENT&dir=DESC

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:05 PM

    När du skriver att du gör med av 149:- kronor per 5 dagar. Hur räknar du då?

    Det skulle vara intresseant och veta hur mcyket du gör av med i verkligheten. Dvs, du borde ha bra koll på hur mycket du har gjort av med sedan 1 Januari 2007. Kan du inte ta och räkna ihop hur mycket pengar du har spenderat totalt sedan årskiftet? Det skulle vara intressant. Och då menar jag allt, räkningar, presenter, mat osv. Det borde vara enkelt för dig att se.

    Själv har jag gjort av med lite drygt 160,000 SEK. Runt 20,000:- per månad vilket jag känner är helt sinnesjukt för mycket.

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:25 PM

    Ok vart sugen på att se exakt hur mycket jag har gjort av med. Jag gjorde det enkelt för mig. Jag räknade så här:

    1.) X = Min förmögenhet 2007-01-01.

    2.) Y = Min inkomst hittills i år.

    3.) Z = Min förmögenhet 2007-09-30(se fotnot) minus ev värdeökningar på lägenheter, värdepapper eller gåvor.

    4.) S = Hur mycket jag har spenderat.

    X+Y-Z = S

    Jag satte in mina värden i denna formel och fick fram S = 186,768:-
    Januari-September = 9 månader = 20,752:- per månad i snitt.

    * Har tagit ut pengar för Spetember 2007 redan. Dvs, jag kommer att ha spenderat 186,768:- till 2007-09-30. Därför räknar jag en månad framåt.

    ** Lite större saker jag har köpt under året räknar jag INTE med i min förmögenhet till dags datum. Ex, möbler, lätt motorcyckel mm.

    Personligen anser jag 20,752:- per månad är helt sjukt för mycket. Mår lite lätt illa när jag tänker på alla pengar jag har slösat bort. Visserligen är inte allt bortkastat, har haft väldigt kul, rest mycket, betalt skolavgifter utomlands(15,000:-), köpt en hel del prylar, hjälpt mina nära och kära(20,000-25,000:-)

    Men nu är det dags att blicka framåt! :) Jag har blivit inspirerad av din blog och dom sista tre månaderna av året ska jag inte spendera mer än max 10,000:- per månad. Alltså försöka halvera mina månadskostnader.

    Tack mannen, det är du som har fått mig att tänka på att börja spara. :)

    Och det är inte försent för mig än, jag är 25 år, känner mig ung och stark!

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:27 PM

    Föresent, måste bara skriva det igen, vore VÄLDIGT intressant om du räknade ut hur mycket du kommer ha gjort av med fram tills 2007-09-30.

    Det skulle sporra mig och mitt mål och veta hur billigt man kan leva.

    ReplyDelete
  6. Anonymous5:48 PM

    Miljonar!:

    119:- på Kinaresturang? Förfärligt!
    Finns burkmat som går att använda på hotellrummet. -:).

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:19 PM

    Förmånsbeskattar du maten du får av arbetsgivaren? Att du drar av maten på traktamentet förutsätter jag.. ;)

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:34 PM

    Det var ett tag sedan du bloggade senast. Jag var rädd att du hade svultit ihjäl!

    Du är sjukt sköön..

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:08 AM

    119 för kinamat var riktigt mycket. Fanns det ingen möjlighet att hoppa över den middagen till förmån för nudlar i handfatet? Jag tycker att nudlar i handfatet från och med nu MÅSTE vara med minst en gång varje jobb-resa! =) Det kan helt enkelt bli en klassiker....

    Miljonären, kan du inte beskriva din känsla när du står där på kinarestaurangen och är på väg att lämna över dina surt förvärvade 119 kr? Tänkte du på hur mycket burkmat du kan få för det!? Det måste ha svidit!

    ReplyDelete
  10. Anonymous2:39 PM

    ...riktigt underhållande att läsa kommentarerna här. :-)

    ReplyDelete
  11. Jag ser att din rek på mekonomen slår in. 131 kr idag!

    Grattis
    www.ekonomibloggar.com

    ReplyDelete
  12. Anonymous12:39 AM

    martin; hehe skön post.

    ReplyDelete