Wednesday, September 26, 2007

Afrika redo?

Såg att Skagen Fonder (som verkar vara mycket kompetenta) har valt att lägga en del av din fond Kon-Tikis (har tidigare haft den i PPM om någon undrar) investeringar i Afrika.

Har ju länge varit sugen på att bredda min satsning i Asien/Latinamerika till att även satsa lite på Afrika, men ändå varje gång beslutat mig för att strunta i det. Ska man kanske tolka det som att Afrika nu börjar bli så stabilt att det kan vara läge att lägga lite pengar där?

Mitt resonemang har tidigare varit att jag hellre skulle köpa ett företag i Indien med 3 indier anställda än ett i Afrika med 3 afrikaner.

14 comments:

  1. Anonymous12:26 AM

    "Mitt resonemang har tidigare varit att jag hellre skulle köpa ett företag i Indien med 3 indier anställda än ett i Afrika med 3 afrikaner."

    - Kontroversiell kommentar, men sannolikt ganska bra affärstänk om du frågar mig...

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:22 AM

    "In November, the movement of Chinese retail money into international financial markets is set to begin in earnest, when Beijing will at last permit mainland investors to buy shares directly on the Hong Kong stock market.

    This is promising news for foreign investors as well. Since the announcement in the middle of August, Hong Kong’s Hang Seng index has climbed 26.1 per cent and erased losses suffered during the credit crunch."

    ReplyDelete
  3. Well, du vet ju att jag jobbar en hel del runtom i världen. Bland annat rätt mycket i Afrika.

    Som polare tycker jag folk i Afrika är lite mer laidback än Indier. Indier har en annan humor, lite mer som en finstämd variant av den ryska humorn. I Afrika är man mer soft och humorn är behaglig.

    Ofta lyfts det Indiskt effektiva fram i broschyrer för konferensställen. "Under Indian management" kan det stå.

    Jag anställde en Indier för någon månad sedan. Kumar heter han. Han är en klippa.

    Vad gäller fonderna köpte jag på mig lite KonTiki häromveckan, men jag vet inte varför. Den indiska börsen känns skakigt högt värderad, men samtidigt "tror" jag bara inte på Afrika generellt. Där finns ett antal pärlor, men ganska många minor. Det är ett mycket speciellt affärsklimat, och väldigt olika från land till land.

    Jag hade gillat om det fanns mer specifika Landsfonder. Då hade det varit lättare att välja.

    ReplyDelete
  4. Hej.
    Tack för en inspirerande blogg.
    Jag har en fundering.
    Iom att du uppnår en miljon när du är 30 år (inkl lägenheten + fonderna), kan man verkligen säga att du är miljonär då?
    Lägenheten behöver vi inte blanda in i denna diskussion utan vi kan fokusera på tex dina fonder.
    Om du har tillräkligt på ditt fondkonto så att det tillsammans med lägenheten blir över en miljon, så har du ju i regel inte över en miljon med tanke på att staten ska ha sina 30%.

    Kanske skulle det vara en ide för dig att börja dina månadssparande i en Kapitalförsäkring där du slipper skatta när du plockar ut pengarna?
    Eftersom du siktar mot 10 miljoner så blir det rätt mycket skatt på det i slutändan eftersom det mesta av de pengarna är pengar som ska skattas.

    Mvh
    / JL

    ReplyDelete
  5. På lång sikt tror jag afrika har potential. Själv sparar jag några hundralappar i månaden i en afrika fond, mest som en rolig grej. Planen är att ha dom i ca 10 år.

    ReplyDelete
  6. Anonymous4:12 PM

    De afrikanska fonder jag känner till är i princip sydafrikanska fonder. Har gått ok på sistone. Betraktar det som en spännande krydda.

    Det finns naturligtvis en oerhörd potential i Afrika, men frågan är om det inte dröjer en del tid till innan det är dags.

    (Ditt inlägg kan nog uppfattas som rasistiskt. Jag ser det som realistiskt. Har jobbat i Nigeria ett halvår för rätt längesen. Skulle nog inte investerat där...)

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:22 PM

    Sätter åtskilliga 100€/mån i en afrikafond. Går helt ok för tillfället men själv har jag en placerings horisont på ca 25år så det finns utrymme för både skratt och gråt.

    ReplyDelete
  8. Börsen i Botswana har ju stigit med 701% på tio år (Sverige 88%), så nog finns det pengar att tjäna i Afrika, alltid.

    Risken i Afrika är nog högre än både Indien och Kina. Men på lång sikt är ju hög risk nästan alltid lika med hög avkastning.

    ReplyDelete
  9. Skagen är stockpickers. De placerar inte i första hand på grundval av "top-down" makroanalyser utan i företag de tror på, som dessutom ska vara undervärderade.

    Om Kon-Tiki har investerat i Afrika tolkar jag det som att de har förtroende för de människor som verkar i det/de bolag de har investerat i.

    Men det säger inget om företag som Skagen inte har investerat i...

    ReplyDelete
  10. Anonymous5:55 AM

    Har hittills tyckt att du har en inspirerande blogg och gillar din stil. Är dock lite nyfiken på vad du menar med din jämförelse av indier och afrikaner?

    ReplyDelete
  11. Anonym: Jag menar egentligen inte mer än jag skulle mena om jag skulle säga att jag hellre skulle investera i en bilverkstad med 3 göteborgare än i en tobaksaffär med 3 norrlänningar anställda. Ingen värdering av hur fina människor det är frågan om, utan en rent affärsmässigt.

    Jag tror att företag i Indien med indier anställda kommer tjäna mer pengar de närmaste 10 åren än ett företag någonstans i Afrika med afrikaner anställda.

    ReplyDelete
  12. Anonymous6:57 PM

    "jag hellre skulle investera i en bilverkstad med 3 göteborgare än i en tobaksaffär med 3 norrlänningar anställda. Ingen värdering av hur fina människor det är frågan om, utan en rent affärsmässigt."

    - Va???? E du go eller??, de göteborgare du kommer hitta i tobaksaffärer heter sannolikt nåt i stil med Pablo, Hassan och Kujtim.

    Engigt min erfarenhet har dessa goa gubbar öppet ta mig F på nyårsafton och julafton också, så visst har du rätt med affärsmässigheten.

    ReplyDelete
  13. Anonymous3:13 PM

    Ja, hur ser du på Kapitalförsäkring? Där får man ju inte dra av för förluster (och behöver ju inte skatta för vinster...), vilket får mig att fundera över hur man skall tänka kring dessa försäkringar...Är det skillnad på om man har långsiktiga kontra lite mer kortsiktiga investeringar? Någon synpunkt?

    ReplyDelete
  14. Anonymous1:39 PM

    pröva att investera i små och mellanstora företag i Afrika via microlån.. hög avkastning och låg riskt. Snitt 11,9% avkastning. kolla in www.myc4.com

    ReplyDelete