Sunday, September 23, 2007

Aktier, fel räntefond, risker etc

I kommentarerna på min blogg är det samma frågor som återkommer rätt ofta. Tänkte svara på dom en och en.

Ta större risker, köp aktier istället för fonder - Bloggen heter miljonär innan 30. Det är mitt stora mål och det som allt jag gör riktar sig mot. Ingen blir gladare än jag om jag lyckas bli miljonär innan 29 men jag är inte så sugen på det att jag är beredd att riskera allt genom att inte bli miljonär föränn jag är 31. I nuläget sparar jag 130-140.000 per år, jag är ganska precis 4 år på mig. Dvs jag behöver egentligen inte ta några stora risker eller någon extrem tillväxt på börsen. Missförstå mig rätt nu, jag skulle väldigt gärna ha 1,2 miljoner när jag fyller 30, men inte till vilken risk som helst.

Byt ut räntefonden mot aktiefonder - Jag tror risken är rätt stor att vi inte sett den sista nedgången någonsin på börsen. Genom att spara 30-40% av månadssparandet i räntefond så är jag istort sett garderat mot hur börsen går, skulle den gå ner och minska värdet på mina aktiefonder så skulle jag få lägre förmögenhet, men samtidigt få ett bra köptillfälle för de pengar jag har i räntefonden som kan flyttas över till aktiefonder.

Byt ut din räntefond mot en annan räntefond som ger 0,5% bättre ränta - I princip har man med detta påstående helt rätt, självklart ska man satsa på bästa möjliga ränta. Här kan jag inte förklara mitt handlande till 100% men jag tycker som sagt det är praktiskt att ha månadssparandet samlat på samma bank där jag har lån, lönekonto och som jag haft hela livet etc. Jag sparar nu ca 135.000 per år, för att jag ska ha ork, motivation etc för att göra det är det viktigt att känslan är bra. Skulle jag få 500 kr till i ränta genom att byta fond är risken stor att jag skulle tappa minst 500 kr i sparande pga att jag missat den tydliga översikten och fina känslan jag tycker jag har av att ha mitt månadssparande samlat.

Räkna inte din lägenhet i förmögenheten - Sluta tjata om det här nu. Inget talar för att min lägenhet ska minska i värde på lång sikt, jag räknar den som en tillgång och tänker fortsätta göra det, punkt slut.

Målet är att få ihop så mycket pengar att jag kan flytta till ett varmare land och sluta jobba när jag är 40. Vilket gör att jag kommer sälja lägenheten när jag åker. Lägenhetens värde kommer alltså bidra till mina 10 miljoner som är slutmålet.

10 comments:

  1. Anonymous10:05 AM

    Man får högre ränta ifall man har på tex Nordea Förmånskonto, än om man har på Nordea Sekura eller Nordea Aktivera ränta. Numera är det ju så att sparkonton ger mer i ränta, än räntefonder.

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:44 AM

    Ganska bra kommentarer faktiskt.

    Jag tänker i liknande banor som du. Dock så är jag osäker på om man kan "sluta jobba" som du säger. Om du har 10 miljoner kronor så kan du ju t.ex. flytta till Brasilien och köpa dig en sisådär 30-40 lägenheter borde inte vara något problem. Du bor i den störta och finaste och hyr ut övriga. Det borde funka.

    Passa på att lära dig portugisiska redan nu... eller kinesiska, vad vet jag.

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:32 PM

    Säger bara en sak, byt bank! För inte skall du sitta med din pengar på Nordea även när du bli 40 och cashar ut?

    Jag tycker du allvarligt bör ta en funderare på att byta allt till en lågprisbank som ex. Skandiabanken.

    Du kommer få lägre kostnader med allt som har med banken att göra som ex. kort, gratis internetbank etc.

    Du kommer få ett klart bättre fondutbud än sveriges sämsta som finns på Nordea.

    Du komemr få bättre räntor. Ex. skandia banken har idag 3,75% i ränta på alla konton hur många du har. I samband med bankbyten har man alltid god möjlighet att förhandla ner räntan på ev lån.

    Du kommer få enklare möjligheter att köpa aktier mm. Sammanlagt komemr du spara tusenlappar (ta och räkna på alla kostander!)


    Sedan en annan sak. Du är väldigt sifferfokuserad på att nå en mille och sedan 10 mille och seda skall du "casha ut" vid 40.

    Problemet som du sitter i är att du inte kommer kunna leva på dina 10 mille om du sätter dem på banken. (du kommer konsumera upp räntan vilken måste återinvesteras för at täcka inflationen)

    Jag tycker du redan nu bör starta att spara på samma sätt som du bör göra den dagen du säger upp dig och blir egenförsörjd.

    Du måste tänka på att dina besparingar skall ge dig en passiv inkomst (det är denna du skall leva på) denna passiva inkomst skall även öka åter från år.

    Detta går enbart att göra på ett sätt. Investera i aktier som har en långsiktigt bra avkastning och ta vara på aktieutdelningen själv.



    T.ex. Industrivärden är ett investmentbolag som har ägarandel i de finaste svenska företag- Företag som idag tjänar våldsamt med pengar på utvecklingen i KIna och Indien som t.ex. Sandvik, SCA och SSAB. Till våren ger Industrivärden en aktieutdelningen på 5,5kr per aktie. Dettta är en passiv inkomst som du antingen kan leva på eller återinvestera. På 15 års sikt kommer deras aktieutdlening troligtvis öka ca. 7-10% per år. detta medför att din passiva inkomst ökar mer än inflationen vilken är din värsta fiende med ditt sparmål. Tänk att du skall leva från 40 också....

    Fonder ger dig ingenting i passiv inkomst så länge du inte löpande över tiden säljer av fonder.


    Du bör istället för X kr i fonder köpa aktier så att aktieutdelningen helt plötsligt en dag täcker alla dina utgifter om summa är 25 mille eller 8 mille är ontressant det intressanta är den pasisva inkomsten. Och chansa inte alltid minst 10 aktier.

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:18 PM

    Jag tror han har tänkt att "casha ut" och leva på de 10 miljoner kronor han sparat ihop. Tex.

    500,000 kr per år för två personer... detta räcker i 20 år om du har 10 mille?

    Frågan är vad han tänker göra efter han är 60 .... folk lever idag tills runt 90 år...

    Jag tror ändå han kan "casha ut" och köpa ett gäng lägenheter.

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:39 PM

    Vad säger att miljonären inte ger sig in i aktiehandeln om några år? När han läst på mer, fått tips och lärt sig ordentligt hur systemet fungerar, vad man ska undvika och hur man ska spela spelet för att få ut så mycket som möjligt av det? Ingenting.

    Sen har han nog tänkt leva på avkastningen av de 10miljonerna, Jag tror inte han kommer sluta investera och placera bara för att han uppnåt sitt mål. När man nått ett mål sätter man ofta upp ett nytt, hans kanske blir att se till att förmögenheten inte hamnar under 10miljoner, någonsin.

    ReplyDelete
  6. Jag förstår precis vad du menar med att det kanske skulle kännas mindre motiverande att inte få direkt överblick över alla pengar på internetbanken, men det är faktiskt lite mer spännande att ha pengarna på flera ställen.

    Då får man sig nämligen ofta en glad överaskning varje gång man räknar ihop pengarna vid månadssammanställningen.

    Tror fortfarande du skulle tjäna på att skippa räntefonderna helt och istället sätta pengarna på högräntekonto. Typ Marginalen. Eller byta allt till Skandiabanken som du fått förslag på.

    ReplyDelete
  7. Anonymous7:20 PM

    Det är intressant du du kan göra allt för att spara in en tia på mat men inte verkar vara lika intresserad av att få bäst möjliga bank/fonder etc.

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:13 AM

    det är lite som min farmor och farfar som brukade ta fiaten och köra 3 mil till närmsta storköp för att det var extra rea på toapapper

    Sedan att de ägnade större delen av lördagarna åt denna aktivitet samt slösade bensingpengar verkade ju inte vara så viktigt...

    ReplyDelete
  9. Anonymous7:31 PM

    Ska verkligen inte tjata om din lägenhet som en tillgång , det är den...Idag! Men förmodligen har bostadsmarknaden peakat! Inte lär ju heller räntorna bli lägre i första taget. Borde det inte vara läge att casha hem på lyan och placera förtjänsten? Jag menar , kan du leva så snålt i övrigt så skadar det väl inte att hyra sig en liten kvart , eller varför inte sätta sig i en husvagn?

    Mvh/

    Mangeudon

    ReplyDelete
  10. Anonymous3:57 PM

    Lägenheten är ju lika mycket luft (eller pengar)som alla fonderna är.
    Om räntan sticker i väg uppåt så försvinner värdet i bostaden lika kvickt. Samma sak med fonderna, dom kan vara värda en viss summa i dag men pengar får du först när man löser in dom.
    en sak till..
    snart exakt 20 år sedan..
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Svarta_m%C3%A5ndagen

    ReplyDelete