Sunday, September 30, 2007

Har jag problem?

Ofta skriver folk i kommentarerna till bloggen att jag har problem och aldrig kommer kunna njuta av pengarna eftersom jag tappat förmågan att konsumera (mer eller mindre). Själv har jag aldrig trott på det där utan tänker att den dagen jag har 10 miljoner är det inga problem, så lever jag livets glada dagar utan dåligt samvete. Men de senaste dagarna har jag börjat fundera lite, just det faktum att jag hela tiden skruvar upp takten i mitt sparande. Skulle jag få 500.000 insatta på mitt konto imorgon skulle jag vara extremt glad ett par dagar men sen snabbt vänja mig och komma in i lunken igen och vara glad för varje ny 100-lapp som åker in på kontot. Kommer ihåg när jag tyckte det var bra med ett sparande på 3.000 i månaden, det är inte ens 2 år bort i tiden. Nu tycker jag allt under 10.000 per månad är katastrof.

Jag har fått möjligheten att jobba extra på helgerna den närmaste tiden. Betalningen är ok, blir runt 500 kr efter skatt för en helgförmiddag. Och kan välja att jobba noll, en eller båda helgdagarna varje vecka under oktober. Utan att gå in på för mycket detaljer går det ut på att jobba åt en kompis arbetsgivare på olika evenemang/event runt om i stockholmsområdet. Jag står nu inför 3 val som till stor del baseras på att jag själv börjar fundera på om jag har problem.

1. Hugga extrajobbet med minst 4 arbetsdagar och spara 2.000 kr till nästa månad (dessutom kan jag hela månaden då glädja mig åt nöjet att fundera på vilken fond som ska få ta del av extraköpet)
2. Hugga extrajobbet men tvinga mig själv att konsumera allt, dels för att kunna köpa på mig lite kläder och annat som blivit lidande sista året. Men framförallt för att träna mig på att konsumera utan att få ångest.
3. Prioritera min lediga tid, umgås med familj, vänner och flickvän på helgerna. Samt kanske komma mer utvilad till vanliga jobbet varje måndag och därmed öka chanserna till bra karriär där.

27 comments:

  1. Jag tycker du ska jobba en av dagarna under helgen och sen hitta på nånting tillsammans med din sambo. Något som kostar pengar.

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:48 PM

    Jag tror du kommer att köra på 1:an, det är som ett gift!

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:59 PM

    Om du själv börjar tänka i dessa banor ligger det nog något i att du har problem.
    Med det sparande som du har i dag är 2 000 kr extra i månaden en struntsumma sett till tidsförlusten. Det är ditt val, men jag hade inte prioriterat bort flickvän och polare (vilket du gör och riskerar att på sikt förlora dem) för denna "skitsumma".

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:07 PM

    "Skulle jag få 500.000 insatta på mitt konto imorgon skulle jag vara extremt glad ett par dagar men sen snabbt vänja mig och komma in i lunken igen och vara glad för varje ny 100-lapp som åker in på kontot."

    Det är detta tänk som gör att du kommer lyckas. Du blir glad över framgången och sätter sedan ett nytt mål. De som säger att du har problem är de som själva aldrig vågar sticka ut, vara annorlunda och ta för sig.

    Att du tvivlar på den resa du gör är fullt normalt. Och du kommer göra det många gånger till. Se det som en konsolidering, en tid för reflektion, innan du trampar på igen. Lägg inte för mycket vikt vid vilka kommentarer du får via denna bloggen. Folk som inte lyckats säger så mycket dumt bakom sina anonyma signaturer.

    Däremot tycker jag inte du ska jobba mer än du gör. För att nå framgång krävs ledighet, tid då du har tråkigt och tid där du gör annat. Detta ger dig som du själv säger mer energi på ditt jobb. Och energi är viktigt för att du ska lyckas nå ditt mål. Mycket viktigare än den extra 500-hundringen i veckan.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:33 PM

    hej!
    se till att ha lite trevligt under tiden oxå.
    själv sparar jag 3.000 på en inkomst på 7.500kr.
    kolla gärna in min blogg:
    http://torpet.blogdog.se

    det viktigaste är att man själv mår bra och får bestämma över sitt liv. Läs gärna boken "the secret" av Rhonda Byrne

    ReplyDelete
  6. Jag håller med föregående anonyma skribent. Det är inget konstigt med vad du håller på med och jag tror de negativa kommentarer du får är från folk som helt enkelt inte har insikten i vad & hur du försöker åstadkomma något för dig själv.

    Om (OM?) du känner att du börjar försumma flickvän och bekantskapskrets så är det kanske dags att ta ett steg tillbaka för att sedan ta två steg framåt. Att ta extrajobbet och köpa lite kläder och en riktig middag ute låter inte som någon dum idé.

    Mitt senaste inlägg i min blogg behandlar till viss del vad du precis nämnt. Ta också en titt på mitt allra första inlägg. Du är en inspirationskälla!

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:08 AM

    annette,30år i november, är du allvarlig? Av det som går att läsa på Wikipedia verkar "The Secret" vara något av den mest motbjudande rappakalja jag hört talas om.

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:00 AM

    Om man får vara lite amatörpsykolog så skulle jag vilja påstå att du själv redan har valt att spendera pengarna... Jag tolkade stor del av din text som tvekande och att du själv vill göra något för pengarna...

    Men så är det ju faktiskt inte så mycket pengar det rör sig om... Du behöver ju inte spendera _allt_ du jobbar ihop.. säg att du spenderar 2-3k av dom pengarna.. det är ju ändå rätt mycket på nöje för en månad.

    Sett på ditt långa spar-perspektiv så får du nog ut mer av lite R&R nån gång per år än en extra tusenlapp eller två

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:01 AM

    "och aldrig kommer kunna njuta av pengarna eftersom jag tappat förmågan att konsumera"

    Är det njutning att kunna konsumera? Lite kul (och skrämmande) hur vår samhälles kultur är så extremt djupt rotat! :)

    På många sätt är ditt beteende sunt, dvs att du lär dig leva ett liv utan för hård koppling mellan lycka och konsumtion. Men du verkar tyvärr ha skapat dig samma sort problem genom att inte kunna leva utan kopplingen mellan "lycka" och hur mycket pengar du lyckas spara varje månad.

    Ett liv blir aldrig helt lyckligt om man kopplar sin lycka för hårt till något materiellt [inklusive ditt sparande]. Jag tycker gott att du kan börja konsumera för ett par tusen mer i månaden. Du kan fortfarande bli rik med din spartakt men du undviker det mest extrema i ditt nuvarande beteende.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  10. Kör på nummer 1 !
    Men bara hälften av pengarna, resten på något ball med din flickvän.

    Jimmy

    ReplyDelete
  11. Jag gillar ju lyxrestauranger. Jobba du ihop dina 2 000, och sen går du och flickvännen på Lux eller Edsbacka krog och äter och dricker gott.

    Det kostar, men det är väldigt svårt att känna att det inte är värt pengarna. Det är en otrolig upplevelse.

    Eller så går ni på shoppingtur, du och tjejen och köper kläder till dig. Kan verkligen förstå att börjar bli dags.

    ReplyDelete
  12. Anonymous12:15 PM

    Om du extrajobbar så måste du självklart göra det för mer pengar. 125 spänn i timmen netto är riktigt dåligt. Ingen hantverkare idag tar 250 spänn i timmen + moms (vilket ungefär motsvarar dina 125 netto). Om du ska jobba för en sådan negerlön ska det vara för att du kan lära dig något som du i framtiden kan tjäna riktigt mycket pengar på.

    ReplyDelete
  13. Du säger att du har ångest för att konsumera. Ta det som en varningssignal...Tänk om du blir som de som bara samlar på sig mer och mer pengar under hela livet, utan att någonsin använda dem till något de tycker om.

    Tänk om ni trots allt får barn, och när det är dags för dig att pass on så sätter dina arvingar sprätt på alltihopa.

    Jag tycker själv om att leva enkelt och sparsamt, och tycker att det är bra att inte försöka köpa glädje i alla möjliga affärer. Att spara är ett nöje, och för mig en nödvändighet. Mjuka upp sparandet när det börjar kännas tvångsmässigt.

    ReplyDelete
  14. Ps,
    för övrigt är det här min favoritblogg just nu. Jag hittade den för några dagar sen, och plöjde hela bloggen. Den känns
    mycket inspirerande! Tack vare den har jag börjat månadsspara i fonder också.

    ReplyDelete
  15. äh inte oroa dig. Bara det faktum att du reflekterar över det hela gör ju att du verkar ganska sansad till det hela.
    Så länge du inte känner dig utarbetad är de väl bara att köra på och göra det som känns bäst för tillfället.

    ReplyDelete
  16. Anonymous7:48 PM

    Jag tror faktiskt att det kan vara idé att ta det lite lugnt på helgerna. Annars är det full fart rakt in i väggen, det finns många andra som gått på den betan tidigare, dock inte undertecknad. Tänk på att du ska orka i mer än tio år till. /H

    ReplyDelete
  17. Anonymous8:58 PM

    Hej vet inte om detta är det rätta forumet men någon kanske kan hjälpa mig...

    Tänker börja fondspara. Är Avanza ett bra alternativ om man är nybörjare?

    ReplyDelete
  18. Anonymous10:05 PM

    Du har inte problem! Däremot lär du dig pengars värde och kommer antagligen inte bli storkonusment när du har dina 10. Å andra sidan är jag så trött på prylar. Det mest intressanta är om man kan ordna sitt ekonomiska oberoende och kunna leva precis som man vill och var man vill.

    Jag skulle nog se till att ta igen mig på helgen. Vi pratar 24000:- om året. Satsa på att vila istället så är huvudet i form och du gör bättre ifrån dig på jobbet och kan kanske få påökt.

    ReplyDelete
  19. Anonymous2:32 AM

    En intressant fråga är: om du inte tar detta extrajobb, hur tänker du då tillbringa din lediga tid?

    Om du drar dig för att hitta på saker bara för att du känner att de kostar pengar och inte kan släppa tanken de där extra pengarna du hade kunna tjäna kan du lika gärna jobba. Om det ligger och gnager inom dig kommer du ändå inte att kunna slappna av.

    Om du däremot kan släppa detta - och det hoppas jag att du kan - är det bättre att tillbringa kvalitetstid med dina nära och kära.

    Återhämtning är oerhört viktigt.

    ReplyDelete
  20. Anonymous5:51 AM

    Du borde sätta av en viss summa varje månad som du MÅSTE spendera. Dom pengarna ska oavkortat gå till nöje med dig och flickvännen. Typ shoppa, bio, resturanger, spa eller vad som helst. Säg 1,000:- per månad.

    Tänk vad överraskad din tjej skulle bli om du helt plötsligt en söndags morgon säger "Nu har jag en överaskning till dig, ta på dig kläderna så får du se!" Sedan drar du iväg till något endags spa eller liknande.

    Eller om du vill komma billigare undan, gå och köp lite god och lyxig mat, typ rostbiff, en vinflaska och gå ut på en picknick.

    Behövs inte så mycket för att göra kvinnorna glada.. :)

    ReplyDelete
  21. Varför ska man spendera pengar om det roligaste man vet är att se sin förmögenhet växa?

    Jag älskar se min aktiedepå stiga i värde. Men de pengar som inte ligger på aktiedepån har inte samma glädjevärde och kan lite enklare bli förbrukade.

    ReplyDelete
  22. Anonymous2:06 PM

    Mekonomen är upp nästan 8 % idag. Synd att du sålde dem för ett tag sedan (om än med fin vinst iofs)!

    Har miljonären funderat på fonderna Skagen Global eller Skagen Kon-Tiki?

    Den sistnämnda är ju en typ av fonder som miljonären gillar, nämligen tillväxtmarknader.

    ReplyDelete
  23. Ja Mekonomen har gått starkt även efter att jag sålde! Inte minst idag.

    Gillar Skagen, de verkar kompetenta. Har haft Kon-tiki i PPM vissa perioder. Men den har en bit kvar till min PPM-tungviktare Baring Hong Kong.

    ReplyDelete
  24. Anonymous5:06 PM

    Ja, du har problem.

    Ditt beteende vittnar om ett missbrukarbeteende likt alkoholism, ätstörningar eller vad du nu vill. Om du inte uppfyller dina "mål" så får du ångest, och det kommer inte bli lättare med tiden. Det är ett extremt negativt leverne som du för förnärvarande och som du bör bryta till ett mer sunt. Jag känner igen mig i mångt och mycket, där stimulansen ligger någon som ligger i framtiden, kort sakt: du lever för morgondagen. Att ha ekonomiska mål är sunt, jag har själv slavat under 2 år för att få ihop en handpenning. Om jag räknar på samma sätt som du på bostaden, så har jag gjort ca 100% eller nära 700.000:- på 18 månader. Dock var inte det målet för min del, mitt mål var att skaffa ett eget boende som jag trivdes i. Något som jag alltså uppfyllt med hårt arbete under en viss tid. Jag tvivalar inte en sekund på att du kommer misslyckas med att dra ihop en mille, det är inte det som är frågan... sen om det råkar bli när du är 29 eller 32 är eg skitsamma det oxå. Det mest intressanta är när du ska börja leva?... en frågan jag försöker ställa mig själv då jag delvis lever under samma problematik, leva för morgondagen. Lycka till!

    ReplyDelete
  25. Anonymous5:08 PM

    Edit

    blev ett par konstiga stav och syftningsfel, tror du förstår att ajg inte tivlar på att du INTE kommer misslyckas med att dra ihop 1 mille

    ReplyDelete
  26. Anonymous4:16 PM

    Att inte använda dubbla negationer är ej otillåtet!

    ReplyDelete
  27. Anonymous5:56 PM

    Jag tror du har helt fel metod att bli rik på. Om du verkligen vill bli ekonomiskt oberoende ska du starta eget företag, inte hålla på och löneslava och äta nudlar för att kunna spara någon tia extra varje dag.

    Starta eget, dra in investeringar, lev livet, ha kul, och bli rik samtidigt!

    ReplyDelete