Monday, September 17, 2007

Månadsrapport


Så var det dags månadsrapport igen. Ingen jättespektakulär månad. Sålde Mekonomen med 2000 kr i vinst och har nu återigen inga aktier utan enbart fonder.
Månadssparade 10.500 efter förra lönen, fonderna har dessutom gått upp ca 5.000 kr denna månad mycket tack vare kina och inden som gått rätt bra.
Har inte fått så mycket uppdrag att jobba med egna bolaget så ökningen där sista månaderna har varit väl låg. En del av min verksamhet är ju lite i gränslandet då det hänger ihop lite med mitt vanliga jobb så raggar inte jobb så aktivt där då det är lite känsligt. Det kommer iaf bli ett rätt ordenligt extrasparande i samband med lönen denna månad då jag som ni ser fortfarande har 3.800 mer än de 5.000 jag ska ha som buffert på lönekontot. Och det känns ju inte så troligt att jag bränner 3.800 på en dryg vecka som är kvar till lönen.

13 comments:

  1. Anonymous5:22 PM

    Det skulle vara intressant att se hur fördelningen mellan fonderna ser ut idag.

    ReplyDelete
  2. Tänker inte gå in exakt på sifforna och i vilken förvaltare jag har varje krona. Men en del av mitt sparande har jag i Nordeas Fonder och en annan del i andra fonder som Baring Hong Kong etc.

    Grovt avrundat ser det ut ungefär såhär:
    - 100.000 ränta
    - 25.000 Sverige (grunden köpt på 90-talet)
    - 40.000 Kina (Nordea + Baring lite köpt för ett par år sen resten månadssparat sista 2 åren)
    - 40.000 Indien (Nordia + HQ, samma historia som Kina)
    - 25.000 Ryssland (allt månadssparat sista 2 åren)
    - 10.000 Japan (allt månadssparat sista året)
    - 10.000 Latinamerika (allt månadssparat sista halvåret)
    - 10.000 IT (majoriteten haft några år småpengar månadssparat sista halvåret)

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:10 PM

    Tack för svaret.

    Antar att du fått denna fråga ett par gånger tidigare redan, men funderar du inte på att amortera din skuld med hjälp av pengarna i räntefonden? Om vi säger att fonden ger 3% och du betalar 4,5% för lånet gör mellanskillnaden på de 65000 kronorna att du kan spara en tusenlapp under ett år. När du senare bestämmer dig för att köpa aktier för pengarna är det bara att belåna lägenheten igen.

    När jag tänker efter så får du ju dra av räntan på lånet förresten, så du kanske inte tjänar så mycket på det...

    ReplyDelete
  4. Jag har varit extremt nära att göra som du föreslår (har också vissa perioder ammorterat istället för att spara i räntefonden). Har dock inte fått ändan ur vagnen för att betala av lånet helt. Men visst skulle det ge en liten vinst eftersom det skiljer över 1% i ränta på fond och lån.

    Fördelen med att ha dom i en räntefond är att man kan pytsa över 10.000 åt gången till aktiefonder. Det blir ju lite bökigt om man ska låna på lägenheten i flera mindre omgångar.

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:41 PM

    Vad sparar du i för räntefond?

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:19 PM

    Varför räknar du med bostaden i förmögenheten ?
    Den är ju en skyldighet/utgift så länge du bor i den. När du flyttar och eventuellt hyr ut så blir den en tillgång.

    ReplyDelete
  7. Anonym1: Räntefonden är sekura.
    Anonym2: Detta har diskuterats tidigare. Jag tycker inte det är sämre att ha pengar investerade i en lägenhet än i aktier eller på banken.

    Jag kan sälja lägenheten och flytta till en hyresrätt lika lätt som jag kan ta ut pengar från banken.

    Jag tycker det är mest logiskt att ta med både lägenheten och lånen på lägenheten. På så sätt kan man amortera lånen som ett sparande som också syns i sammanställningen.

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:11 AM

    "Jag kan sälja lägenheten och flytta till en hyresrätt lika lätt som jag kan ta ut pengar från banken."

    - Nä, det kan du inte.

    ReplyDelete
  9. Anonymous7:18 AM

    Överväger du att sälja lägenheten för att hämta hem vinsten eller bor ni kvar till det att ni känner att ni behöver större? Det senare kan ju inträffa i fel konjunktur så att säga.

    ReplyDelete
  10. Anonymous6:24 PM

    Räntefond sekura??
    Alvarligt, det är ju en av sveriges absolut sämsta penningsmarknadsfonder. På 100 000kr förlorar du ca. 500kr om året i avkastning i jämförelse med t.ex. Simplicity likviditet,AMf likviditet eller Skagen krona.

    ReplyDelete
  11. Anonymous2:12 PM

    Räntan på studielån är för närvarande 2.1% (källa: CSN). Om man då har pengarna investerat så att de förräntar sig mer än tre procent så är det en vinst. 3%x0.7=2.1. Mitt sparkonto ger nu 3.25%, räntefonden lite till. Det kan inte finnas någon anledning just nu att betala tillbaka studielånet.

    ReplyDelete
  12. Huvuddelen av mitt lån är ett lägenhetslån.

    ReplyDelete
  13. Anonymous9:07 AM

    Du är den enda som räknar in bostaden i förmögenheten som jag vet av.
    En bostad som man bor i är ... en bostad. Dvs ska inte räknas in i förmögenheten, lånen ska dock med.
    En bostad som hyrs ut är en placeringsbostad, denna kan räknas med.

    ReplyDelete