Monday, September 10, 2007

Nedgången klar för denna gång

Jaha då var vi nere strax under nollan igen på stockholmsbörsen. Då kan vi se fram emot en uppgång på 6% de närmaste två veckorna då. Man börjar lära sig mönstret. Men jag håller fast vid min ursprungsstrategi med månadssparandet, och kommer inte försöka dra nytta av svängningarna.

Har varit stabil på sparande strax över 10.000 per månad nu om man tittar tillbaka några månader. Känns som det är läge att växla upp en nivå upp emot 15.000 per månad. Lite mer övertid, lite mer jobb med egna firman är grunden men kommer inte räcka hela vägen. Skära i kostnaderna blir svårt. Måste helt enkelt få igång något nytt projekt som kan inbringa 2-3.000 i månaden.

6 comments:

  1. Anonymous11:02 PM

    Har du övervägt kredit på depån?

    Min depå är värd 230,000 kr. Med det fond och aktieinnehavet jag har är jag beviljad en kredit på runt 150,000 kr som jag kan utnyttja när jag vill.

    Med detta kan du få extra hävstång i ditt sparande (på gott och ont), samt möjlighet att göra snabba klipp.

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:14 PM

    Anonym,

    det låter som om du svalt Avanzas reklam med hull och hår.

    ReplyDelete
  3. Att i dagsläget belåna sina aktier för att köpa mer känns väldigt riskfullt.

    Tänk att du köper aktier för 10000 kr där mäklaren beviljar en kredit på 70%. Vid första anblick kanske man tror att 17000 är den maximala hävstången, men faktum är att de 7000 kronorna man lånar går att belåna ytterligare 4900 kr, vilka i sin tur kan belånad med 3430 etc etc. För den extremt riskvillige är det alltså möjligt att låna över 20000 kr med 10000 kr som säkerhet. För mig låter det som ett bra recept att förlora allt man äger plus lite till.

    ReplyDelete
  4. Tror det är klokt att hålla fast vid din ursprungliga strategi - men kanske är jag färgad av att jag gör detsamma..! :-)

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:03 AM

    Har du provat på att nästan aldrig äta varje dag, det går faktiskt. Det tar lite tid att vänja sig, men man klarar sig på vatten (nästan gratis ur kran) och billigt knäckebröd. Till att börja med tar man bara någon dag med sådan diet - det gäller att hitta den nivå som man kan klara sig på - jag har märkt att dagar man inte jobbar går det utmärkt att spara in matkostnaden genom att inte äta eller äta mycket billigt.

    Jag gör det iofs inte för att spara pengar enbart (även om det är en bieffekt). Djurförsök har visat att råttor på lågkaloridiet lever 50% längre än råttor som äter normalt eller mycket).

    ReplyDelete
  6. Har inga tankar på belåning. Har ju inte ens 100% investerat i aktiefonder utan en rätt stor del i räntefond. Så långt ifrån den strategin för tillfället.

    Så länge jag kan äta för runt 25-30 kr per dag har jag inga planer på att gå hungrig.

    ReplyDelete