Saturday, September 22, 2007

Tillväxt...

En stor del av mitt månadssparande sker ju i ryssland, kina och indien. 3 av de 4 så kallade BRIC-länderna. Sista månaden har varit stark i alla dessa länder och tittar man tillbaka 1,5 år på mitt månadssparande så ser man att dagens kurs ligger 2,5-5% högre än den enskilt högsta köpkursen.

I Sverie och Japan ser det inte alls lika roligt ut för tillfället. Det svåra är ju att veta vad man ska göra med den informationen. Följa trenden och fortsätta med höga andelar köp i tillväxtländerna eller hitta reapriser i de länder som inte gått upp 30-50% per år se senaste åren. Kommande månaden blir i alla fall köpet enligt den fördelning jag skrev om i några inlägg ner.

8 comments:

  1. Anonymous10:59 AM

    varför betalar du inte av ditt csn lån....

    det är en grym kick att vara skuldfri. jag gjorde detta förra året när jag fick min julbonus. det blev mindre julklappar till familjen dock hehe

    ReplyDelete
  2. Anonymous2:15 PM

    Det är ren vinst just nu att ha studielån och pengarna i en räntefond. Studiemedelsräntan är 2.1%, räntefonden ger lätt mer än tre procent i avkastning.

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:50 PM

    låter ju bra, för jag har satsat lite både på Brict och Kina
    tjej7h.bloggspace.se

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:56 AM

    Nu när du nått en halv miljon, är det inte dags att börja chansa lite mer nu? Jag menar satsa på aktier istället. Visst är det ostabilt på börsen nu men vad jag förstått så är du relativt långsiktig så varför inte börja spara i aktier iställer. Risken att förlora allt är ju förhållandevis liten och du slipper ju de inte allt för små fondavgifterna. Vore jag du skulle jag av 10000kr satsa 5000 i fonder och 5 tusen på ett sparkonto och var tredje månad köpa en aktiepost i något bolag, tex industrivärlden.

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:52 AM

    Fonder är aktier.

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:16 PM

    till nicholas. Nä fonder är ett "paket" med aktier som sköts av en fondförvaltare och dessutom betalar du bara courtage när du köper aktier inte fondavgifter till förvaltarna som i fonder.

    ReplyDelete
  7. Anonym>> Även till fonder betalar du courtage då fondens transaktioner (köp och försäljningar) debiteras fonden.

    Så du betalar, lön till fondförvlataren, hans kontor och marknadsföring (detta genom fondavgiften), alla kostander för fondens köp och försäljning (genom TKA debitering).

    Den som köper aktie betalar bara courtage den dagen man köper aktier. man kanske idag betalar 100kr för aktie som man behåller i 30 år. det är garanterat billigare än fonder som blir dyrare ju mer fonden går upp.

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:44 PM

    Jo men att säga att fonder är aktier utan någon förklaring vad man menar känns lite fel tycker jag.Vad jag menar var att nu när han har så pass mycket pengar kan det ju vara smart att chansa lite mer och börja bygga upp en aktieportfölj. Då slipper han ju fondavgifterna som i mitt tycke äter upp lite för mycket pengar.

    ReplyDelete