Monday, October 22, 2007

Långsiktig plan eller improvisera?

I dessa turbulenta tider på världens börser blir ju frågorna fler och fler kring hur man ska göra, ta ut vinsten från de 4 senaste åren. Passa på att köpa 5% "billigare" än förra veckan, öka månadssparandet, minska månadssparandet.

Generellt sett tycker jag att jag har min stategi klar. Fortsätta månadssparandet oavsett vad som händer, spara en del i räntefonder i syfte att kunna flytta över pengar till aktier/aktiefonder när börsen gått ner under en längre period men verkar finnas tendendser till att vända uppåt igen. Har har jag tidigare tänkt mig en nedgång på minst 6-12 månader/10-20%. Och att du göra överflyttningen successivt dvs öka månadssparandet men inte på ett bräde flytta över 50-100.000 kr till aktiefonder.

Men varje gång det börjar hände grejer utöver det vanliga så funderar man på vad man ska göra, det är helt enkelt väldigt svårt att göra en färdig strategi som man sen lätt kan läsa av en tabell för att se vad man ska göra vid varje enskilt läge.

Som det är just nu vidtar jag däremot inte minsta lilla åtgärd. Månadsparandet i slutet på veckan blir precis som vanligt.

9 comments:

  1. Anonymous11:08 PM

    Eftersom du är så pass långsiktig så förstår jag ärligt talat inte varför du inte satsar på aktier, nu känns det väl som ett bra länge att tanka lite. Vi har ju faktiskt gått 14% minus från årets topp. Pricka in någon absolut botten är inte realistiskt och vad jag vill få fram är att någon gång ska man ju hoppa på tåget och eftersom du är så pass långsiktig känns det bara dumt att stå utanför och spara massa pengar i bland annat räntefonder. Men du gör ju självklart som du vill och jag är säker på att du kommer att nå miljonen med vilken taktik du än kommer att köra med.

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:40 PM

    En strategi är att inte ha en strategi, utan att vara "anpassningsbar" :-)

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:27 AM

    Så är det en miljon som gäller eller att vara ekonomiskt oberoende. En miljon i stockholm är inte mycket. Jag tänker på om man vill köpa hus eller större lägenhet. Lycka till i alla fall.

    Själv är jag i startgroparna till att börja lite med fonder är själv 32 år. Ung frisk och lycklig ;o)

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:33 AM

    Släpp räntefonderna och sprid dina risker i aktier. Svenska börsen har störtdykt till minus igår. Sätt dig ner och kolla igenom vad som är atraktivt för just dig.

    Att du kommer att nå miljonen är jag övertygad om, frågetecknet är bara när?!?.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:35 AM

    Har du prövat CFD tradding (contract for different). Någonting att rekomendera om man vill tjäna bra med pengar.

    ReplyDelete
  6. Själv har jag lagt mig likvid till c:a 30% de senaste dagarna. Personligen tror jag att hösten blir så pass turbulent att jag inte vill urholka mitt kapital alltför mycket.

    Men jag fortsätter långsiktigt med aktier och fonder, självfallet.

    ReplyDelete
  7. Anonymous8:50 PM

    Trevlig blogg, lycka till :)
    Själv är jag 20 år och pank. Men jag har en plan för att bli ekonomiskt oberoende tills jag är 23 (cirka 10 m i investeringar) som jag har bestämt mig för att genomföra.

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:03 AM

    Har följt din blogg länge nu och har alltid funderat på varför du kör så stenhårt att köpa upp allt vid ett datum varje månad. Vore det inte bättre att vänta in bra köplägen varje månad.. Det går alltid att hitta bra köplägen under en månad. Så du köper för samma summa men bara vid bättre lägen. Bättre att vara anpassningsbar som någon skrev, tror jag iaf.. Fast det hade funkat bäst om du även handlade i aktier.

    ReplyDelete
  9. Tycker helt enkelt det är för svårt att veta när "bra köpläge" infinner sig. Därför vill jag få in pengarna så snabbt som möjligt på marknaden och köper bara någon dag efter lönen.

    ReplyDelete