Sunday, November 25, 2007

Hjälpte en kompis att handla möbler

För ett par veckor sen hjälpte jag en kompis som gjort slut med sin tjej att flytta. Idag ville han återigen ha hjälp ett par timmar eftersom han skulle handla lite nya möbler på IKEA och behövde bärhjälp.

Snacka om att en söndag på IKEA en lönehelg i november gör en mer motiverat att spara, investera, kämpa för att få upp sin lön, starta företag, äta torra matlådor etc etc. Ja istort sett göra vad som helst som kan hjälpa mig att bli ekonomiskt oberoende och komma så långt bort som det bara går från det liv som dessa människor som jag såg idag på IKEA lever. Tjocka människor i mjukisbyxor, med 2-3 skrikande ungar som uppenbart har så dåligt ställt att dom måste handla värmeljus och blomkrukor just den helgen de fått lön...I kontrast till deras liv kan jag inte förstå hur någon kan kritisera mitt liv som i alla fall har ett tydligt syfte och mål.

Kompisen köpte iaf en nya soffa som verkade bra och skön, som tack för hjälpen fick jag 3 pizzaslicar a 5 kr styck. Snacka om att de har billig mat på IKEA!

40 comments:

  1. Anonymous8:43 PM

    Tack före ett intressant inlägg. 2 klick på Adsense som tack!

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:51 PM

    Jobbar själv på IKEA och visst är det som du säger. Lön = rusning till IKEA (eller något annat). Helt sjukt egentligen när man tänker på det.

    Alla ska dit samtidigt, och bränna pengarna illa kvickt. Fattar inte att folk verkligen kan köpa på sig så mycket möbler. Ska i och för sig inte klaga, det betalar ju min lön :)

    Har gemene man det verkligen så lite buffert att de måste handla lönehelgen, och om de nu har det så knapert, varför i hela helvetet ska de då köpa möbler, värmeljus och kanske en och annan kastull? Fattar det inte. Överkonsumtion, ja visst! :)

    Och ja, jag älskar mitt jobb, det är människors beteende jag ifrågasätter.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:56 PM

    Det här var ett mycket bra inlägg. Trodde bara det var jag som föraktade dessa människor. Förstår inte varför folk verkar tro att ideallivet består av att skaffa en tjock ful hustru och trycka fram så många skränande ungar som det bara går. Köpa en ny V70 på avbetalning och bränna lönen på prylar och sedan inte ha en krona över när det är 1 vecka kvar till lön. Patetiskt!

    Vill även passa på att tacka dig för att ha fått lite motivation till mitt eget sparande. Har precis som du som mål att bli ekonomiskt oberoende i ett land som är långt ifrån Sverige, både klimat- och kultur-mässigt. Förstår inte hur så många kan vara så stolta över vårt land. Tack för ordet.

    ReplyDelete
  4. Anonymous7:55 AM

    Men du och din kompis var väl inget undantag, ni var ju där själva, hade ni varit lite mer i livet hade Ni ju undvikit denna helgen.

    Hur ser du själv ut då? jag ser en nörd framför mig...

    Klankar du på andras utseende får du ta lite själv å!

    ReplyDelete
  5. Anonymous7:57 AM

    Oj Oj Oj. Mannen utan vidare ä det du det? Tänk vad överlägsen man kan vara då. Du vet precis hur livet ska levas. Och du vet precis hur andra har det och vad de gör för fel. Fantastiskt tänk om alla vore som du.

    Håller med om att jag ser också en nörd framför mig.

    Läser din blogg ofta, men ibland är du lite för självgod.

    ReplyDelete
  6. När jag flyttade för ca ett år sedan så var jag på IKEA mitt på dagen en torsdag. Det var grymt proppat med folk då oxå.

    ReplyDelete
  7. Fördelen med en anonym blogg är att man kan skriva just vad man tänker och känner. Även om tjocka och oekonomiska människor.

    Ni som undrar hur jag ser ut själv. Lite svår fråga att svara på men skulle säga att jag är en 6a i ansiktet och 8a i kroppen, helt opartiskt bedömt. Om man jämför med män mellan 20 och 40 år i sverige. Dvs något över genomsnittet.

    Jag personligen kan handla precis lika gärna (eller snarare ogärna)den 26e som den 23e men eftersom jag bara var med som bärhjälp spelar det ingen större roll. Exakt hur min kompis ekonomi ser ut vet jag inte, men han hade nog haft råd förra helgen också om vi båda haft tid då.

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:19 AM

    Miljonären är inte självgod. Han är självmedveten.

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:48 AM

    Självmedveten!? Ja kanske det men klaga inte på andra tycker jag i alla fall.

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:06 PM

    Hej!

    Kan du inte dumpa din flickvän och bli ihop med Finanskvinnan? Det torde göra allting mycket intressantare.

    :-)

    ReplyDelete
  11. Anonymous12:43 PM

    Nä nu måste jag ta och lära dig ett och annat.
    Först och främst så bör man aldrig se ner på andra pga av deras kläder och barn, Ser Ingvar Kamprad ut som någon miljonär?

    Jag har läst din bloog och tycker att det är bra att du är målmedveten och strävar för att nå ditt mål.
    Tror dock att du har mer gemensamt med de tjocka människor som du såg på IKEA än du tror.
    De tror att bara de vinner på lotto så blir allt bra, din synsätt är att får du bara 10 miljoner så blir allt bra.
    Jag själv har växt upp i en ekonomisk oberoende familj och sparade själv 9 miljoner innan 30.
    För 1 år sedan blev jag pappa till världens finaste son, och det min käre "Wanna be millioner" är en riktig skatt.
    Om du tror att pengar kommer att göra dig lyckligt så tänk om, att åka till IKEA med sina barn och fru som man älskar över allt annat i världen är 1000 gånger värd än att sitta i Thailand på en lyxrestaurang o dricka en drink alldeles ensam.

    Sen tycker jag att det är lite osmakligt och tacky att vara så pengarfixerad.

    Mvh
    CARPE DIEM

    ReplyDelete
  12. Måste bara fråga om du sätter likhetstecken mellan tjock och oekonomisk ? I så fall kan jag bara beklaga men som sagt, åt var och en....

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:18 PM

    HAHAHAHA jag ÄLSKAR när det kommer lite känslor till bloggen igen!
    keep it upp miljonären!

    Per Ny

    ReplyDelete
  14. Anonymous5:04 PM

    Två frågor:
    1. Har du ett tips vad man ska tänka och göra när konsumtionsbegäret infinner sig?
    2. Tycker du själv att du fått offra del av ditt sociala liv på grund av sparandet?

    ReplyDelete
  15. Ikea en lönehelg är ingen höjdare. Kan inte säga att jag ser ner på människor som åker dit och handlar precis när lönen kommer men visst är det jobbigt att alla andra åker dit just den där dagen när du skall dit själv?

    Jobbar precis brevid ikea så man kan kolla parkeringen om det ens är någon ide att gå in..

    ReplyDelete
  16. Anonymous8:47 PM

    "Måste bara fråga om du sätter likhetstecken mellan tjock och oekonomisk?"

    Filippa: Jag gor det nog for det mesta. Precis som jag satter likhetstecken mellan tjock och lagutbildad. Visst finns det ett samband rent statistiskt? Sedan finns det saklart en och annan fet person med mycket pengar ocksa. Undrar dock hur det kommer sig? Det maste vara sa jobbigt att vara tjock. Jag skulle absolut ta till kniven eller anlita en PT om det behovdes.

    ReplyDelete
  17. Anonymous10:35 PM

    Är blåst och socialt inkompetent lika med RIK ??? Jag tror fan de.

    ReplyDelete
  18. Anonymous8:47 AM

    Har miljonären övervägt att börja baka bröd för att spara pengar? Det är annars ett hett tips.

    ReplyDelete
  19. Skog! är inte direkt trådsmal och min ekonomi ser fan så mycket bättre ut än Miljonärens...och jag har rätt många högskolepoäng....Och för att ta fler exempel; Göran P är inte smal, inte heller Guillou eller GW Persson heller eller Mankell för den delen. Men det är klart att om man är ignorant med många fördomar så lär man inte komma så långt heller.

    ReplyDelete
  20. Anonymous4:07 PM

    det finns såklart undantag men det är ett ganska rimligt antagande att folk som är lata med sitt utseende/hälsa även är lata när det kommer till ekonomi, studier etc

    ReplyDelete
  21. Om det nu finns ett samband mellan övervikt och bristande ekonomiskt sinne så ligger detta samband förmodligen i dålig karaktär. Det krävs karaktär för att inte äta den där chipspåsen trots att man känner suget i magen. Det krävs karaktär att inte köpa de där skorna, trots att dom är så snygga. Kan man inte motstå de impulser kroppen sänder ut när man blir sugen på mat eller godis har man förmodligen också svårt att motstå köpimpulser.

    Man har faktiskt forskat på ämnet och funnit att barn som har att välja mellan "lite godis idag" och "mycket imorgon", och som väljer "lite godis idag" faktiskt får en sämre framtida ekonomi än de barn som väljer "mycket godis imorgon".

    ReplyDelete
  22. Anonymous5:26 PM

    Hoppsan.... Hur många spinkiga fattiglappar med låg utbildning finns det inte då???? Säkerligen hundratals gånger fler än överviktiga.
    Själv undviker jag IKEA som pesten förutom tidiga förmiddagar veckan före lön. Hatar att trängas! Men inte på grund av alla "Tjocka människor i mjukisbyxor, med 2-3 skrikande ungar som uppenbart har så dåligt ställt att dom måste handla värmeljus och blomkrukor just den helgen de fått lön..."

    Ni med denna syn på folk, skulle vilja ha en uppdatering om er syn på samma människor om 10 år, har ni lärt er något eller inte?

    /Ekonomiskt oberoende nästan smal kvinna i mina bästa år som INTE har gift mig eller ärvt mina pengar...

    ReplyDelete
  23. Anonymous10:44 PM

    Underbart att folk tar åt sig såfort någon är ärlig, haha. Miljonärens beskrivning av IKEA är bra och stämmer för det mesta (som alla generaliseringar). Hur miljonären ser ut själv är irrelevant.

    ReplyDelete
  24. Anonymous8:01 AM

    fantasiskt roligt =)

    Jag instämmer i ogillandet av den typen av människor som köper värmeljus i industri-pack =).. eller ännu bättre.. en kundvagn full av kaffepaket =O... Köper hellre en dyr sak än fem billiga... Köp möblerna på mio /bo concept istället.. snyggare..inte alltid som det kostar dubbelt så mycket heller.. men klart värt det.

    ReplyDelete
  25. Herre gud vad jag hoppas att ni är ironiska! Annars har vi verkligen problem *skrattar*

    ReplyDelete
  26. Anonymous1:36 PM

    jag förstår inte vad det är för fel med att se ner på mindre värda människor. dom har ju själva, åtminstone indirekt, valt sin situation så dom får helt enkelt stå för det och ta kritiken

    ReplyDelete
  27. Mindre värd ? I monetärt värde då ? För vem ska städa din slabbiga lägenhet om inte Katarzyna från Polen gör det ? Eller förlåt, vill man bli miljonär innan 40 så städar man själv förstås - nåt annat är oförlåtligt. Och är man fet, ointelligent och redan rik som jag så köper man definitivt billiga värmeljus för inte fan lägger jag 50 kr extra på ROOMs värmeljus som kommer från samma ställe. Då blir man inte rik.

    ReplyDelete
  28. http://www.globalrichlist.com/

    Är en bra sida för perspektiv, grabbar.

    ReplyDelete
  29. Anonymous7:18 PM

    "jag förstår inte vad det är för fel med att se ner på mindre värda människor. dom har ju själva, åtminstone indirekt, valt sin situation så dom får helt enkelt stå för det och ta kritiken"


    Haha. Den första meningen är bara för rolig. Måste tyvärr instämma i karaktärsteorin som någon målade upp på ett ganska bra sätt.

    ReplyDelete
  30. Anonymous12:55 PM

    Fy vad sjukt om ni verkligen tycker att vissa människor är mindre värda pga pengar och utseende. Gissar på att ni är under 20 biologiskt annars har ni en social ålder runt 14, vilket är ungefär dessamma. Usch inte undrar på att det ser ut som det gör... Sjävlbelåtna förmodligen är ni CENSUR...

    ReplyDelete
  31. Anonymous12:57 PM

    Om jag fick välja rik och självbelåten som ni som skriver + miljonären och fattig och tjock i mjukisbyxor. Valde jag det andra alternativet utan att blinka.

    Hoppas att jag aldrig blir så självgod att jag klankar ner på andra och ser på människor som sämre värda. Usch man blir ju att rysa för mindre

    ReplyDelete
  32. Anonymous2:15 PM

    Jag tycker det verkar vettigt att köpa saker på ikea om man vill vara ekonomisk, Att man gör det precis när man fått lön är väl inte heller så tokigt.

    Handlar man lönehelg så kan man enkelt planera resten av månaden, hur mycket man kan spara samt hur mycket man kan konsumera, som du skriver i din blogg tror jag du försöker komma bort från 95% av sveriges befolkning. Dags att byta land?

    ReplyDelete
  33. Anonymous2:25 PM

    Sieg Heil, Miljonären!
    Du, det börjar lukta lite nynazism här på din blogg!!! Vilka ska du sätta dit nästa gång? Handikappade, judar, gatubarn, prostituerade? Fan - kan knappt vänta!
    Det var sista inlägget jag läste på denna blogg, och uppmanar alla andra att sluta läsa denna människohatande blogg.
    Sieg Heil!!!

    ReplyDelete
  34. Anonymous3:53 PM

    Politiskt korrekthet har blivit en modern sjuka i det här landet. Det är uppenbart.

    ReplyDelete
  35. Anonymous4:55 PM

    troll är vi allihopa

    ReplyDelete
  36. Anonymous8:00 PM

    jag fattar liksom inte what the deal is? Det är ju folk som är beroende av sin lön den 25e som åker till IKEA i deom dagarna. Långa köer och mycket folk, inte den bästa upplevelsen. Dom jag irreteradar mig mest på är alla tjocka barnföräldrar som sakta vankar omkring och har noll koll på på sin barn. Thats it.

    Att kalla det nynazism verkar ganska sjukt..

    ReplyDelete
  37. Anonymous9:02 AM

    Du är ju löjlig :)

    ReplyDelete
  38. Anonymous7:03 PM

    Lönehelg inebär att hela samhället speedas upp. Sjukvården har betydligt mer att göra en lönehelg än en random helg.

    ReplyDelete
  39. Anonymous5:16 PM

    Klart folk är olika värda när det gäller pengar. Om man inte fattar det är man dum i huvudet eller naiv. Däremot tycker jag inte pengar är något bra sätt att mäta värde på folk.

    Tycker det var ett riktigt kul inlägg och det stämmer till stor del. Men för att det ska bli läsvärt måste man krydda till det lite.

    Den som skrev detta inlägg är förmodligen den största losern här idag. "Är blåst och socialt inkompetent lika med RIK ??? Jag tror fan de." Du gav mig ett rejält skratt, men det är klart man ska bjuda på sig själv! :)

    ReplyDelete
  40. Anonymous11:28 AM

    Fan va folk tar åt sig. Jag förstår Miljonären fullt ut och känner likadant de gånger jag är tvungen att åka till Ikea. De feta sopiga människorna lär ju ha åsikter om sådana som Miljonären (och jag) med. Ser fram mot fler liknande inlägg. Ha re och lycka till!

    /På god väg mot ekonomiskt oberoende

    ReplyDelete