Tuesday, November 13, 2007

Kliar i köpfingret

Hör både på jobbet och ser när jag läser bloggar, börsforum att det är många som tycker det är lysande köpläge nu när börsen gått ner några procent.

Själv är jag inte riktigt lika säker, jag höjer inte takten på månadssparandet i aktiefonder genom att börja pytsa över pengar från räntefonden till aktiefonder än på ett tag. Trots min relativt låga ålder kommer jag ihåg hur många reagerade efter en nedgång på 10% i början av 2000 eller när Ericsson började komma ner på helt osannolika 100 kr hörde man ibland kommentaren att under 100 kr går den aldrig. Ett par år senare stod den i 3 kr.

Vid en nedgång på 10% till i Sverige eller 15% till i Kina/Indien kan det börja bli läge att dubbla månadssparandet i fonder genom att köra över pengar från räntefonden. Däremot blir ju motivationen att leva snål större när man ser att man får extra många fondandelar för varje extra 100-lapp man lyckas snåla in på.

Räknar för övrigt kallt med uppgång på 2-3% i Asien natten till imorgon.

2 comments:

  1. Anonymous7:24 PM

    Så länge du har ett relativt litet kapital, kommer det att växa rätt hyfsat av att du hela tiden petar in en del nya pengar. Men efterhand kommer tillförseln av de nya pengarna inte att spela så stor roll, utan hur du förvaltar de befintliga blir desto viktigare. Hur tänker du förändra ditt sparande över tiden eller tänker du förändra det alls? Också lite nyfiken på hur du sparar idag, jag antar att du gör det i en kapitalförsäkring, eller?

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:24 PM

    själv har jag gått över mer till utlandet.. ML world mining och New energy.. ryssland, indien..

    känns för tillfället mer riskabelt här hemma i sverige =).. får se hur det utvecklar sig

    ReplyDelete