Sunday, November 18, 2007

Månadsrapport


Då var det dags för månadens höjdpunkt på bloggen. Månadsrapporten.
Vissa av fonderna har gått ner rätt ordenligt sen förra månaden. Kina, Sverige och Japan har alla gått ner mellan 6 och 10%, Indien däremot ligger på plus och Ryssland (och givetvis räntefonden) är mer eller mindre +-0. Totalt sett minskade värdet på mina fonder med ungefär 10.000 vilket var lika mycket som jag köpte fonder för i slutet på oktober. Fondportföljen är därför sånär som på någon 100-lapp därför helt oförändrad mot förra månaden.
Hade några räkningar som kommer klumpvis per kvartal vilket gör att jag idag ligger under de 5.000 jag hoppas ha på kontot när lönen kommer. Inget att fundera på.
Ganska bra månad för firman med tanke på förutsättningarna och hur lite jobb jag lägger ner på den. Fakturerade 7.000 kr + moms vilket gör att jag räknar in 3.500 kr i mina pengar efter skatt.
I övrigt inte mycket att säga mer än att det är inbetalning till CSN nu i slutet på november. Funderar på att slänga in någon 1000-lapp extra nu när det är årets sista betalning dit så skulden går ner lite inför nästa år. Får se vilken lön det blir nu i november, några dagars traktamente bland annat. Siktar på 10.000 i fondsparande, få upp lönekontot så jag kommer ifatt de 100-lappar jag ligger back där och finns det utrymme så får det bli CSN.

4 comments:

  1. Anonymous11:28 PM

    Hej!
    Tänkte lite på ditt val av fonder.
    Har du kollat om du med din mix av länderfonder slagit Skagen global el liknande globalfonder. Risken kan ju vara att du summa sumarium med innehav många länderfonder går sämre el lika bra som EN globalfond men med nackdelen att du tvingas till en relativt sett högre förvaltningskostnad av kapitalet till lika hög risknivå.

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:54 PM

    I och med att Miljonären har mycket pengar i Kina och Indien har han säkert slagit Skagen Global, men självklart till en avsevärt högre risk. Jag är dock övertygad om att man genom en fond inte kan få bättre riskjusterad avkastning än med Skagen Global.

    Det är faktiskt på tiden att du tar dig ur Nordea-träsket Miljonären, och skaffar en nätmäklare istället. Det känns motsägelsefullt att du är villig att snåla så mycket för småpengar men ändå är ovillig att höja din avkastning genom en så enkel sak som att flytta pengarna till avanza eller nordnet. På lång sikt kommer du att förlora stora summor pengar.

    ReplyDelete
  3. Du har helt rätt angående Nordea, jag har ju dessutom Avanza där jag haft fonder ett par år som gått jättebra. Har däremto haft månadssparandet på Nordea, vilket jag håller med om inte är bra när man jämför med tex andra Indien och Kinafonder.

    Ska fixa det och även lägga månadssparandet på Avanza.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:13 PM

    Ser ju riktigt bra ut, du har fått ihop en redig slant nu.

    ReplyDelete