Sunday, November 25, 2007

Repeterar sammanfattningen

Med tanke på artikeln på di.se som visserligen handlar om en helt annan blogg än min men där jag ändå omnämns kanske det blir en del nya besökare idag. Kan därför vara intressant att se hur läget i min ekonomi har utvecklats under de två senaste åren för eventuellt nytillkomna läsare

Såhär såg det ut för 2 år sen på min 24 årsdag
Pengar + 50.000
Fonder + 20.000
Lägenhet + 175.000
Lån - 125.000
Totalt = 120.000 kr

Såhär såg det ut för 1 år sen när bloggen startade
Pengar + 30.000
Fonder + 70.000
Aktier + 20.000
Lägenhet + 225.000
Lån - 75.000
Totalt = 270.000

Såhär såg det ut för en månad sen
Pengar + 7.000 kr
Fonder + 290.000 kr
Aktier + 0
Lägenhet + 300.000 kr
Pengar i bolaget +15.000 kr
Lån – 65.000 kr
Totalt = 547.000 kr

Målet är för tillfället att spara minst 10.000 kr i månaden. Målet är att de närmaste 14 åren alltid spara minst 60% av min nettolön samt över tiden få upp emot 15% avkastning per år i snitt på alla investeringar. Detta ska leda till att jag kommer upp i 10 miljoner innan min 40-årsdag.

13 comments:

  1. Anonymous2:02 PM

    15% per år låter orimligt högt. Antar att du då har en mycket hög risk i ditt sparande. En rimlig avkastning över tid verkar snarare luta åt 10% per år.

    http://www.aktiespararna.se/artiklar/Fonder/Fond-Placera-Langsiktigt/

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:34 PM

    Bra jobbat! Fortsätt att slita! Du kommer aldrig ångra dig att du lagt ned tid på sparandet. Jag är 40 nu och har alltid sparat, även om det inte är i paritet med ditt engagemang. Jag har alltid pengar. Mina vänner frågar hur jag har råd. Jag jobbar när jag känner för det och så mycket eller lite jag vill. Du är på helt rätt spår!!

    Till föregående talar kan jag säga att 10% i så fall är lika orimligt som 15%. Med aktiva placeringar kan man absolut hålla 15% i snitt. Vissa år klarar man +-0 och andra blir det +50%. Det finns alltid placeringar att göra oavsett marknad.

    ReplyDelete
  3. 15% är troligtvis vad som kommer krävas för att klara det långsitkiga målet 10 miljoner innan 40, om jag inte får en väldigt hög lön inom kort.

    För detta kommer jag inte helt förlita mig på aktiemarknaden utan det kan röra dig om alltifrån lägenheter (där jag haft långt över 15% sen jag köpte min) till företagande.

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:53 PM

    Tänk om du lever som en kyrkråtta i 15 år nu för att spara, och sen kanske inte får ett så långt liv som du kalkylerat...

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:51 PM

    Till föregående talare: Tänk om killen blir 110 år och inte sparat ett nickel...

    Mår man bra av konsumtion? Knappast! Tänk att om 15 år istället kunna leva ett behagligt liv var som helst i världen utan krav att arbeta. Jag föredrar ju den drömmen än ett torftigt liv utan marginaler och tvång att leva från lön till lön...

    Som sagt! Bra jobbat och du är på rätt väg! Man blir ju trött på alla som inte förstår din dröm!

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:51 PM

    Till föregående talare: Tänk om killen blir 110 år och inte sparat ett nickel...

    Mår man bra av konsumtion? Knappast! Tänk att om 15 år istället kunna leva ett behagligt liv var som helst i världen utan krav att arbeta. Jag föredrar ju den drömmen än ett torftigt liv utan marginaler och tvång att leva från lön till lön...

    Som sagt! Bra jobbat och du är på rätt väg! Man blir ju trött på alla som inte förstår din dröm!

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:55 PM

    Hej miljonären. Jag hittade just till din blogg, intressant. Skulle du dock kunna förklara posten "lägenhet" i din förmögenhetskalkyl. Du måste ha en väldigt liten och billig lägenhet för att ha den värderingen?

    ReplyDelete
  8. Anonymous2:25 AM

    Anonymous:

    "Miljonär" har förklarat det där med lägenheten tidigare. Han är bara delägare till den.

    ReplyDelete
  9. Jag äger tyvärr bara 1/3 av lägenheten. Dock är det lågt räknat på värdet, även efter en sättning av bostadspriserna.

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:42 PM

    Hej Miljonären!

    Bra jobbat! Är du intresserat att titta på en riskfri affärskoncept som kan ge dig några tusenlappar extra att spara och bygga din förmågenhet några år tidigare, skicka dina kontakter till vperunov@gmail.com och vi kan ha ett pratstund.

    ...

    Dags att skapa miljönär-klubben :)

    MVH
    Slava

    ReplyDelete
  11. Anonymous1:09 PM

    Slava: Det finns inga riskfria affärskoncept som möjliggör inkomst. Ingen risk = ingen möjlighet till vinst.

    Risken kan vara väldigt liten, men kom inte och säg att den inte finns där. Vidhåller du fortfarande din ståndpunkt så skulle jag höja ett varningens finger och hävda att det luktar skunk.

    ReplyDelete
  12. Anonymous2:31 PM

    Fonder bättre än aktier?

    Jag har tänkt att lägga undan minst 5000/månad.
    Vilket är då bäst, spara hos tex Marginalen eller satsa i aktier/fonder? Vart kan man räkna med störst avkastning om man inte vill ta några risker?

    Tacksam för svar!

    ReplyDelete
  13. Anonymous6:22 PM

    Jag summerar allt sparande, d.v.s. vanligt fritt sparande, PPM, IPS, Pensionsspar, Kapitalpension, Kapitalförsäkring, m.m.
    Men jag tar inte med bostaden
    och jag drar inte av lånet.
    Det ser jag som en separat grej.
    Denna summa lägger jag in i Excel minst en gång per vecka.
    Jag har gjort ett antal diagram
    över utvecklingen, kr/tid, avkastning/tid, procentuell utveckling/tid, m.m.
    Diagrammen har gjort att jag kan visualisera mitt aktuella läge.
    Jag kan också lägga in ett mål i diagrammet, som jag siktar mot.
    Målet är att kunna pensionera mig så tidigt som möjligt.
    Samt att ha en ekonomi som klarar extrema och osannolika påfrestningar. Man skall t.ex. inte
    vara tvungen att flytta om man t.ex. skulle bli av med jobbet.
    Målet är också absolut avkastning,
    så gott det går.
    Fondmannen

    ReplyDelete