Monday, December 03, 2007

Bra fart på enskilda firman

Det har droppat in en del affärsmöjligheter till min enskilda firma den senaste tiden. Vilket gör att jag börjat fundera på hur jag ska göra inför 2008. Som det känns nu kan vinsten bli så bra att det är läge att fundera på det skattemässiga.

Från början var tanken att jag skulle komplettera mitt vanliga jobb med någon tusenlapp här och där via att kunna fakturera, men det känns som det kan bli mer än så.

Nu är läget som följer. Jag tror att jag under nästa år kommer tjäna runt 25.000 i månaden på mitt vanliga jobb, till det kan läggas någonstans kring 50 och 100.000 fakturerat i enskilda firman under året. Eftersom jag jobbar med rena konsultuppdrag så har jag inga direkta kostnader, utan omsättningen blir mer eller mindre oavkortat min vinst. Det gör ju att jag börjar komma upp över en inkomst som ger statlig skatt.

Vad finns det för smarta upplägg här? Ta vissa privata kostnader på företaget (arbetsgivaren betalar mitt bredband) och i så fall vilka? Dra av för arbete i hemmet med 4.000 per år kräver väl egentligen ett visst antal timmar som är tveksamt om jag kommer upp i med tanke på att jag har heltidsjobb? Att börja gå på restaurang och åka taxi för att kunna ta som representation känns fel väg till rikedom. Behöver ingen ny dator eller liknande heller. Så att köpa prylar eller annat lyx är inte aktuellt.

Det som lockar mest är att kunna köpa saker på firman som kan ses som investeringar och som gör att jag kan investera bruttovinsten istället för att skatta bort hälften först. Tar tacksamt emot alla förslag.

19 comments:

  1. Anonymous8:07 PM

    Ös in en bunke pengar i pensionssparande via firman. Är inte det avdragsgillt?

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Allt du köper i firman, som du använder också privat, är förmåner som du skattar för privat. Bredband, telefoni, dator osv. Du kommer inte undan helt.

    Det du kan göra är att pensionsspara privat och göra avdrag för det, men det hjälper bara om du inte kommer behöva betala statlig skatt på din pension...

    För enskild firma finns det inte så många manövrer man kan göra, men i ett AB kan man sätta av pengar i fonder, investera och förstås ge utdelning istället för lön.

    "Death and taxes."

    ReplyDelete
  4. Jag trycker ner marginalskatteeffekten ganska ordentligt genom att ge mig en ordentlig tjänstepensionsförsäkring. Men jag kör AB, så jag vet inte hur det funkar i enskild firma.

    Samma sak med friskvård. Där kan du investera i din hälsa upp till 6-7000 per år... men fan vet om inte det också är en AB-grej...

    Som Skilling Banco så väl summerade: Death and Taxes ;-)

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:18 AM

    Får man fråga vad det är för firma du har?

    ReplyDelete
  6. Om du vill ha liknande AB utan att binda 100K s� kan den engelska f�retagsfromen Limited med svensk filial vara ett alternativ.

    http://www.startaforetag.se/visartikkel.asp?art=501
    (googlade p� f�retagsform limited)

    ReplyDelete
  7. En släkting till mig har enskild firma och h*n drar av friskvård. Massage, t ex.

    ReplyDelete
  8. Anonymous2:47 PM

    FK:

    Drar din släkting av för friskvård i en enskild firma så får han garanterat påbackning vid en revision! Det avdraget gäller bara för anställda och inte för företagaren själv.

    http://skatteverket.se/skatter/deklaration/2007/foretagare/avdragslexikonforetag.4.7459477810df5bccdd4800029231.html#31.7459477810df5bccdd4800029283

    ReplyDelete
  9. Anonymous4:17 PM

    Det jag har gjort ända sedan jag registrerade min enskilda firma är att sätta av en rejäl summa till pension varje månad. Även med enskild firma är detta tillåtet, upp till hela 35% av dina nettointäkter är fullt avdragsgilla.

    Mycket bra att göra faktiskt, lite grann som en backup-plan - om man nu inte lyckas pensionera sig vid 40 så kanske de här pengarna gör att det går vid 55 istället.

    ReplyDelete
  10. Men nästa år blir det väl nya regler för hur mycket pensionssparande som är avdragsgillt? Kan jag pensionspara mer tack vare min FA-skatt jämfört med någon som enbart har A-skatt?

    Just pensionssparande bär mig något emot, då jag hoppas slippa fundera på pengar när jag är pensionär. Men å andra sidan är ju inte risken så stor att jag får betala statlig skatt på pensionen om jag bara jobbar fram till jag är 40.

    ReplyDelete
  11. Johan: Hrmm, det där såg inte bra ut. Min släkting får nog dubbelkolla med sin revisor.

    ReplyDelete
  12. Anonymous11:52 AM

    Du kan alltid sätta av 30% i en periodiseringsfnd i upp till 6 år. Helt oskkattat.

    Resterande kan du sätta i en expansionsfond och betalar då 28% på beloppet. När fonden upplöses betalas sociala avgifter och skatt minus de 28% du redan har betalat.

    ReplyDelete
  13. Anonymous1:04 PM

    Låt bekanta handla saker genom din firma. Möbler ex kan gå att få skrivna som kontorsmöbler ;)
    Räkna ut din kostnad och tjäna lite på det också. "Win-win"-situation.

    ReplyDelete
  14. Anonymous3:40 PM

    åk på "studie-/säljresa" till valfritt land i östeuropa och köp ett gäng kvitton/fakturor och stämpel från valfri pappersbutik och skriv något ryskt på dem.. nytta och nöje och avdragsgillt!

    ReplyDelete
  15. Anonymous9:09 PM

    Företagsägd kapitalförsäkring.

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:43 PM

    Förebyggande friskvård gäller även enskild firma, min revisor skriver av det varje år..
    /Fotografen

    ReplyDelete
  17. Anonymous2:30 PM

    Fotografen:

    citat från skatteverket.se
    "Motion och friskvård
    Avdrag för kostnader för motion och friskvård gäller endast för anställd personal. Det gäller inte för enskild näringsidkare eller delägare i handelsbolag/kommanditbolag."

    Den formuleringen tycker jag inte går att tolka på så många sätt och dessutom är det ju trots allt skatteverket som i slutänden godkänner avdrag.

    ReplyDelete
  18. Anonymous5:32 PM

    Du kan kika lite på de olika fonderingar som finns att göra som expansionsfond periodiseringsfond. Läs också om räntefördelning.

    Du kommer aldrig undan skatten men du kan skuta fram beskattningen i alla fall.

    ReplyDelete
  19. Starta ett AB och lägg över pengarna där. Det där med att de olika företagsformerna i Sverige är likadana är bara en myt. Min revisor på PWC bekräftade det för ett tag sedan.

    Gå och prata med en duktig revisionsfirma så kan de säkert ge dig bra tips. Man kan nämligen trixa till det lite med återinvesteringar, utdelning, lön etc.

    ReplyDelete