Thursday, December 06, 2007

Dagens avsnitt av lyxfällan

Ni som missade lyxfällan idag bör gå in på tv3.se och kolla in programmet. Underhållning på hög nivå. 2 personer i 20-årsåldern som dragit på sig skulder på 600.000 och inte betalat en enda räkning på ett halvår.

Gillar verkligen programmet trots att det inte direkt är något överaskande innehåll någon gång. Metoden är ju den samma varje vecka. Sälj allt du äger, slå ihop krediterna till ett lån med lägre ränta (antingen med huset som säkerhet eller borgensman) och lev snålt. Sen att jag tycker det är ett skämt att folk med skulder på över en halv miljon ska ha ett övrigtkonto varje månad för tidningar och annan lyxkonsumtion är en annan historia.

20 comments:

  1. Anonymous11:21 PM

    Visst är det löjligt med ett så stort övrigt-konto för dem. De hade ju bara 20 tusen i total nettolön, och övrigt-kontot var ju på hela 4 tusen. Iofs var maten extremt snålt tilltagen. Men de kunde dock sålt byrackan!

    ReplyDelete
  2. Anonymous12:06 AM

    kändes som om de där två inte växt upp. Inte öppnat en räkning på ett halvår, herregud hur är människor funtade. Kan inte låte bli att fundera över hur sådana människor tänker. Mest tragiska var ju att de var så unga, kul start på livet att börja med en skuld på 600 000...

    ReplyDelete
  3. jag håller med att strategin känns lite uttjatad för oss som följer serien. Men jag tror inte att där finns så mycket mer att göra egentligen.

    Jag har pratat med Charlie om det här var han hittar dessa människor - men jag tror honom när han säger att det är människor som du och jag efter att vi har varit utan inkomst i 6 månader.

    Jag tycker konsumptionssamhället som vi lever i idag inte är hållbart i längden - men det är ju bara min åsikt... :|

    ReplyDelete
  4. Anonymous1:09 AM

    Att vara dynamisk är viktigt! Jag har haft mycket varierande inkomst och hela tiden anpassat mig efter den. Det går att leva på minimal lön om man tänker till men det förutsätter givetvis att man inte från början dragit på sig sjuka lån. Lån till bostäder ser jag inte som ett probelem då de kan säljas. Värre är det med konsumtionslån, de är vansinniga. Enda gången jag tagit sådana är när de är riktigt (!) räntefria.

    Paret i dagens avsnitt är i 20-årsåldern. Om de verkligen vill kan de lätt vara skuldfria om 5 år. Det handlar om att betala av 5000:- i månaden var. Jag skulle satsa på det och därefter lärt min läxa och forstätta skjuta in 5000:- i ett sparande.

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:40 AM

    I dag var det två pajasar som inte hade nån verklighetsförankring.
    Skrämmande att se hur vissa vuxna människor agerar i Lyxfällan.

    ReplyDelete
  6. Håller med om att det börjar bli lite tjatiga program. Som du säger är receptet detsamma varje gång, i och för sig inte fel men mest sunt förnuft.

    Underhållningsvärdet ligger enligt mig mest i att 'träffa' nya människor under isen.

    ReplyDelete
  7. Anonymous9:10 AM

    Sweet jebus!!!

    Har bara sett första minuterna på detta program. Existerar det verkligen sådana personer på riktigt??????

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:54 AM

    det tragiska med program av denna typen är att folk efter att tag tror att allt går att lösa och att det inte går att åka dit på riktigt....det ska straffa sig att vara dum!

    ReplyDelete
  9. Anonymous10:57 AM

    Eller hur! man ska fan inte hjälpa dom där idioterna... Det man gör då är att man tillåter att deras gener får fortsätta att finnas.. Idioter självdör.. Djungelns lag...

    Det är själva kärnan i evolutionen!"1 =(((
    ARGH!"#

    ReplyDelete
  10. Anonymous11:27 AM

    De var väldigt omogna och jag kan tänka mig att som förälder blir man inte stolt. Tjejen i programmet grät inte när hon fick se alla skulder de hade, men hon grät när hon fick se lägenheten de skulle flytta till. Sen tycker jag vl att det är onödigt att skriva att man skulle gjort sig av med "byrackan", förstår att du inte fattar vad en hund kan betyda. Du vill kanske bara provosera lite...

    ReplyDelete
  11. Anonymous11:29 AM

    Men hallå tagga ner lite. Oh jag önskar att det fanns åldersgräns på vissa sajter så slapp man kanske alla omogna inlägg. Som den om "djungelns lag", mogna till dig lite...

    ReplyDelete
  12. Anonymous2:56 PM

    Hehe... "moget att säga moget".. Hur gammal tror du jag är, btw? Eller är det helt enkelt så att man är "mogen" om man håller med dig i dina åsikter? =)

    För övrigt tycker jag att det är ganska kul att du bestrider evolutionära, grundläggande principer.

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:47 PM

    600 000 i skulder och inga tillgångar. Förutom byrackan då. Den är dessutom riktigt dyr varje månad.

    Klart den ska säljas!! Allt annat är vansinne.

    ReplyDelete
  14. Anonymous6:11 PM

    Ja, det var verkligen hemskt att se. Jag tyckte det var så pinsamt för dem att jag gick ifrån ett tag; klarade inte att se hur omogna de hade varit.

    Menmen, förhoppningsvis lärde de sig en riktig läxa utan att ha blivit brända för livet. Tycker absolut att de ska behålla hunden om de tycker att det är värt det, tänk vad mycket den kan betyda i längden.

    Jaja, hemskt att se, men sånt händer väl ibland.

    God helg på er // Mattias

    ReplyDelete
  15. Anonymous6:37 PM

    Grabbarna kommer med ganska självklara råd och det är inte så svårt att hjälpa de som "lyxkonsumerar" men prova att hjälpa en ensamstående mamma med två barn som har förlorat jobbet och inte har råd med mjölk till ungarna då lyfter jag på hatten åt er.

    ReplyDelete
  16. 1313: Fast det får nog bli ett annat program. För en ensamstående mamma som förorar jobbet har inget med att fastna i lyx (lyxfällan) att göra.

    ReplyDelete
  17. Jag håller helt med om att hunden lan vara mycket terapi om man nu inte har råd med så mycket annat. Det blir något annat att tänka på än att bara vända på kr hela tiden.

    Att dom skulle kunna bli skuldfria på 5 år med en amortering på 5000kr är helt fel. Med en rak amortering skulle det krävas 10.000kr i amortering/månad.

    ReplyDelete
  18. Anonymous1:30 PM

    Lite kul att det är en annons här på bloggen just nu för "20 000kr direkt in på kontot!! Snabba pengar!!"
    :D

    ReplyDelete
  19. Anonymous7:28 PM

    @dexter

    Fast det står 5000/månad var, dvs 10000/mån totalt. Men jag missade också det först och fick läsa två gånger innan jag förstod hur de fick ihop det.

    ReplyDelete
  20. Anonymous4:06 PM

    Tyvärr är det inte så ovanligt, jag har själv varit den som har haft en osund ekonomi men håller på att rensa upp den nu.

    Jag tror mycket för min del är den bakgrund och uppväxt har en en bit av vad som hänt, att jag inte har haft några att lära mig utav eller fått intresse av.

    Det gick väldigt bra tills jag hade slutat skolan, först ut till arbetslöshet med utgifter som inte matchade den inkomsten jag hade med ett dröjsmål från A-kassan på flera månader.
    Tills slut gick det inte längre men då hittade jag ett jobb med ok inkomst men där kollegor och vänner låg betydligt högre.

    Då gick resonemanget mer ut på att hänger jag inte med på AW, lunch mm så hamnar jag utanför gänget.

    Till slut hamnade jag i spiralen neråt. Och är man inne i den så tror jag man måste hamna i botten för att kunna stoppa sig själv.
    Botten är dock olika för alla människor. Jag brukar jämföra med de som är på väg in i väggen, men inte klarar av att se att de är det utan håller på tills de fullständigt kraschar.

    Nu står jag här med skulder och krediter och har tagit tag i allt själv. Jag är på väg uppåt, lägger dock betydligt mer i att amortera ner samlingslånet men sparar och har lärt mig hur jag lägger budget, hur jag följer upp den osv.

    Jag vet inte om jag kan komma med nåt vettigt med denna långa text. Men att ösa skit på människor som försöker komma igenom och upp över ytan är inte att hjälpa dem.

    ReplyDelete