Monday, December 10, 2007

Försvarstal

Har under bloggens dryga år fått rätt många kommentarer från folk som tycker jag slösar bort mitt liv etc. Men jag tror faktiskt inte min livsstil är så misserabel som det kan verka. Bara i min närmaste bekantskapskrets har jag 2 personer som lever lika snålt eller snålare än mig.

Den ena är elitdidrottare inom en sport som inte ger några pengar. Han är runt 10:a i sverige och jobbar bara några timmar i veckan för att hinna träna 2 pass per dagen. Helgerna är vigda åt tävlingar. Han har några mindre sponsorer som betalar utrustning och kanske någon resa. Men idrottandet är överlag en jätteförlust rent ekonomiskt. Troligtvis skulle han behöva bli topp 3 i landet för att gå jämnt upp. Och rik blir han aldrig på idrotten.

Har även en nära släkting i min ålder som tycker att åren mellan 20 och 30 ska man se världen, innan man skaffar familj och fast jobb. Han jobbar därför 50-60 timmar i veckan i några månader och lever minst lika sparsamt som mig. Därefter blir det 3-4 månader på långresa någonstans i världen tills pengarna tar slut. Bara senaste 1,5 året har han varit borta totalt 9 månader i Asien, USA och Australien. Han har inget fast eget boende utan bor inneboende i källare, hyr i andra hand, bor hos sina föräldrar etc under perioderna i Sverige.

Själv skulle jag tycka att båda dessa livsstilar skulle vara mycket mer påfrestande och jobbiga än min. Rent ekonomiskt skulle jag tro att vi alla tre gör av med ungefär lika mycket pengar varje månad. Däremot får jag känslan att många tycker att mitt sparande har det konstigaste målet och syftet av oss tre. En åsikt som jag inte kan förstå hur mycket jag än försöker. Vad är väl en 5-plats på SM eller ett minne från när man dök med hajar i Australien jämfört med ekonomisk frihet de 40 sista åren av ens liv?

20 comments:

  1. Anonymous12:49 AM

    Jävligt intressant den där andra killen som reser runt. Har själv drömmar om att resa runt men vill samtidigt utbilda mig...

    Vad är det för typ av jobb han har i sverige?

    mvh

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:13 AM

    Du kan ju inte jämföra ytterligheter, då är det klart att din livsstil ser ok ut. Men jämfört alla andra svenssons så ser dina val lite torftiga ut.

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:43 AM

    Miljonären, tror folk reagerar för att ditt val av liv är så extremt. För att ta ditt exempel på dina två kompisar. Dom lever just nu, dom satsar 100% på livet. Tror inte folk tycker dom är speciellt konstiga, snarare beundrar nog folk dom.

    Om vi tar ditt livsval satsar du också 100% på vad du tror. Det är beundransvärt, men det samtidigt känns det lite som du har satt på paus på ditt liv tills du blir 40 och cashar in. Det är då du ska börja leva ditt liv 100%. Och folk reagerar för att försöka få dig att förstå att man KAN SPARA OCH KONSUMERA samtidigt. Det ena utesluter inte det andra.

    För att komma tillbaka till dina kompisar. Dom levar nu. Efter dom är 40 år kommer dom fortfarande leva sitt liv med nya mål/utmaningar och upplevelser. Det krävs inga miljoner för att leva ett rikt och lyckligt liv. Även om det underlättar en hel del.

    Sedan är det självklart också den svenska avundsjukan som får folk att skriva. :)

    Lycka till allifall med ditt mål! Du har fått mig att börja spara en hel del, även om jag aldrig skulle vilja vara så extrem som du.. hehe

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:54 AM

    Vad är väl en 5-plats på SM eller ett minne från när man dök med hajar i Australien jämfört med ekonomisk frihet de 40 sista åren av ens liv?

    För att svara på den frågan.

    Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte folk tycker ekonomisk frihet är så viktigt. Du förstår inte det eftersom för dig är det superviktigt. Det är det ditt liv kretsar kring runt nu. (Och flickvännen kanske.. haha)

    Men dom människorna som kritiserar dig värdesätter andra saker högre i livet. Och dom har svårt att acceptera att människor har andra värderingar och försöker pracka på dig sina åsikter. Det är så krig startas här i världen.. hehe

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:24 AM

    Kan DU miljonären inte bara inse att alla är olika och det är väldigt få som tycker som du. Varför söker du bekräftelse från andra, om du tycker själv att ditt liv är bra så fine. Varför hela tiden hävda att ditt leverne är bra och andras mindre bra?

    ReplyDelete
  6. Du skriver 'ekonomisk frihet de 40 sista åren av ens liv'?

    Det kan ta slut imorgon.. eller idag.

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:43 AM

    Lägg av...

    Miljonären har sagt otaliga gånger på denna blogg att han trivs mycket bra med sitt arbete, livet tillsammans med flickvännen och sin övriga familj (det sista kanske jag mest själv läst in mellan raderna). Är det inte exakt samma saker som vi alla strävar efter? Att han dessutom har ett ekonomiskt mål gör väl inte hans liv sämre eller tråkigt? Tvärtom säger han ju själv att glädjen över en sparad 1000-ing vida överträffar en spenderad dito summa.

    En anonym säger i inlägget ovan mitt att Miljonären är den som söker andras bekräftelse och behövr hävda sin livsstil. Jag förstår inte hur man kan få till det så, jag har aldrig uppfattat att Miljonören sökt efter min välsignelse över sina val. Han återger den helt enkelt på ett mycket underfundigt sätt. Lite som en rolig dagbok. Frågan är istälet, anonym, varför stör du dig så på Miljonären, och varför kan inte du inse att vi tänker olika? Hade du insett detta hade du inte behövt klaga på att Miljonären inte har insett detta. Kanske lever du ditt lev genom att klaga och säga elaka saker till andra?

    Nej, Miljonären, det är bara den gamla vanliga svenska avundssjukan. Avundssjukan över din målmedventenhet, och din framtidsutsikt; ett ekonomiskt oberoende. De flesta har inte din kraft. Dessutom är det än mer imponerande att du gör detta med en inkomst som kanske är lite högre än de flesta har, men inte så mycket.

    Visst finns det en viss sanning i att i du kan dö imorrn, men du verkar vara tillfreds med lvet tycker jag. Och dör du, då får någon annan glädje av ditt sparande ändå.

    Du har inspirerat mig att spara mera och förnuftigare. Håll i!!

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:02 AM

    Kritiken är trams!

    Det konsumtionssamhälle vi har idag har blivit alldeles galet. Folk tar SMS-lån för att köpa kläder, och i princip alla köper nya svindyra mobiler varje år (eller ännu oftare!). Kritiken som riktas till dig från andra läsare av denna blogg är ingenting annat än den sedvanliga svenska avundsjukan!

    Du har ett klart mål, trivs med det och kör på! Fortsätt med det. Anledningen till att folk reagerar på ditt mål om ekonomisk frihet, samtidigt som de närmast beundrar folk som bränner varenda krona på konsumtion och resor, är att pengar sticker i ögonen på folk i det här landet. De är bara avundsjuka för att de också skulle vilja ha en halv mille på bankboken, och konstant inflöde varje månad på 10000+ kr!

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:22 AM

    Jag tycker som, så många andra som kommenterat här, att skillnaden mellan dig och dina vänner är att de lever supersnålt för att få göra det de älskar nu. Du lever supersnålt för att få "ekonomisk frihet" när du är 40. Ekonomisk frihet är ett rätt abstrakt begrepp och jag tror att du aldrig kommer att uppleva att du har nått fram till det målet. Lite som anorektiker som alltid tycker att de måste banta lite till innan de har blivit "smala". Det är ju bara att läsa din blogg från början, så ser man hur du har förändrat din syn på vad som är "normalt" sparande. I början sparade du runt fem till sex tusen varje månad (om jag minns rätt), och planerade att ha extremmånader var tredje månad då du dunkade in så mycket som möjligt. Sedan har du glidit mot att spara mer och mer och nu är varje månad en extremmånad. Bara att nu tycker du att det är normalt. Dessutom uttrycker du ofta att du ser ner på folk som inte sparar lika mycket som du. Jag skulle ha mycket mer respekt för ditt livsval om du insåg att det är något extremt (ungefär som att du är elitidrottare när det gäller att spara) och inte förutsatte att alla andra skall trivas med att leva på samma nivå som du.

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:17 PM

    Varför tror de flesta att man måste göra av med en massa pengar för att kunna leva ett rikt liv?

    Torftigt lever den som saknar mål och mening i tillvaron.Inte för att jag tror att alla kommentatorer här har trista liv, men ska det vara så svårt att fatta varför några väljer en annan inriktning än att bränna hela lönen varje månad?

    "Extremt", vad är det för fel med det??? Vilket värde ligger det i att vara som alla andra?

    Det mest stimulerande för en människa är att ha ett stort mål att sträva efter, att veta vad man vill. Alltså kan man njuta av livet till hundra procent trots, eller tack vare, ett extremt sparande.

    ReplyDelete
  11. Anonymous1:29 PM

    Monika, jag sa inte att det var fel att leva så extremt som miljonär innan 30 gör. Däremot sa jag att jag skulle respektera honom mer om han inte såg ner på folk som inte lever på samma sätt som honom; att han insåg att han faktiskt är en sorts elitidrottare i sparande och att många andra inte vill avstå från så mycket (t.ex. frukost)som han gör.

    Sedan uttryckte jag en oro för att sparandet blir ett självändamål och att Miljonär inte kommer att kunna sluta; att han aldrig kommer att uppleva att han uppnått ekonomisk frihet. Till skillnad från hans vänner som använder pengarna till konkreta kostnader för att finansiera resor och elitidrottande, så är eknomisk frihet ett abstrakt begrepp vars innebörd jag tror komemr att förändras för miljonär allt eftersom. Lite som att de sparmål som han själv kallade extrema i början av bloggen (gå tillbaka och kolla) nu är normala för honom.

    ReplyDelete
  12. Anonymous2:20 PM

    En vis man sade en gång:

    Var man kan bli framgångsrik eller lycklig
    - ingen man kan bli bådera

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:16 PM

    Anna: jag är läskunnig, och jag vände mig inte specifikt till dig.
    Men låt oss inte träta...Det är Ok att ha olika uppfattningar.

    anonymus 2:20 PM:

    Jag är säker på att många visa män har sagt så, men tror mest att det är tröstande ord till dem som inte är båda delarna. Visst kan man vara både framgångsrik och lycklig! Och dessutom kan framgång mätas på så olika sätt.

    De allra flesta är väl framgångsrika på något område,kanske som föräldrar till glada barn, eller som VD för ett företag som satsar på grön el... det finns miljoner sätt att vara framgångsrik på som inte står i vägen för vare sig ens egen eller någon annans lycka.

    ReplyDelete
  14. Anonymous4:59 PM

    anna: "...skillnaden mellan dig och dina vänner är att de lever supersnålt för att få göra det de älskar nu. Du lever supersnålt för att få "ekonomisk frihet" när du är 40."
    Okej.. Problemet är ju det att han faktiskt älskar det han gör nu =).. Precis som för mig är det fruktansvärt roligt att följa börserna världen runt varje dag och se hur fondkontot ökar när man sätter över pengar. Det är som att gå och bowla fast efteråt så får man pengar tillbaka av bowlinghallen =)

    hmm.. undrar varför jag använde "bowling" just.. knasigt

    ReplyDelete
  15. Har följt den här bloggen i ett års tid nu, och jag kan inte sluta att förundras av alla dessa enfaldiga människor som envisas med att yppa samma vanliga dumma fras, denna gång är det nocholas, som likt de andra uttrycker ungefär: "du lever inte i nuet". Han syftar på miljonärens livsval, där livet får vänta till förmån för sparandet. Det sjuka i denna åsikt är att folk inte fattar att miljonärens stora lycka är inte ekonomiskt oberoende efter 40 (års ålder), utan ekonoomsikt oneroende efter 40, OCH vägen dit! Ska det vara så svårt att förstå. precis som om han hade gjort det, om han mått dåligt av det. Är folk så dumma att de inte förstår detta?

    ReplyDelete
  16. Anonymous8:59 PM

    Stört-skön omröstning i temat som vittnar om hur taskig disciplin folk har:

    http://www.internetstart.se/omroestning.asp

    ReplyDelete
  17. Anonymous8:21 AM

    Helt riktigt.

    Folk kritiserar jämt andra som försöker med något nytt.

    ReplyDelete
  18. Anonymous8:29 PM

    jag hatar snåla människor

    ReplyDelete
  19. Jag måste få kommentera detyta gamla inlägg:
    Jag har bara bläddrat lite - och tycker inte att det verkar som du tex missunnar andras deras val - men att du föredrar ditt eget val av livsstil.
    Tex. skulle ju dina fonder inte gå nått bra om alla slutade konsumera - så det går ju inte att missunna folk det :)

    Om man gillar att spara och gneta - varför skulle det vara en uppoffring ? Även om man omkommer i en trafikolycka innan 40 så har man ju levt ett liv som man gillade då !?

    Gillar man att resa och spenderar pengarna på det - så gäller ju detsamma...

    Jag har för min del skaffat familj - så någon miljon cash blir det inte de närmsta 20 åren :) - men jag har andra glädjeämnen - tex. att snickra på sommarstugan...

    /K

    ReplyDelete
  20. Anonymous8:41 AM

    "Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte folk tycker ekonomisk frihet är så viktigt. Du förstår inte det eftersom för dig är det superviktigt. Det är det ditt liv kretsar kring runt nu. (Och flickvännen kanske.. haha)"

    Självklart är det så. Medelsvensson som klankar ner på sparsamma människor är i regel kommunister eller i vart fall halvkommunister. De ska ha allt här och nu och gnälla från arla morgon till sena natta. De älskar att gnälla på chefer och överhöghet. De blir vansinniga vid blotta tanken att en person faktiskt sparar sig fram till miljonerna.

    Då går de där och muttrat på nationaltaterns gamla proggdänga:

    "Om man bara är tillräckligt gniden, så blir man miljonär med tiden, i den mån man överhuvudtaget kommer härifrån."

    Kommer inte ihåg låtjävelns namn men den handlar om en nolla som åker röker braj, sitter i finkan och som det är tänkt att man ska tycka synd om. Folk hatar att det faktiskt är så att man kan snåla ihop en fet förmögenhet och åtnjuta ekonomisk frihet.

    ReplyDelete