Wednesday, December 19, 2007

Månadsrapport

Kommentarer till månadsrapporten:
Har inte sänkt värdet på lägenheten, är mer eller mindre säker på att vi får ut 900.000 för lägenheten (ni som är smarta har fattat att jag äger 1/3)
Sparade 20.000 i fonder förra månaden delvis genom att ta ut lite pengar från plusgirokontot jag har till min enskilda firma. Det förklarar samtidigt minskningen på pengar i bolaget. Fonderna har totalt sett gått upp någon procent, ryssland, indien och latinamerika var de som drog upp snittet.

Pengaläget ser bra ut, ska ju ha 5.000 kvar på kontot när lönen kommer och har visserligen inte köpt några julklappar än, men en tusenlapp bör räcka till detta. Och 900 kr räcker med råge till övriga kostnader fram till lönen.

November innebär inbetalning till CSN vilket gör att skulderna minskat lite.

Totalt sett en bra månad som jag känner mig nöjd med. Även om man saknar tiderna när fonderna totalt sett gick upp 5-10% på en månad.

12 comments:

  1. Anonymous1:14 PM

    hej jag undrar om du kan redovisa vad du har för fonder. mvh

    ReplyDelete
  2. hej!
    kikar in lite bara.

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:34 PM

    Varför räknar du med lägenheten, den är ju en utgift så länge du bor i den ?

    ReplyDelete
  4. Du är inte den första som frågar om lägenheten. Har svarat ett antal gånger på frågan, här kommer en sammanfattning av de svaren:

    Att lägenhten kostar pengar har jag aldrig sagt något om. Men det gör ett bankfack också, därmed inte sagt att de 10 kg guld man har i bankfacket inte ska räknas in i förmögenheten.

    Målet är att få ihop så mycket pengar att jag kan flytta till ett varmare land och sluta jobba när jag är 40 om jag känner för det då. Lägenhetens värde kommer alltså bidra till mina 10 miljoner som jag behöver för att kunna dra iväg.

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:29 PM

    Hej
    Hur räknar du med skatt på vinster?
    För att förvandla lägenheten och fonderna till pengar så krävs det ju att man skattar för vinsterna.
    Det beror ju lite på hur man räknar förmögenheten men rena pengar är ju "mer värda"

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:09 AM

    "Dina pengar är också pengar"
    Som pigan sa då hon sålde fittan till länsman.

    ReplyDelete
  7. Hej har inte räknat bort skatten. Vilket jag helt klart håller med om att jag egentligen borde. Men även skatten jobbar ju för mig med ränta på ränta tills jag säljer. Så därför har jag valt denna modell, samt att det givetvis är mycket enklare att bara summera värdet på de olika fonderna.

    ReplyDelete
  8. Anonymous7:39 PM

    Vackert! Själv räknar jag "netto", dvs vad jag skulle kunna konsumera för pengarna, dvs minus latent kapitalskatt.

    I år har det inte blivit mycket nya aktieinvesteringar, istället korta räntefonder och amorteringar på CSN för att "minska risken" totalt sett. Planen för nästa år är ungefär "spara hälften, amortera hälften". Hyfsat stora risker på världens börser just nu.

    ReplyDelete
  9. Anonymous10:01 PM

    Hej igen..
    Jag håller med om att pengarna fortfarande arbetar men ett tips är att även föra in anskaffningsvärde. På lång sikt då 100 000:- har ett anskaffningsvärde på 10 000:- så blir ju skatten en väldigt stor del. Detsamma gäller ju lägenheter som stiger mycket i värde. Bara ett tips alltså. Men tex skulderna räknar man ju av mot totalvärdet, blir lite äpplen minus päron.

    ReplyDelete
  10. Anonymous10:41 AM

    Tänk på att du inte kan räkna med "pengar i bolaget". Du har förmodligen även kostnader i bolaget och dessutom kan du inte ta ut dessa pengar utan att bränna av 50-60% i skatt. Dessutom är ju lägenheten såklart inte möjlig att ta med i din uppställning. Är den inte en tillgång? Jo, du säger att målet är att sälja den och sen flytta till ett annat land om du känner för det. Då antar jag att du kommer köpa något att bo i dit du flyttar.

    Som du gör nu glömmer du bort att du har kostnader och skatt på en del av dina tillgångar. Justera detta så blir det en bättre och mer rättvisande bild för dig.

    Tex. Om du tar med lägenheten som tillgång så måste du dra av kostnaderna förenat med den annars blir det väldigt skevt.

    ReplyDelete
  11. Pengarna i bolaget räknar jag givetvis bort skatten på. Det har jag också skrivit om tidigare.

    Lägenhetens värde är så lågt räknat att reavinstskatten kan anses vara borträknad.

    Kostnaderna för att ha lägenheten använder jag lönen till att betala och det sker i slutet på varje månad. Dvs dessa pengar har inget med lägenhetens värde att göra utan påverkar kalkylen precis som alla andra kostnader som mat etc.

    ReplyDelete
  12. Anonymous12:07 PM

    Det är där du tyvärr gör ett misstag. Du ser inte att lägenheten och din lön inte har med varandra att göra i en sådan sammanställning.

    Du kan fortsätta som du gör nu om du bara vill ha en balansräkning över din ekonomiska situation men om du vill göra en rapport över ditt mål mot miljonen osv osv så blir det felaktigt och skevt.

    Ta bort lägenheten och "pengarna i bolaget". Enbart snabbt omsatta tillgångar kvalificerar sig för att mäta det du vill göra.

    ReplyDelete