Saturday, December 01, 2007

Nu går vi vidare

Nu släpper vi diskussionen kring om det är jag som sparar eller dom som slösar och har dålig koll på sin ekonomi som är största idioterna. Medan bloggen och dess kommentarer till stor del har fokuserat på förra helgens IKEA-besök så har börserna runt om i världen vänt upp och jag har köpt fondandelar för rekordbeloppet 20.000 i ett månadsspar.

Bäst den senaste veckan av mina fonder har Baring Hong Kong gått, en favorit som bortsett från början på november har varit en riktig kassako. Under året som helhet är den dock slagen av en annan av mina fondfavoriter Simplicity Indien, som gått upp 81% under 2007. Det kan jämföras med Baring Hong Kongs 71%. Känns riktigt lyckat att man haft både nr 1 och 2 på årsbästalistan under hela året.

8 comments:

  1. Anonymous9:41 AM

    Nisse,

    fan mannen vi tänker ju exakt likadant du och jag.

    Har du tänkt på följande. Många av de emerging markets fonder vi investerar i är nominerade i USD. Säg Baring går upp 70%, men vi vet alla att dollarn faller relativt andra valutor.

    Vissa menar att USA går mot ett hyperinflationsscenario som liknar Tysklands på 30-talet. Om man tittar på USD-valutans utveckling senaste 2 åren så är den ner -35% och nedgången accelerar.

    Min poäng är att tillväxtfondens utveckling motarbetas av USD valutans fall. Har du funderat på detta?

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:59 AM

    På Avanza så listas två fondutvecklingar för tex Baring HK, en SEK och en USD. USD kolumnen ligger ofta högre i utveckling. Vad är dessa? Måste fråga Avanza..

    ReplyDelete
  3. Anonymous1:25 PM

    Fonden handlas i USD.

    Exempel: du köper 100,000 kr Baring HK. Kursen står i 6 kr = 1 dollar. Ett år senare står dollarkursen i 5 kr. Anta att fonden inte har rört sig i värde alls under året.

    Enbart av växelkursen har din Kina-fond minskat i värde -17%.

    USD kolumnen anger faktiskt avkastning. SEK kolumnen anger det du får som svensk investerare när fonden växlas tillbaks till svenska kronor i din depå.

    ReplyDelete
  4. Anonymous3:40 PM

    har du funderat på vad som skulle hända om din identitet avslöjades?

    tror det skulle vara dåligt för din image faktiskt...

    ReplyDelete
  5. hej!
    kikar in lite snabbt.

    ReplyDelete
  6. Anonymous6:44 PM

    varför skulle det vara dåligt för miljonärens image? Jag tror det snarare skulle ge honnom en image.. till skillnad mot alla normala som aggerar fiskar i stimm.

    Miljonären är säkert lika älskad av vissa som han är hatad av andra

    ReplyDelete
  7. Jag vill helst inte att min identitet ska avslöjas då få i min omgivning vet hur pass långt jag tar mitt sparande. Onödigt att folk på jobbet börjar tycka jag är konstig, inte bra för karriären troligtvis.

    ReplyDelete
  8. Anonymous3:11 PM

    Hehe, så nedra konstig är du väl inte? :)

    Jag vet inte vad du har för jobb, men ofta kan det väl vara uppskattat att framstå som väldigt målinriktad och pengakåt?

    Iofs är vi i Sverige där det alltid anses bäst att vara normal, men iaf?

    ReplyDelete