Saturday, January 05, 2008

Kommande månadssparande

Har ägnat lördagen åt att läsa lite om börsen och framförallt fått chansen att prata lite med min börshajskompis som gett mig tipsen när jag gjort vissa kortsiktiga köp på börsen. Detta har lett till att taktiken på mitt månadssparande de närmaste månaderna är lite förändrad.

Tidigare har mitt sparande sett ut något i stil med
1500 kr sverigefond
1500 ryssland
1500 kina
2000 indien
1000 sydamerika
500 japan
4000 räntefond (vissa månader har dessa pengar fördelats ut på någon aktiefond som känts som det varit köpläge i)

Tänker mig följande upplägg nu under en kortare period
5000 ryssland
2000 indien
5000 ränta

Är lite negativ till Usa närmaste tiden och tror Kina och Sverige kommer påverkas mer än ryssland och indien av detta. Räntepengarna är tänkta att skrapa ihop 20-30.000 under första halvåret för att sen kunna göra lite långsiktiga köp av 2-3 aktier. Håller för tillfället ögonen på H&M, Kungsleden och Black Earth Farming. Sedan tidigare har jag drygt 100.000 i räntefond vilka tanken är att flytta över till aktiefonder i tillväxtmarknader när/om läget känns rätt.

15 comments:

  1. Anonymous8:14 PM

    Tycker det ser bra ut, vilka fonder satsar du på i Indien och Ryssland?

    ReplyDelete
  2. Ryssland:
    East Capital (mest), Robur (mindre)

    Indien:
    Simplicity (mest), Nordea (mindre)

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:25 AM

    låter fin-fint!
    hur långt ifrån är du din miljon nu? hur mycket sparade du 2007? vilken avkastning?

    //KM

    karriarmorsa.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:44 AM

    Jag skulle gärna se lite djupare tankar kring de långsiktiga aktier du nämner.

    HM & kungsleden tycker jag mig se varför men BEF?

    kul att höra av dig igen!

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:22 AM

    Bra med BEF. Soft Commoditities har ett bra år framför sig 2008/2009. Tror oxå stenhårt på ryssland i år. Jag kör 30% EC Ryssland i ppm:en och ligger mot olja, gas, uran och ädelmetaller i mina aktiedepåer. Handlar mest på TSX.com.

    ReplyDelete
  6. KM: Gör månadsrapporter i mitten av varje månad där kan du se nuvarande läget. Sparade ca 150.000 kr under 2007. Värdeökningen är lite svår att räkna ut då det hela tiden gjordes nya köp. Men i PPM hade jag uppgång på ca 50%, fonderna jag månadssparar i snittade lägre än så.

    Per Ny: Jag tror det kan vara läge att sprida en del av sina pengar till värdebeständiga saker som skog, mark eller guld. Därav BEF.

    ReplyDelete
  7. HM och Kungsleden har jag varit och funderat på som en potentiell investering.

    HM för att dom går oftast bra varje år och i långa loppet. Kungleden för att de ger höga utdelningar, fast är lite osäker på fastighetsmarknaden.

    http://stormrik.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. Anonymous1:53 PM

    Ja, tror jag ska gå ur Kina. Det känns som det är för osäkert just nu. USA har jag inte varit inne så mycket. Sverige ska jag definitivt minska i - har gått rejälv back där och borde dragit mig ur för länge sen.

    Räntefonder är ju alltid bra, safe och så, men det blir ju inte lika kul att följa utvecklingen när det inte händer någoning.

    ReplyDelete
  9. Anonymous8:49 AM

    NCC, Broström, Kungsleden.

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:35 PM

    SCA - för långsiktig säker investering

    JM - Om ett halvår, när vi har fått lite mer ljus över kredit krisen

    Husqvarna - Flera stora börshajar i miljardklassen investerade stora pengar här i somras, aktien har gått ned cirka 35% sedan dess. Denna kombination gör att jag vill ha den nu.

    Miljö fonder - behöver jag förklara? Miljö bolag är vår nästa aktie bubbla om kanske 7-9 år. Köp nu om du vill rida den hela vägen upp.

    Investmentbolag som Öresund, Ratos, Latour, Investor, Industrivärden kan aldrig vara fel. För dom som inte har tid för börsen och vill inte betala dyra fondavgifter till förvaltare.

    ReplyDelete
  11. Anonymous1:45 PM

    Vill gärna höra motiveringen till att du tidigare sparade i sverigefonden då dessa endast är gamla indexfonder med högre förvaltningsavgifter än nyare indexfonder.

    ReplyDelete
  12. Dum fråga: varför placerar du pengar på räntefonder?

    ReplyDelete
  13. En dum fråga, jag är ny inom sparandet; varför placerar du på räntefonder?
    och vilka räntefonder satsar du på?

    ReplyDelete
  14. Den Sverigefond jag tidigare månadssparade i var Nordeas Sverigefond. Tycker den följde index ganska bra, snarare lite bättre än index i uppgång.

    Anledningen till att jag sparar den del i räntefonden är för att kunna ha pengar att köpa aktier eller fonder för i ett senare skede. Om/när det går ner. Känns också bra att ha lite pengar säkrade om någon i lägenheten måste bytas ut eller så, just samma månad som börsen rasat.

    ReplyDelete
  15. Haha, blev en rätt kul felskrivning. Skulle givetvis vara något i lägenheten, inte någon. Dvs syftar på spisen eller frysen, inte min sambo.

    ReplyDelete