Thursday, February 20, 2014

Framtiden för IPS

Verkar som möjligheten att dra av 12000 kr per år för pensionssparande i IPS sjunger på sista versen. De flesta experter och ekonomibloggare verkar inte tycka att det gör något eftersom sparande i Kapitalförsäkring eller ISK anses bättre än IPS.

Ska man bara spara 1000-2000 kr i månaden håller jag med om att det är dumt att låsa en stor del av sparandet tills man fyller 55. Men för en person som tjänar över brytgränsen för statlig skatt och som sparar 4-5000 kr eller mer i månaden tycker jag absolut inte det är fel att lägga 10-20% av sparandet i IPS. Så länge det nu är möjligt att dra av för sparandet, när den möjligheten försvinner ska man givetvis omedelbart avbryta sparandet i denna sparform.

Ni som inte förespråkar IPS i sin nuvarande form. Hur motiverar ni att en person som betalar statlig skatt på sista tusenlappen i lön ska skatta bort halva tusenlappen och sen bara spara en 500 kr i sin ISK jämfört med att spara 1000 kr i IPS och troligtvis skatta runt 30% när du är pensionär?

12 comments:

  1. Anonymous8:32 AM

    Jag förespråkar inte IPS så länge skattelättnaden finns men endast för dem som tjänar över brytgränsen. Har man en inkomst under brytgränsen är risken stor att skatten blir lika eller högre när man går i pension. Teoretiskt tycker jag dock att skattelättnaden på IPS ska bort och även sänkas för ränteavdragen.

    ReplyDelete
  2. Jag motiverar det genom att jag inte räknar med att pensionssystemet kommer att se likadant ut när jag väl går i pension. Litar inte på att pengarna finns kvar, och vill ha kontroll över mina sparade pengar.

    Hellre 500kr jag har kontroll över, än 1000 som jag inte kan nå.

    ReplyDelete
  3. Håller helt med uturskuldtrasket. Pensionssystemet är alldeles för politiskt, kan och kommer säkert hinna ändras från nuvarande form.

    ReplyDelete
  4. Jag er vartfall helt enig i ditt resonmange. jag spar sopas mye i månaden og er over bryt grensen her i norge på intekt att jag har valgt og maxa mitt ips konto.

    og vad det gjelder kf så koster den fortsatte 1% per år og ner du ser på rente på rente effekten.
    Er 1% øver tid mye pengar som jag går miste om, 40år fra nå då jag igentligen skulle gå i pensjon. :)

    Jag er førøvrigt en ny til bloggen din og vill bare gratulera til att du alredan har oppnåt "Financial Independence"

    ReplyDelete
  5. Har man möjlighet att löneväxla är det, såvitt jag förstått, mer fördelaktigt än privat pensionsspar.

    ReplyDelete
  6. Anonymous4:04 PM

    Det finns absolut inga garantier för att vare sig pensionssystemet eller skattesystemet ser likadant ut om 30-40 år.

    Att låsa in pengarna, även om det är hos "svenska staten" under så lång tid är en stor risk.

    Därför bör man låta bli.

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:05 PM

    Det finns absolut inga garantier för att vare sig pensionssystemet eller skattesystemet ser likadant ut om 30-40 år.

    Att låsa in pengarna, även om det är hos "svenska staten" under så lång tid är en stor risk.

    Därför bör man låta bli.

    ReplyDelete
  8. Man får ju dessutom 7% extra avkastning direkt när man löneväxlar.

    Jag kommer troligen själv att sluta med det vid årsskiftet.

    ReplyDelete
  9. Anonymous2:17 PM

    Behöver dina snåltips/snålmånads inspiration för att bli peppad till mitt eget sparande.
    Tack för bästa bloggen ever.

    ReplyDelete
  10. Albin3:57 PM

    Hur går det med nyårslöftet, tre inlägg kvar denna månaden :)

    ReplyDelete
  11. Har du ökat ditt månadssparande i Ryssland nu när RTS är så pass lågt?

    ReplyDelete
  12. Även om pensionssystem förändras så lever hela tiden delar kvar av andra.

    Tror inte någon kommer att förändra villkoren för de som har satt av i IPS sedan tidigare. Förändringen ligger i att det längre i så fall inte är avdragsgillt.

    http://handelavaktier.blogg.se

    DITrader

    ReplyDelete