Thursday, April 30, 2015

Fonder vs Index

Någon som har koll på varför många Rysslandsfonder gått ner relativt mycket senaste veckan samtidigt som RTS-indexet legat mer stabilt? Är det bara att kronan stärkts mot dollarn som spökar eller finns det någon mer förklaring på att många svenska Rysslandsfonder är överviktade mot något bolag eller någon sektor?

Har varit på resande fot med jobbet några dagar och har kunnat följa börsen mycket mindre än vanligt. Men intressant läge i Sverige nu. Dock väldigt långt kvar till mitt mål att köpa 20% under senaste toppen.

7 comments:

  1. Anonymous8:47 AM

    Överlag har börsen gått som en jojo senaste veckan och det bör speglas i fonderna också? Dåligt resultat på Gazprom rapporterats nyligen, om den nu har effekt på Rysslandsfonder.

    ReplyDelete
  2. Simon9:58 AM

    20% som i ca. 1376?
    Vore intressant att höra mer om din strategi?
    Du kanske har skrivit om den innan?

    ReplyDelete
  3. Svår fråga.
    Jag köpte på mig mer andelar i Ryssland igår.

    ReplyDelete
  4. Har för mig att Carnegie Rysslandsfond är rätt så mycket exponerad mot Storbritannien, som rätt nyligen rapporterade sämre siffror än väntat.

    Skulle kunna vara en förklaring.

    ReplyDelete
  5. Anonymous10:47 PM

    Ryss fonderna är kopplade till oljepriset ej rts

    ReplyDelete
  6. Då borde de stigit igår. Oljan upp 2%.

    ReplyDelete
  7. Anonymous12:22 AM

    Tycker alla mina fonder har dykt ordentligt sedan räntan inte sänktes.
    Har jag fel om jag tror det är orsaken, och hur påverkas vi i så fall av rysslands räntesänkning igår?

    ReplyDelete