Sunday, September 27, 2015

Extrajobb i helgen

Klockan är strax före 7 och jag är på väg till lite helgjobb. Med tanke på min anonymitet kan jag inte avslöja vad det är men fick nys om att det behövdes folk på ett arrangemang nu idag. 200 kr i timmen där hälften är skatt är rätt dåligt. Men arbetsuppgifterna är extremt okvalificerade.

Gör allt just nu för att få in pengar till aktieköp och lever snålare än vanligt. Om börsen fortsätter ner närmaste året kan varje tusenlapp extra man köper för bli viktig.

26 comments:

  1. Anonymous7:34 AM

    Härligt och inspirerande o läsa!
    Hade ja haft energi hade jag gjort något liknande.
    Men mina funderingar har gått kring att jobba i mataffär typ en kväll eller helgdag i veckan o packa upp varor eller liknande. Då borde man få tex ganska bra koll på extrapriser, olika drives osv. Kanske även tillgång till produkter dom ska slängas som precis gått över bäst före datum?
    Sedan kanske personal på tex ica eller willys har personalrabbater? Borde ju inte alls vara omöjligt att en heldags jobb i månaden kan ordna mat för resten av månaden. Så att man kan sudda bort den posten i ekonomin?

    ReplyDelete
  2. Anonymous7:35 AM

    Diagnos eller inte. Du har ett mål och betalar med dyrbar helgtid. Det är väldigt disciplinerat och ger skäl till eftertanke för andra i vardagarna! Tack för din blogg! Jobba säkert.

    /Player

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:52 AM

    Miljonären har ett mål, och det är att bli rik.
    Han går in för att uppnå detta mål med samma inställning som en elitidrottare har för att utöva sin idrott.
    Inga ursäkter.

    "Obsessed is a word the lazy use to describe the dedicated."

    /Patrik

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:00 PM

    Läste tidigare att du tagit lån för att köpa dig in när marknaden gått ner sig.
    Har du tänkt på att göra de snart igen? Isåfall hur stor del procent vs din portfölj?

    ReplyDelete
  5. Anonymous12:09 PM

    Gött!
    Det går ju så oerhört mycket enklare att göra de där extratimmarna nån annan stans än på sitt vanliga jobb.
    Angående nåt helt annat så verkar det ju som att du tajmade nedgångarna både 2008 och 2011 ganska väl - hur ser du på nuläget, egentligen?

    ReplyDelete
  6. Ang att belåna dig för köp är det inte omöjligt. Fortsätter det ner på börsen köper jag för ca 150.000 i månaden vilket innebär att jag har slut på cash innan nästa sommar. Fortsätter det ner då har jag en del utrymme i mitt bolån där jag har en värdering som tillåter ca 300.000 kr till i lån inom ramen för Avanzas Superbolån. Det kan jag tänka mig att låna om det verkligen fortsätter ner en bra bit till efter jag är fullinvesterad. Sen kan jag ju även låna på aktierna men då ska jag vara rätt desperat.

    ReplyDelete
  7. Anonymous4:23 PM

    Miljonären - Varför väntar du inte tills det ser ut att ha vänt innan du fortsätter att köpa? Dvs. att åtminstone en eller två månader står på plus så du slipper vara med i en eventuell lång resa ner. Visst, du förlorar lite möjlig avkastning den månaden det väl vänder, men det blir som en försäkring.

    PS. Jag tror på vändning tidigast när börsen tar i bolingerbandet i månadsupplösning, som just nu är vid 1250.

    ReplyDelete
  8. Anonymous4:38 PM

    Låt oss hoppas på en lång nergång så att börsen har potentialen att gå upp mycket sen :)

    ReplyDelete
  9. Om det vänder upp i morgon har jag hunnit köpa lite iaf. Tror på att sprida ut köpen under minst ett år. Inte försöka pricka någon botten. Är för dålig för att klara det.

    ReplyDelete
  10. Hur har det gått att jobba idag? :)

    ReplyDelete
  11. Det fick bra idag. Jobbade 8h och tjänade motsvarande 5-6 ABB aktier som kommer ge utdelning resten av livet.

    ReplyDelete
  12. Anonymous7:18 PM

    Bra jobbat!

    ReplyDelete
  13. Gillar verkligen hur du direkt översätter inkomsten till aktier och direktavkastning!

    ReplyDelete
  14. Anonymous10:41 PM

    Haha, grymt!

    ReplyDelete
  15. Hej miljonären.
    Jag har följt din blogg en tid nu och jag gillar verkligen dig och ditt "raka sätt".
    Har inte direkt vågat skriva något än, men tänkte att vad fan, det kan vara kul.

    Jag har just nu ca 18k i Avanza Zero, 5k i Didner & Gerge och 8k i Swedbank Robur Ny Teknik. Alla dessa är fonder.
    Men jag har även ca 20k som jag inte vet vad jag ska göra med.
    Vad tycker du jag ska göra med mina 20k?
    Aktier är jag intresserade av och försöker lära mig och läsa mig till men jag tycker det är svårt.

    ReplyDelete
  16. Om jag får ge mitt råd så hade jag gått till biblioteket och lånat böcker för att läsa på mer samtidigt som du månadsköper i ett par våra svenska investmentbolag som är väldigt fina allihop :)

    ReplyDelete
  17. Håller med Karl om investmentbolag. Fixa ISK och nivå hos Avanza eller Nordnet med lågt courtage så du kan köpa poster om ett par tusenlappar åt gången. Själv gillar jag industrivärden bäst. Men även investor köper jag gärna i små poster närmaste året på denna nivå eller lägre.

    ReplyDelete
  18. Agaton10:32 PM

    Kul att se att du fortfarande "finns". Läste om (och av) dig för ett antal år sedan, och tänkte ikväll att ... hmm, är han fortfarande i farten? Vilken han var. :) Och ... jag resonerar nu ungefär likadant, att det är läge att köpa i rådande tider (och kanske året framåt) för att senare kunna avnjuta hyfsad, god eller mycket god avkastning. Är själv för feg för aktier, men köper regelbundet i aktiefonder när det dippat ett par dagar i rad eller så. Någon särskild global aktiefond som du själv anser vara lämplig som "grund" nuförtiden? Körde själv länge på Skagen Global, men letar nu efter en värdig ersättare. Lycka till i din fortsatta beundransvärda strävan!

    ReplyDelete
  19. Har också haft både Skagen Global och Kon-tiki tidigare. Men deras dåliga prestation tar jag som ett tecken på hur svårt det är att slå index över tid. Rent statistiskt kommer ju någon fond slå index 5 år i rad på ren tur och då locka in massa kapital. Men risken är att det bara var tur och så missar man index tre år i rad. Jag skulle förorda billigast tänkbara indexfond.

    ReplyDelete
  20. Agaton5:47 PM

    Jag hann få visst intresse för fonden Invesco Global Structured Eq A, men du har onekligen en poäng i att det är svårt att slå index - så nu ska jag även betänka/kolla upp just indexfonder. Hur som helst är jag en skuldfri person med billig hyreslägenhet och viss resefobi, så utsikter för regelbundna insättningar av hyfsad storlek är möjlig trots medioker lön. :) Hann sänka mitt innehav i aktiefonder med c:a 40 % tidigt i våras, och vill alltså nu göra regelbundna köp så länge nedgången eller status quo råder. Tack för att du ger inspiration, för övrigt!

    ReplyDelete
  21. Anonymous10:08 AM

    Hej miljonären
    Hur mycket pengar hade du vid 30 års ålder?

    ReplyDelete
  22. Anonymous11:55 AM

    Till Anonymous 10:08 AM
    Om du kollar hans inlägg från 19 september, 2009 så ser du att han nådde miljonen innan han fyllde 30.
    Då är det logiskt att anta att han förmodligen hade ungefär den mängden pengar några månader senare när han fyllde 30.

    /Patrik

    ReplyDelete
  23. Anonymous12:12 PM

    Tack för svar.
    Orkade inte kolla igenom hela bloggen :)
    Är kul å jämföra med sig själv. Är 29 år och har 1,4 mille.

    ReplyDelete
  24. Anonymous7:08 PM

    Alltså, ju mer jag tänker på denna tråd desto mer imponerad och motiverad blir jag själv att trimma budgeten. Jag sparar idag 50-55 procent av lönen men ser helt klart enkla saker som kan öka den procentrelationen. Nådde miljonen vid 26 och inser först nu att jag måste ha ett nytt mål för att pressa mig ytterligare. miljonarinnan30s inlägg 5:07 pm säger allt. Bra skit!

    /Player

    ReplyDelete
  25. Jag kom på en potentiell inkomst för dig miljonären! Vad tror du om att träffa läsare på en fika eller liknande där de betalar säg 200 kr för en timma och där ni lan prata aktier eller liknande. Träffen får ju vara anonym på något sätt såklart. Nu bor inte jag i Stockholm men hade jag gjort det hade jag gärna betalt för en stund intellektuell konversation! finns det någon intresserad? :)

    ReplyDelete
  26. Haha Karl gillar tanken. Men är rädd att du överskattar min stjärnstatus.

    ReplyDelete