Friday, September 11, 2015

Köpt Johnson&Johnson

Idag köpte jag lite Johnson & Johnson (JNJ) för 92,25 dollar. Som tidigare siktade jag på att köpa för ca 50.000 kr.

JNJ är en väldigt stabil utdelare som jag tror kommer gynnas av en åldrande befolkning världen över. Läkemedel och sjukvård kommer alltid behövas.

Det betyder att jag idag har följande aktier:

ABB - köpta på 156 kr
Atlas Copco - köpta på 198 kr
Industrivärden - köpta på 145 kr
JNJ - köpta på 92,25 dollar
Telia - köpta på 49 kr
Volvo - köpta på 97 kr

Samt ca 1,4 miljoner på ett sparkonto som hoppas på lägre kurser närmaste året.

25 comments:

  1. Anonymous9:43 PM

    Kommer du köpa även om börsen går upp nu?

    ReplyDelete
  2. Beror ju på hur mycket det går upp. Tål inte så många procent upp för fortsatta köp i denna takt.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:54 PM

    Vad tror du om Martin Armstrongs September krasch? Varför väntar du inte till oktober innan du pumpar pengar till börsen?

    ReplyDelete
  4. Gillar som fasen att du skriver ut vilka kurser du köper till så att alla vi noviser har något att förhålla oss till!

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:08 AM

    Börjar bli en fin portfölj :) Ska bli spännande att fortsätta följa dig vid byggandet av dina framtida pengamaskin.

    ReplyDelete
  6. Köper du allt detta via KF?

    ReplyDelete
  7. Tror inte på någon septemberkrasch. Mer orolig för att det vänder upp inom kort så jag inte hinner köpa mer.

    Ja allt i KF.

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:38 PM

    Har du ca 50 tkr i varje aktie i dagsläget?

    När du nått ditt mål om 10 Mkr och du ska leva på utdelningarna. Vad tror är rimligt att din aktieportfölj ökar med i snitt när du inte återinvesterar utdelningarna?

    ReplyDelete
  9. Hej, kika jättegärna in på min lilla blogg och läs mitt alldeles nya inlägg om mitt sparande!
    MVH,
    Morgondagens miljonär

    ReplyDelete
  10. Jag har köpt för runt 50 per aktie. Men vissa har ju gått ner med några tusenlappar sen köpet.

    Är ju inte så intressant vad portföljen ökar med. Men kanske 3-4% per år kan vara rimligt. Viktigare att utdelningen ökar med minst inflationen.

    ReplyDelete
  11. Portföljen börjar se riktigt bra ut. JNJ kommer nog göra dig lycklig som pensionär :)

    Allt gott
    /DanielWikstrom

    ReplyDelete
  12. Anonymous6:20 AM

    Får man fråga om du "bara" har kandidatexamen eller om du läste till masterexamen? Hur gammal var du när du var klar och vad fick du i ingångslön? Hade varit intressant att veta.

    ReplyDelete
  13. Intressant att se dig ta in JNJ. Jag har själv länge väntat på att ta in dem. Det jag tänker på är om man ska vara "kall" och vänta tills efter den 17/9, då jag tror att FED inte höjer, vilket borde leda till att dollarn sjunker till 8,1-8,2 och är där tills mitten av november (för att återigen öka då man tror att FED höjer i december). Lägg därtill att Ingves troligen sänker till -0,45 % efter de senaste katastrofala siffrorna.

    Dock, jag köpte KMI i torsdags så kan likaså tänka mig att ta en position i JNJ innan FED. Tankar går kring att göra ett köp nu och sedan två (mindre) i oktober samt november.

    Jag köper för att äga..."forever", vilket göra att jag på ett sett borde ignorera allt kring valutor etc. då de säkerligen kommer ändras flera gånger om. Dock, det är ändå viktigt att försöka göra så bra som möjligt hela tiden. Hur ställer du dig till valutan, FED och tar du ngn hänsyn till detta/dessa i då du nu köper?

    Ps. Har du tittat på KMI? Fin avkastning nu samt förmedlad höjning med 10 % per år t.o.m. 2020. VD största aktieägare, får en majoritet av sina inkomster via fasta avgifter etc.

    http://www.fool.com/investing/general/2015/09/10/2-top-energy-sector-dividend-stocks-with-huge-yiel.aspx

    http://www.fool.com/investing/general/2015/07/25/kinder-morgan-inc-thinks-its-stock-is-stupid-cheap.aspx

    http://www.fool.com/investing/general/2015/08/29/why-i-simply-couldnt-resist-buying-more-of-kinder.aspx?source=eogyholnk0000001

    Kul att se att du börjat köpa!

    /Sofokles-

    ReplyDelete
  14. Anonymous1:57 AM

    Regler är till för att brytas :)

    ReplyDelete
  15. Anonymous8:57 PM

    Jag trodde du skulle köpa indexfonder och liknande upp till ditt mål på 10 Mkr och sen köpa stabila aktier med bra utdelning när du väl är ekonomisk fri. Var detta tanken från början att redan nu, halvvägs, köpa stabila aktier?

    ReplyDelete
  16. Det har nog varit lite olika tankar under de 10 åren jag har haft målet. Men aktier och utdelning har varit tanken även under resan upp till 10 miljoner de senaste åren. Så inget nytt påhitt.

    ReplyDelete
  17. Anonymous7:02 AM

    Har följt din blogg ett bra tag och läst dina guider grundligt men en sak undrar jag fortfarande. Gör du fortfarande alla dina köp via avanza eller nordnet? Och vilken använder du?

    ReplyDelete
  18. Avanza. Har allt sparande och mitt bolån där. Får in lönen på en av storbankerna men försöker ha så lite som möjligt att göra med den i övrigt nu när jag fått över även bolånet till Avanza.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alexander7:35 AM

      Tack för snabbt svar!
      Har även en till fråga. Jag har 80k att investera för, rekommenderar du att följa den mall som du skrivit eller skulle du fördela det annorlunda?

      Delete
  19. Hallar10:33 AM

    Inte illa. Reporänta + 0,99%. Fast hur fungerar det med negativ reporänta? Vad betalar du för ränta hos Avanza på bolånet?

    ReplyDelete
  20. Alexander: Vill inte ge någon rekommendation på hur du ska investera 80.000 kr. Utan du får avgöra det själv vad som känns bäst för dig och hur hög risk du vill ta. Eller söka inspiration hos andra bloggare som är bättre än mig på att ge råd.

    Hallar: Tyvärr kan aldrig Avanzas bolåneränta bli lägre än 0,99%. Dvs jag betalar samma ränta på lånet nu som om reporäntan skulle vara 0.

    ReplyDelete
  21. Anonymous10:58 PM

    Skulle vara kul om du la upp dina recept på relativt proteinrika måltider. Hoppas vi inte tjatar för mycket :)

    ReplyDelete
  22. Ska fixa recept. Är dock ingen mästerkock utan tänker mest på näring och kronor nät jag lagar mat.

    ReplyDelete
  23. Anonymous9:43 AM

    Hur tänker du kring utländska aktier och valutan, siktar du på att ha x% i svenska och y% i utländska eller hur tänker du?

    ReplyDelete
  24. Valutan är svår. Så tänker inte på den. Kommer ju gå upp och ner de kommande 50-60 åren då jag ska få utdelning på Johnson. Hade inte tänkt ha utländska aktier alls men gillar nu de stabila amerikanska utdelarna så kan tänka mig 10-20% amerikanska aktier.

    ReplyDelete