Wednesday, September 23, 2015

Min fördelning

Fick en fråga hur mina tillgångar är fördelade och i grova drag ser det ut såhär:
Lägenhet: 2.35 miljoner
Fonder (mest Ryssland): 1,35 miljoner
Sparkonto: 1,35 miljoner
Aktier: 0,35 miljoner

Bolån -0,9 miljoner

Nettoförmögenhet: 4,5 miljoner (Samma som i april trots att jag skrivit upp lägenheten 50' och sparat 100' av lönen sen dess. Orsaken är främst nedgång i Ryssland)

Förhoppningen är att öka andelen aktier och inom högst ett par år komma ur Ryssland minst 25% upp från dagens kurs.

6 comments:

  1. Helt otroligt bra jobbat!

    Hur mycket vinst gjorde du på din förra lägenhetsaffär?

    /Investerarens

    ReplyDelete
  2. Helt otroligt bra jobbat!

    Hur mycket vinst gjorde du på din förra lägenhetsaffär?

    /Investerarens

    ReplyDelete
  3. Köpte min förra lägenhet (den halva som jag ägde) för 200.000 och sålde för 800.000 (efter skatt och mäklararvode). Min nuvarande köpte jag för 1,9 miljoner (äger hela själv).

    ReplyDelete
  4. Din sambo vill inte köpa in sig i lägenheten? Om ni bor i ihop så låter det rimligt i min öron iaf. Eller ni kanske löser det på annat sätt? :)

    För ett tag sen skrev någon att det hade varit roligt med ett inlägg från din sambo. Håller helt med där. Hade vart kul att få hennes syn på sparande, leva med dig, framtidsplaner osv :)

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:57 PM

    Hej,

    Om man köper aktier för att ha i kanske 5-10 år.
    Är det då bäst att köpa i ett ISK eller i en vanlig aktiedepå?


    mvh
    Tack för en bra blogg

    ReplyDelete
  6. Vi kollade på att hon skulle köpa in sig men det var inte helt enkelt. Så vi har gjort upp det så att hon betalar avgiften till föreningen och jag räntan på lånet. När vi flyttar nästa gång är vi nog gifta så ev vinst på bostaden tillfaller troligtvis oss båda. Om vi flyttar isär är det dock bara min bostad.

    Tror ISK eller kapitalförsäkring är bäst 5-10 års sikt. Gäller att få en uppgång inkl utdelningar större än statslåneräntan dvs kanske 2-3% per år i snitt kommande 5-10 år.

    ReplyDelete