Sunday, September 06, 2015

Nedtrappningen

Har varit inne på ämnet tidigare men fick mycket bra kommentarer då och även många frågor som återkommer till samma ämne. Frågorna bygger ofta på något i stil med: Kommer jag kunna gå från att jobba heltid och spara runt 75% av lönen en dag till att sluta jobba och leva på utdelningen och inte kunna spara så mycket pengar. Eller kommer det sluta med att jag alltid vill jobba ett år till för att spara ihop de sista 300.000 kr innan jag vågar ta steget. Och till slut dö på pensionsdagen 68 år gammal med 30-50 miljoner på kontot. Typ.

Ingen helt lätt fråga. Ambitionen är ju helt klart att våga ta steget. Men inser också att det blir ett stort steg att sluta jobba pang bom. Därför har jag tidigare varit inne på nedtrappning i stil med att jobba halvtid en period på slutet. Vill också ännu en gång förtydliga att det är långt ifrån säkert att jag aldrig kommer jobba en dag efter jag nått upp till mina 10 miljoner, målet är ju bara att inte BEHÖVA jobba. Att jobba lite då och då med roliga saker är ju absolut inte något problem.

En annan tanke som funnits under en längre period som jag idag tänkte lite mer på är möjligheten att starta konsultfirma där man jobbar ungefär i samma omfattning som idag i ett par år idag men fakturerar istället. Genom att sen plocka ut 35.000 kr i månaden i lön lägger man sig precis på gränsen till statlig skatt och får pengar kvar i bolaget vilket gör att man kan fortsätta ta ut lön efter att man slutat fakturera.

Ett exempel (med fiktiva siffror) är tex att istället för att under 3 år ta ut 46.000 kr i månaden i lön så tar man under 4 år ut 35.000 kr i lön. Både alternativen ger samma bruttolön men en ganska stor skillnad i nettolönen (eftersom man slipper 20% extra skatt på sista 11 tusenlapparna varje månad). Tanken är alltså att fakturera i 3 år men plocka ut lön i 4. Finns ju även möjligheten att ta ut en del pengar som utdelning vilket ger ännu lägre skatt.

Tror det finns vissa möjligheter både för mig och min sambo att fakturera våra nuvarande arbetsgivare. Men har ett svagt minne av att skatteverket inte ser så positivt på att man börjar fakturera ett företag man varit anställd på tidigare. Och visst borde det finnas fördelar med att fakturera och plocka ut en lägre lön under en längre period jämfört med att jobba heltid som anställd och sen sluta från en dag till en annan? Även om viss del av lönen kommer in på lönekontot senare och alltså kommer in på börsen lite senare.

19 comments:

  1. Ja, har du möjlighet att vara kvar som konsult på ditt nuvarande arbete så kanske det är det enklaste alternativet.

    Själv väldigt sugen på att jobba halvtid eller "säsongvis om något år. Kan även tänka mig att prova på några udda yrken bara för att skulle vara roligt :)

    Hälsar Utdelningsseglaren



    ReplyDelete
  2. Det finns lite teknikaliteter som du måste lösa om du ska bli konsult och bara jobba för ett bolag, men det är många som ordnar det och det finns flera lösningar.

    Däremot är det inte så fördelaktigt idag att konsulta när du blir lite äldre eftersom priserna är ganska pressade på konsulter och pensionsavsättningarna är relativt bra för dom som jobbar i bolagen. Därför skulle jag tro att du nästan kommer lika bra ut om du bara löneväxlar mot större pensionsavsättningar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous7:44 PM

      Hej!

      Vilka teknikaliteter och kan du ge förslag på några lösningar?

      Jag vill göra detta och tips tas tacksamt emot :)

      Delete
  3. Anonymous7:42 AM

    Hej!

    Det finns ett begrepp som kallas för "dold anställning" om jag inte missminner mig. Du får alltså inte säga upp dig, jobba vidare som vanligt som egenföretagare och fakturera ditt gamla företag. Detta är nämligen ett sätt för ett företag att slippa betala sociala avgifter mm.

    Du måste alltså som företagare ha flera olika kunder du skickar fakturor till. Typ.

    ReplyDelete
  4. Hej, det var det jag hade för mig. Men problemet bör väl bara uppstå vid själva registreringen av bolaget? Sen kan de väl inte göra så mycket åt om jag lyckats skaffa en eller flera kunder. Självklart har jag som ambition att fakturera så många kunder som möjligt.

    ReplyDelete
  5. Jag har också varit i dessa tankar, dock fick jag delvis problem med att det fins en risk att det räknas som en anställning och uppdragsgivaren får betala avgifter retroaktivt vilket är en risk för dom som ger dig uppdrag. Jag tror det går att lösa om viljan fins men i mitt fall var det även andra komplikationer som gjorde att det inte gick i nuvarande form.

    ReplyDelete
  6. Anonymous9:58 AM

    Det där skatteuttaget funkar inte. Efter varje räkenskapsår måste du ju vinstskatta på de pengar du inte tagit ut i lön eller använt för firmans utgifter. Tar du sen ut pengarna i lön något år senare blir du dubbelbeskattad. Har jag missat något. Hur har du tänkt? (Driver själv konsultfirma.)

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:00 AM

    Även om du inte driver i AB (jag har tittat på detta i mitt AB) måste du ju deklarera årsvis för firman. Går inte att bara spara pengar väl?

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:18 AM

    NB: jag kan egentligen ingenting om sån här.
    Men visst finns det variant på att periodisera uttag och vinster? Kan det hjälpa? (som sagt, mest som ett uppslag att researcha vidare för dig).

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:05 AM

    Vet inte om det gällde min kommentar, men även om du periodiserar måste du ju göra ett avslut vid varje deklaration. Allt som "blir över" måste vinstbeskattas. Enorma möjligheter för skatteplanering skulle annars öppna sig. Hittills är det väl bara vissa högbetalda konsulter som börjat med olika räntesnurror, utländska dotterbolag som får koncernbidrag etc. Kör man normalt konsultande i Sverige tror jag inte det går att undgå, skjuta upp beskattning inom ramen för ett givet räkenskapsår. Men jag kan ha fel.

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:44 PM

    Mitt förslag är att du struntar i att lyssna på alla som tror att du kommer få problem att sluta jobba. Det är inte jättemånga som skulle fortsätta gå till jobbet i morgon om dom slapp. Såklart finns det några men dom allra flesta gör ju vad dom kan för att mygla bort så många timmar dom kan och skulle inte jobba en dag till på det jobb dom har idag om inte räkningarna fortsatte komma eller om det låg 10 000 000 och skramlade på kontot.

    Jag tycker du ska jobba kvar om du ändå trivs ok där du är nu. När det är dags så trappar du ner till halvtid om det känns lagom Annars kan du ju bara sluta direkt. Skulle det under tiden dyka upp någon ny tjänst du är sugen på så är det bara att den. Annars ska du sitta nöjd och jobba vidare på dina investeringar.

    Vad är det värsta som kan hända om du slutar från en dag till en annan? Du ligger på soffan i ett par månader och pillar naveln. Sedan tröttnar du på det och hittar på något att göra som verkar kul. Detta kommer ju sedan att leda vidare till massa nya kontakter med nya människor och sedan har du att göra tills du ligger under jord. Risken att du ska sitta inne resten av livet och ruttna bort ser jag som minimal. Du är för driftig och rastlös för det.

    Så skit i det där nu och jobba på och ha en kul fritid under tiden.

    ReplyDelete
  11. Utdelningarna försörjer mig, men jag jobbar ändå vidare på nästan heltid (roligt jobb!) och jag gör precis som du föreslår med fördelning av resultat i mina två bolag. Skulle tro att de allra flesta företagare gör så. Om man tittar på vad folk deklarerar för inkomster så lär det finnas en enorm spik just där gränsen för statlig skatt går. Om man t ex låter Visma Enskild Firma skapa deklarationen så är standardvalet att deklarera på kronan vid gränsen för statlig skatt. För att dra ner vinsten till lagom nivå använder man som tidigare föreslagits periodiseringsfonder eller expansionsfonder.

    Periodiseringsfonder är till just för att periodisera (fördela, jämna ut) resultatet över flera år. Den som har oregelbundna intäkter och kostnader får ett lagom snitt över flera år. Att jobba tre år och ta ut lön ett fjärde låter ganska oregelbundet, eller hur? Försäkringskassan köper dock inte såna upplägg i enskild firma så man måste se till att inte vara sjuk det år man inte har någon inkomst (det problemet kan lösas genom att hålla pengarna i ett AB och betala ut vanlig lön fjärde året).

    Man ska komma ihåg att det inte är skatteflykt det handlar om, bara fullt laglig skatteplanering (gråzonsalternativen som 11:05 nämner skulle jag undvika). Inom sex år ska periodiseringsfonderna lösas upp och då betalar man skatt. Det gäller alltså att planera så att man återför kapital för beskattning under de år man betalar lägre skatt. Det finns ett tak för hur mycket man kan sätta av till periodiseringsfonder, så den som tjänar väldigt mycket kommer inte undan statlig skatt ändå.

    -- Max

    ReplyDelete
  12. När man som vi har eller nästan har de pengar som behövs för att sluta jobba, blir attityden till jobbet och därmed jobbet annorlunda. Det går inte riktigt att förklara men det blir mindre av en kamp. Jag pensionerade mig på 20% över två sedan, sparar ändå 50-60% av lönen och trivs nu för nästan första gången i mitt liv med vad jag gör. Ja, så bytte jag ju jobb också visserligen.

    ReplyDelete
  13. Ganska många felaktigheter men även rätt-heter vad gäller själva beskattningen i ett AB, men det där reder nog en revisor ut åt miljonären :)

    Men en sak som stod i bloggen var att det tar längre tid innan pengarna når börsen om man skjuter inkomst på framtiden mha sitt konsultbolag är såklart felaktigt - överlikviditet i ditt bolag kan man såklart placera också om man så vill. Finns ju inget förbud mot att handla med värdepapper i sitt AB (inte alls sällan man ser detta som en del av verksamhetsbeskrivningen för fåmansbolag...).

    ReplyDelete
  14. Anonymous8:38 PM

    Trodde du tänkte flytta till ett varmare land med andra skattesatser?

    ReplyDelete
  15. Anonymous9:03 PM

    Kolla med Timbuktu, han kan nog hjälpa dig med planeringen:) //ak89

    ReplyDelete
  16. Tack för många bra tips, får själv ta på mig att grotta ner mig i detaljerna. Att sätta av 25% av vinsten i periodiseringsfond verkar ju möjligt efter snabb efterforskning. Skulle passa mycket bra när man har 3-4 år kvar att kunna ta ut lönen i något år till. Och samtidigt trappa ner arbetade dagar allt eftersom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. James9:44 PM

      3:12 reglerna gör det lönsamt att ta ut en del som utdelning för fåmansföretag, om jag inte missminner mig.

      Delete