Friday, September 18, 2015

Protein billigt

Har fått ihärdiga frågor om proteinrika recept i kommentarerna på slutet. Är ingen kock så kommer inte bli några recept med hur man lagar eller kryddar. Jag tänker näring och pris.

Målet är alltså minst 100 men gärna 120 gram protein per dag för max 35 men gärna 30 kr. De dagar (ca 2 i veckan) då jag styrketränar blir det minst 130 gram då jag alltid ser till att få i mig protein just i anslutning till träningen då. Ofta från 20-25g proteinpulver som jag betalar runt 150 kr per kg för. Men bara pulver i anslutning till just styrketräning. De dagar jag tränar annat eller springer till jobbet äter jag som vanligt.

Har skrivit det förut att basen som jag äter nästan varje dag är 100g havregryn, 2 ägg och 1 liter mjölk. Vilket ger ca 60 gram protein för klart under 15 kr.

Då är alltså utmaningen att hitta lunch och middag för ca 10 kr styck som ger 30-35 gram protein per måltid. Här är hemligheten som jag ser det att äta 100 g kött/fisk per måltid vilket ger runt 20 gram protein. Resterande 10-15 gram protein kommer från mjölk, pasta, ris etc. Det gör att man får betala högst 60 kr per kg för kött.

Dessa riktpriser har jag på min Willysbutik. Bunkrar när priset går under denna nivå (finns tyvärr inget system som på Avanza där man får ett mail när priset går under en viss nivå):
Nötfärs 12% - 60 kr per kg (undviker 20% fetthalt och blandfärs som finns billigare)
Fläsk - och fläskytterfile - 45 kr per kg
Kycklingfile - 50 kr kilot (ibland 59 då jag inte alltid hinner vänta på nästa rea)
Kassler - 40 kr per kg

Äter fisk 2 gånger i veckan. Här kan jag betala lite mer ibland när jag köper ojämna bitar lax för 80-100 kr kilot. Oftast billigare fisk som Alaska pollock.

Köper mest billiga grövre grönsaker där man får mycket näring och mättnad för pengarna. Säkert i snitt 300 gram morötter per dag. Köper aldrig gurka, tomat, sallat etc som mest är vatten. Äter också en del böner vilket ger protein så man kan minska portionen kött/fisk.

Tar 2 frukter per dag på jobbet.

23 comments:

  1. Hallar7:31 AM

    Kan tipsa om att de (iaf i skåne) har billiga grönsaker just nu på Willys. Kål för 3-4 kr /kg. Billiga morötter! Bara att bunkra upp! Synd att Axfood är så dyr nu annars hade jag köpt på mig av den med. Får vänta på en rea. Då kommer det bli dubbelt värt att handla på Willys.

    ReplyDelete
  2. Anonymous8:13 AM

    Prova linsgrytan enligt recept på http://www.yogakosthalsa.se/recept/category/varmratter1e1d29f627
    Hur billigt och hur gott som helst! Jag lagar denna maträtten ofta. Svingott!

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:25 AM

    Verkligen kul att läsa. Vi har kommit till ungefär samma slutsatser även om vi är lite mindre håra på oss själva med priserna. Något som jag utnyttjar mycket är att köpa kött och fisk på halva priset vid kort datum och lägger detta i frysen. Detta för att få lite "finare" bitar kött för samma pris som det billigare vilket har blivit lite av en utmaning. Alltså inte att nödvändigtvis äta så billigt som möjligt utan att äta så bra så möjligt för vår budget på 3000 kr för 2 vuxna och 3 barn. Har skrivit om vad och hur vi äter här tidigare. http://frivid42.com/2015/02/04/vad-ater-familjen-frivid42/

    ReplyDelete
  4. Peter9:40 AM

    Jag antar att det är dansk fläskfilé du får för det priset? Spara pengar är ju bra, men iaf mitt samvete tillåter mig inte att köpa kött från misshandlade danska grisar. http://www.expressen.se/gt/darfor-ar-det-danska-griskottet-sa-billigt/

    ReplyDelete
  5. Tycker det bästa tipset borde vara att öka andelen bönor och linser. Även torkade sojaprodukter är väldigt billigt.

    Du gör plånboken, din kropp och miljön en stor tjänst om du ökar upp dessa livsmedel i kosten.

    En bra medelväg är att alltid blanda in linser i köttfärssåsen m.m.

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:47 AM

    Tankar om Telias avyttring av "Eurasien"? Förändrar det din syn på bolaget nämnvärt, i så fall hur?

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:52 AM

    Jag passade på att sälja Telia då reaktionen uppåt verkade överdriven. Trodde på kursnedgång innan börsen öppnade, men blev ca 3% upp istället. Tänker nog gå in igen i Telia vid 45 kr eller lägre. Tror att det kan finnas möjlighet till extrautdelning eller något i den stilen i framtiden om allt går bra med försäljning och att ta hem pengar från länderna i fråga, men nog inte alls säkert.

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:55 AM

    Gick in i ABB istället då kursen trillade ner under 151 kr.

    ReplyDelete
  9. Gustav11:53 AM

    Bönor och linser är alltid ett bra alternativ. Gott, nyttigt och framför allt billigt. Som student och vegetarian lever man billigt (man behöver ju inte käka vetetariskt på heltid heller men alla mår bra av att variera kosten!)

    Lycka till med sparandet så länge :)

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:53 PM

    Tack för det utförliga inlägget :)

    ReplyDelete
  11. Anonymous7:06 PM

    Billigt kött betyder dåliga levnadsförhållanden för djuren. Satsa pengar på bra mat och snåla in på annat istället. Vi vill ju bevara vår jord till efterlevande och inte bara tänka på oss själva. Jag hoppas att du i alla fall i dagsläget köper ekologiska ägg!

    ReplyDelete
  12. Jag har fördelen att ha en sambo som jobbar på en resturanggrossist. Det möjliggör att vi fortfarande kan handla där. Vi betalar tex 50 kr/kg för högrev i ett stycke som vi tex maler själva till färs eller styckar i bitar och sen fryser in. Billigt och väldigt gott :)

    Angående bönor pch linser är det väldigt billigt men man ska komma ihåg att det inte är en fullvärdig proteinkälla. Det är iaf något jag kollar på som tränar

    ReplyDelete
  13. Man blir ju nyfiken på hur du får i dig din dagliga dos av havregryn, ägg och mjölk. Mixar du ihop allt och dricker eller hur gör du?

    Behöver du ens gå till gymmet förresten eller räcker det med den träning du får av att bära hem all mjölk som går åt :)

    Förövrigt sjunger jag med i kören om att bönor, kikärtor och linser vore toppen för dig. Gjorde en snabb beräkning på torkade kikärtor inköpta för 30 kr kilot och det ger en proteinkostnad på 150 kr / kilo.

    ReplyDelete
  14. Varken havregryn eller bönor/linser är fullvärdigt. Men tillsammans med fullvärdigt protein som tex mjölk eller kött blir det bra. Tex gröt och mjölk eller blanda i bönor i köttfärsen. Då kan man räkna in varje gram protein i totalen.

    Ang hur jag får i mig mina gryn, ägg och mjölk: Min frukost består av gröt kokad på 2dl havregryn, 1 ägg och 3 dl mjölk. Så där går det mesta åt.

    Mixar ibland ihop 1dl havregryn med några dl mjöl och ett ägg som mellanmål. Eller äter müsli, fil och ett par ägg som middag.

    Sista dl mjölk brukar bli ett glas till middagen.

    ReplyDelete
  15. Anonymous5:23 PM

    @Sparatilltusen, ska han hålla på med sånt trams kan han ju gå runt i en park och beta gratis gräs lika gärna. Sen blir man ju nyfiken på hur du äter dina linser egentligen?!? gör du pulver av dom som du strör i ögonen eller? Hahaha

    ReplyDelete
  16. @Miljonären 6:14 AM

    "Varken havregryn eller bönor/linser är fullvärdigt."

    Du är nog inte rätt informerad om fullvärdiga vegetabiliska proteinkällor. Soja, quinoa och bovete är var och en fullvärdig. Andra vegetabilier kan du kombinera i en måltid så att mixen blir fullvärdig. Läs mer här:

    http://www.styrkelabbet.se/vegetariska-proteinkallor/

    Vill du gör det enkelt för dig så köper du billigaste sojaproteinet (Self Omninutrition har en för just nu drygt 150 kr/kg på Svenskt kosttillskott). Lite av det varje dag löser problemet.

    Är du seriöst ute efter att slimma matkostnaderna utan att göra avkall på det kulinariska är vegansk kost oslagbar. Dumt att låta fördomar sätta käppar i hjulen, även om du av andra skäl kanske väljer att göra något annat.

    ReplyDelete
  17. Hett tips för att variera intaget:

    1/2 banan
    1 dl havregryn
    1 ägg

    mixa alla 3 med stavmixer i en kopp, micra i 1 min.

    Ät.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska testa det Christian? Ingen mer vätska än ägget? Har kokat ner ett ägg i gröten ibland vilket blir bra. Men då har man ju fortfarande vatten i.

      Delete
  18. Absolut. Man kan kombinera vegetabiliska källor så de blir fullvärdiga. Men också lägga till lite lite animaliskt protein så blir allt protein i måltiden fullvärdigt.

    Havregryn tycker jag är godare med mjölk än att äta havregryn med bönor. Och priset per gram protein blir jämförbart.

    ReplyDelete
  19. Ingen mer vätska, det smakar ok. Häll på lite mjölk om du vill=) Perfekt och billigt mellanmål efter träning.

    ReplyDelete
  20. Anonymous8:27 PM

    Detta verkar vara något för dig, portioner under 10kr från en dietist: http://undertian.com/

    ReplyDelete
  21. Angående proteinets fullvärdighet, så är den rådande rekommendationen nu att man inte behöver hålla på att pussla ihop aminosyror - äter du en någorlunda varierad kost så kommer du att komplettera hela aminosyraprofilen under dagen ändå.

    Du behöver alltså inte se till att varje måltid blir fullvärdig, utan kan se det på dagsbasis snarare.

    ReplyDelete
  22. 150kg/kg för proteinpulver? DYRT!
    Hos gymgrossisten kan du nu få det för 106:- #sparadkrona

    http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/3-for-2-whey-80-1-kg

    Såg också du betala 50kr/kg för kyckling,hos lidl finns det 2kg påsar för 89:-.

    ReplyDelete