Tuesday, September 01, 2015

Svar på frågorna

Tack för bra frågor. Fick några önskemål om ämnen för bloggande och bra recept. Det får jag återkomma till i egna inlägg, dvs de finns inte med i frågorna nedan. I övrigt hoppas jag att ni är nöjda med svaren.

Har kortat av vissa frågor. För komplett fråga se kommentarerna på förra inlägget.


Hur förberedd känner du dig på livet som ekonomiskt oberoende?


Inte helt förberedd än. Men det är ju några år kvar. Ser inte det som något problem om jag skulle känna tomhet eller få långtråkigt utan jobb. Ser absolut en möjlighet att jobba på med lite småprojekt och eget företagande. Men skönt att få göra det utan press på sig att dra in pengar och kunna tacka nej till alla uppdrag som inte känns roliga.


Jag tycker att jag känner igen mig själv i dig och ditt sätt att resonera efter att ha läst en del på bloggen, kan det vara så att du inte trivs med ditt jobb/inte vill jobba 40h per vecka? Vad hindrar dig från att starta en egen firma i nuläget? Från att jobba med exempelvis välgörenhet (har för mig att dessa två alternativ dryftats i tidigare inlägg)?

Är ju till stor del tryggheten och friheten jag är ute efter. Att starta en egen firma i dagsläget skulle skapa en viss press att dra in tillräckligt med pengar varje månad. Är lite av en trygghetssökare så just att slippa oroa mig värderar jag väldigt högt. Det skulle också kunna vara ett problem när jag ska sluta jobba att jag gärna jobbar ett år till för att vara på säkra sidan. Och sen ännu ett år till...


Sett flera rekommendationer att bäst ligga lågt med saldot för att inte rubba social "balans" i onödan. Förmodligen inget egentligt problem för dig m.a.o. :)

Tror risken är större om man blir miljardär och kändis än om man plockar ut en lön på 20-25.000 i månaden i form av aktieutdelningar.


Tycker du att det var värt att utbilda sig? Tog du studielån?

Ja det tycker jag nog ändå att det var. Tror jag hade haft svårt att få dagens lön utan utbildning. Även om effekten blir större om man pluggar 3-4 år och sen jobbar 40 år än att plugga 3-4 år och sen jobba 15 år. Tog lite studielån, men inte varje termin. Tror jag hade runt 100.000 kr i lån efter mina studier.


Det vore intressant att veta hur du förbereder dig mentalt på en ev. stundande nedgång i höst. Förstår att du ser köpläget men hur mycket bryr du dig att din befintliga portföljs värde sjunker? Med inställningen att "aldrig sälja" så kanske inte nedgången påverkar dig alls?

Kan vi få en nedgång på börsen utan att bolagen flaggar för sänkta utdelningar så tycker jag bara det är positivt. Jag har ju rätt mycket pengar utanför börsen som jag hoppas få in närmaste året och har väntat på en nedgång länge. Tänker ju aldrig sälja så inte ens en nedgång av de få aktier jag äger idag påverkar mig nämnvärt (även om det alltid är lite surt om det går ner veckorna efter man köpt). Hoppas och tror jag kommer kunna ta framtida nedgångar också, men risken är ju stor att jag kommer få nedgångar på 4-5 miljoner någon gång i framtiden.


Vilken är din sämsta affär någonsin? Vilken är din bästa affär någonsin?

Sämsta affär, att jag sålde mina svenska aktier för ett per år sen och har missat 2014 års uppgång.
I rena pengar är det väl att jag bott i bostadsrätt i Stockholm i 10 år, varav en period som ensam ägare. Dvs finns pengar att plocka ut när man ska flytta till billigare land, mindre stad, hyresrätt eller vara två som delar på ett boende.


Slår du index?

Gjorde när jag hade mycket aktier och fonder. Nu har jag ju stått utanför och halkat efter.


Tror du index står högre eller lägre om två år?

Ingen aning. Känns som 50/50, men gissar på högre om 2 år men lägre om 1 år.


Sysslar du med trading när det blåser riktigt mycket på börsen?

Nej. Har dock klurat lite på en strategi nu när jag planerat att köpa aktier varje månad om börsen fortsätter att gå ner eller röra sig sidledes. Och den skulle i så fall gå ut på att efter varje köp så lägger jag direkt en säljorder 3% upp från köpkursen med en veckas giltighet. Om börsen fortsätter att svänga mycket fram och tillbaka kan de mycket väl slå in och jag har gjort en snabb vinst. Grundtanken är ju att köpa och behålla och går det inte upp så är jag nöjd med köpet. Återkommer mer till detta och detta är bara en tanke än så länge.


När det gäller saker i hemmet så som säng, soffa, tv osv.. köper du dyra saker med bra kvalle eller kör du begagnat och billigast?

Billigt, typ IKEA men inte begagnat. Det jag har här hemma nu har hållit många år.


Vilka poddar lyssnar du regelbundet på och vilken av dom är bäst? Ekonomiskt tema alltså.

Se detta inlägg http://miljonar.blogspot.se/2015/03/gott-om-poddar.html
Skulle lägga till Fill or Kill på en 3a. Sen har ju Sparpodden mycket att bevisa efter senaste tidens svacka.


Tror du att medelsvensson som inte är lika insatt i aktiemarknaden som du är skulle gynnas av att enbart köra indexfonder istället för att ens försöka med aktier?

Det tror jag nog. Även jag skulle säkert kunna gynnas av det. Men roligare med aktier och inte minst att få utdelning.


Är verkligen att slippa jobba det högst ställda idealet för dig? Jag köper en situation där man kanske arbetar lite mindre och lite mer på sina egna villkor men jag hade blivit oerhört understimulerad av att inte jobba.

Målet är framförallt att inte BEHÖVA jobba. Inte nödvändigtvis att aldrig jobba en dag efter 40. Det är tryggheten och friheten jag är ute efter. Många dagar tycker jag det är jobbigt och tråkigt att gå till jobbet, tänk att ha ett så fritt jobb så man bara kunde stanna hemma de dagarna. Det är egentligen främst det jag är ute efter. Och då tycker jag det känns bäst att vara helt fri, inte att kunna gå ner och jobba halvtid nu. Vilket ju skulle funka bra, skulle kunna spara pengar ändå och återinvestera utdelningarna. Men nu vill jag så snabbt som möjligt ta mig till målet, även om det innebär att jag vissa dagar får jobba fast jag helst skulle slippa.

16 comments:

  1. Anonymous9:58 PM

    Hur ser du på SHB aktien? En otrolig historik men du har den inte på bevakning listan? Har den själv som största innehav. Den har lyckats avkasta runt 2 miljoner % Sen år 1900 och slår bland annat Warren Buffetts Berkshire och de flesta andra aktier. Världens bästa långsiktiga köp? Tycker den borde vara i din portfölj för alltid.

    ReplyDelete
  2. Helt klart en bra aktie. Inte minst om man kunde skruva klockan tillbaka 115 år ;-)

    Planen är att låta Industrivärden vara ett av mina största innehav och då får man ju en hel del SHB på köpet.

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:19 AM

    Hade du tagit fullt CSN-lån om vi antar att du skulle studera i dag om du hade möjlighet att spara hela lånet/investera det? Eller hade du hellre velat vara skuldfri? Räntan är just nu 1% (kommer höjas med stigande ränta dock) och årlig aviavgift - 150 kr/år.

    Anser du att man bör ta lånet oavsett då det är såpass förmånligt, eller tycker du inte att det är värt det om man skulle kunna klara sig utan att ta lånet? Anta att du inte har ett eget boende ännu och eventuellt skulle använda dessa pengar till kontantinsats i framtiden. Hade du klarat av att leva med lånet? Alternativet är helt enkelt att inta ta lånet, bo hemma under studietiden och istället spara ihop till framtida kontantinsats.

    ReplyDelete
  4. Att flytta hemifrån tycker jag var en bra investering att så tidigt som möjligt lära sig vad saker kostar och ta hand om mig själv. Så jag skulle ta lånet, flytta hemifrån och jobba extra så du kan spara så mycket som möjligt varje månad.

    Ser inget självändamål med att vara skuldfri dagen du tar ut din examen. Det kan du betala av senare när du har lön.

    ReplyDelete
  5. Varför publicerar du inga månadsrapporter längre?
    Känns som det var du som "uppfann" dem bland ekonomibloggare och det är på grund av dem som jag började göra mina egna rapporter.

    Gör du dem fortfarande privat? (klart du gör!)

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:44 AM

    Hej!

    Hittade in till din blogg och kände igen mig till stor del i titeln och dina svar på frågorna här i inlägget, så kommer absolut bli något jag följer framöver!

    Fastnade lite för frågan om hur förberedd du är för ekonomiskt oberoende, och det är något jag själv funderat mycket över senaste året. Hoppas att du delar med dig av det i bloggen när du hittat det du vill fylla din frihet med!

    ReplyDelete
  7. JobbOchFirma: Tycker inte månadsrapporter har varit så givande längre. Har haft det mesta utanför aktiemarknaden senaste åren så det skulle bara bli en rapport på aktuellt värde på Rysslandsfonderna, gissning av lägenhetens värde samt 2x.000 kr i nytt sparande. Vet inte om det skulle tillföra så mycket.

    Även nu när jag börjar köpa aktier känns det inte så intressant då börskursen inte är så intressant. Det som är intressant är hur mycket utdelning jag kommer få kommande året och hur nära målet att kunna leva på utdelningar jag är.

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:16 PM

    Har du någon bil? Eller hur transportera du dig? Drömmer du om en Lamborghini en vacker dag?

    ReplyDelete
  9. Har ingen bil och drömmer inte om sportbil. Men visst vore en bil skönt ibland.

    Cyklar/springer till jobbet. Fyller på reskassan på SL med kanske 500 kr per år.

    ReplyDelete
  10. Ja jag har körkort

    ReplyDelete
  11. Anonymous10:51 PM

    Just nu är det många som behöver hjälp i vår värld, skänker du något till välgörenhet eller liknande? Om inte: Tycker du inte man borde göra det som multimiljonär eller är 10-miljonersmålet högre prioriterat hos dig?

    Tack för en bra och givande blogg.

    ReplyDelete
  12. Anonymous12:29 PM

    Om du fick växla in ditt körkort mot 25 000 kr skattat och klart, är detta något du hade gjort eller hade du hellre velat ha kvar det? Dum fråga kanske, men är nyfiken på om du fortfarande prioriterar körkortet även fast du inte har en bil :)

    ReplyDelete
  13. Skänker inga pengar till välgörenhet. Kunde man stödja något som minskade kriget i Syrien på ett effektivt sätt skulle jag kunna skänka 25.000 kr utan problem.

    Skulle vilja ha iaf 100.000 för att lämna in körkortet. Ok 25.000 om jag fick ta ett nytt även om det skulle vara lite jobbigt att börja om...

    ReplyDelete
  14. Jag hade tyckt det var kul att se analysen för hur du kom fram till riltkursen på något av de bolag du har på din bevakningslista. Kanske är något för ett framtida inlägg? :)

    ReplyDelete
  15. Karl: Det finns tyvärr ingen smart uträkning bakom köpkurserna.

    ReplyDelete