Saturday, October 24, 2015

Utklassad

Jag sparar runt 77% av min lön just nu och hoppas kunna komma upp mot 78-79% kommande år med ökad lön och bibehålla utgifter. 80% är nästan omöjligt med tanke på hur hög skatt det är på sista tusenlapparna. Testa gärna att räkna, i mitt fall skulle krävas runt 10.000 i löneökning före skatt för att gå från 77 till 80% i sparkvot med bibehållna kostnader. Och det finns ju risk att avgiften till föreningen eller matpriserna på Willys går upp med någon krona kommande år.

Självklart är sparandet i kronor mer intressant än i procent. Men har alltid följt mitt ökade sparande även i procent som en motiverande faktor. Även utan avkastning kan ju en person som sparar 75% vara ledig 3 månader för varje jobbad månad.

Fick nu ett tips i kommentarsfältet om en kille som sparade 90% av lönen. Helt sjuk siffra med tanke på att jag inte kommer nå 80%. Inspirerande artikel http://uk.businessinsider.com/google-employee-lives-in-truck-in-parking-lot-2015-10

Mina köp på börsen har avbrutits med senaste tidens uppgång. Känns bra att jag ändå hetsade på och köpte i så hög fart under några sensommarmånader. Saknas nu runt 7% för Carnegie Rysslandsfond för att nå 50 kr där jag återigen hoppas på att kunna börja sälja av. För att på sikt kunna köpa aktier som aldrig ska säljas för dessa pengar.

8 comments:

  1. Jag är fullt medveten om att vi har en diametralt olika uppfattning avseende sparande och konsumtion.

    Men du kan väl inte på fullt allvar tycka att den Google-anställde Brandons val är en förebild och något att sträva efter?

    Ett flertal medier har rapporterat om samma händelse och de bilder som publicerats är rent tragiska.

    Om det här är något du eftersträvar så finns det ingen anledning för dig att fortsätta att yrkesarbeta - du är i mål sedan länge och kommer omöjligt kunna spendera ditt redan upparbetade kapital under din livstid.

    //Cm

    ReplyDelete
  2. Hej, har för mig att ditt mål är att spara ihop till 10 miljoner och sedan leva på utdelning. Är inte det lite i överkant?
    Jag har räknat på 3 miljoner och sedan ha en direktavkastning på 6 procent som jag ser fullt rimlig. Det skulle ge 180k i utdelning varje år.
    Med tanke på hur sparsamt du lever hade detta varit rena lyxlivet. Skulle inte 3 miljoner räcka även för dig eller är det jag som räknar fel? Jag har målet satt på 3 miljoner och sedan få ut 180k varje år i utdelning.

    Mvh
    trogen läsare.

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:35 PM

    Själv spenderar jag ca 5-6% av lönen när jag är i Sverige och jobbar 4 månader om året. Resterande 8 månader spenderas i ett varmt låglöneland. Tack för bra blogg!

    ReplyDelete
  4. Jag sparar ca 60% av lönen och just nu är de inte ens möjligt för mig att gå högre men skulle jag välja bort lägenheten så skulle jag kunna spara 80-90% av lönen istället för bara 60%
    Men föredrar att ha något över huvudet att bo i en trailer/skåpbil skulle nog inte funka i Sverige inte om man vill överleva en vinter

    Jag ser inte att du blivit utklassad du har inte samma förutsättningar som den personen, troligen är klimatet ganska annorlunda än här

    ReplyDelete
  5. Japp siktar på 10 miljoner. Problemet med 6% utdelning är att med så hög nivå kan man nog inte räkna med att bolagen höjer utdelningen med mer än inflationen närmaste 40 åren. Dessutom behöver jag pengar till skatt och vill kunna leva dyrare än idag.

    Håller med om att förutsättningarna är olika med tanke på tex klimat. Skulle ju inte vilja leva sådär själv utan tyckte bara det var inspirerande. Som när Göran Kropp bodde i tält och tränade inför sina expeditioner.

    ReplyDelete
  6. Håller med Miljonären, tycker inte att en direktavkastning på 6 % på hela kapitalet känns rimligt, det innebär en på tok för stor risk, om det ens kommer gå att hitta aktier som ger den avkastningen på sikt.

    En sparkvot på 77% är fantastiskt bra! Överhuvudtaget är ju det bara möjligt om man redan är höginkomsttagare. Jag har absolut inget utpräglat låglöneyrke men bara min hyra tar 30 % av nettolönen. Sen tillkommer nödvändiga utgifter för räkningar, mat, hygien etc. Jag sparar minst 30 % av lönen och ibland kommer jag upp mot 50 %, men mer än så kan jag bara drömma om.

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:46 AM

    Vi börjar också närma oss 80% i sparande grad men nu börjar det bli tufft att öka om man vill leva ett normalt liv. Det är klart att varje ny inkomst krona går direkt till sparande men det är inte tillräckligt för att signifikant flytta nålen uppåt. Då min inkomst kraftigt överstiger gränsen för statlig skatt (även "värnskatt") så har vi valt att göra en ganska stor löneväxling på min inkomst vilket gör att lite mer pengar kommer ner till sista raden och inte skatts bort. Även om skatten höjs framöver så tror jag inte den kommer vara över de knappt 60% som jag betalar i marginalskatt idag.

    Har du förutsättningar och möjligheter att löneväxla höjd lön?

    ReplyDelete
  8. Ja jag kan löneväxla. Men då målet är att inte behöva jobba efter 40 och då kunna leva på utdelningen så känns pengar idag bättre än pengar när jag fyller 55. För klarar jag mig mellan 40 och 55 behöver jag troligtvis inget tillskott efter 55 heller.

    ReplyDelete