Tuesday, July 12, 2016

Storsälj i Ryssland

Hoppas ni har det bra där ute alla semesterfirare. Några stackare som fortfarande jobbar?

Den svenska börsen ångar på oväntat starkt, vilket gör det lite lurigt att köpa mer som jag tänkt. Blir nog att jag nöjer mig med att köpa för månadssparandet från lönen. Börjar bli tjatigt men nu tror jag ju nytt lågt courtage för Private bankingkunder på Avanza är nära och då passar det perfekt att göra lite småköp för totalt 20-25.000 kr utspritt över månaden. Vänder det ner igen har jag torrt krut att köpa mer för.

Det är inte bara svenska börsen som går starkt. Allt talar för att idag blir dagen då vi går över 50 kr i Carnegie Rysslandsfond. Vilket gör att jag lagt en säljorder på 350.000 kr idag på förmiddagen. Pengarna ska över till indexfonder inom någon dag då försäljningen gått igenom.

Det har varit en svettig resa där jag envist väntat på de magiska 50 kr - med krig, oljeprisras, sanktioner och en extremt svängig börs. Har snittkurs 39 på mina köp dvs runt 28% upp i skrivande stund. Var en stor risk att gå in med över 1 miljon kr på några veckor i en högriskmarknad som Ryssland, men just nu ser jag ut att komma ut med ett bra resultat. Även om 28% på drygt 2 år inte är någon fantastisk avkastning, så är jag mer än nöjd. Då det är klart mer än dubbelt mot vad vi fått på svenska börsen under samma period sen mars 2014.

Lägger nog sälj på ytterligare 350.000 kr närmaste veckan om vi håller oss kvar på denna nivå eller lite högre i Ryssland. Sen är jag nog så girig att jag försöker kräma ut några procent till på sista tredjedelen om trenden fortsätter uppåt.

Här kan du läsa hur jag tänkte när jag började köpa i mars 2014: http://miljonar.blogspot.se/2014/03/nu-koper-jag-ryssland.html 

Dvs hoppades på 50% inom 3 år då. Jag plockar alltså hem vinst på lägre nivå efter kortare tidsperiod än så. Det har vänt ner så många gånger runt denna nivå, så vågar helt enkelt inte vänta längre.

7 comments:

  1. Imponerande!

    Klättrade inte kursen över 50 i April 2015?

    Jag har ett GAV på 44 i fonden.
    Sålde av 1/3 av fonden förra veckan.

    Har i dagsläget en avkastning på knappt 13% sedan jag köpte i början av 2015. Är nöjd med det men stannar nog ett litet tag till i fonden och hoppas att den fortsätter upp lite till.

    Tack för inspirationen

    ReplyDelete
  2. Anonymous4:13 PM

    Bra jobbat!

    ReplyDelete
  3. Jo den har varit uppe runt och lite över 50 kr tidigare. Har också sålt en del då. Men inte så mycket och sen har det rasat ner till 40 igen. Det är därför jag är så ivrig att sälja nu.

    ReplyDelete
  4. Oljan går ju upp ordentligt nu i kombo med RTS. Hoppas på en uppgång på några procent för en gång skull.

    ReplyDelete
  5. 50,37 blev dagens kurs.

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:26 PM

    hello! varför öppnar du inte ett konto på nordnet och degiro för att använda deras gratiscourtage tills du passerar gränserna de satt upp? :)

    ReplyDelete
  7. Nu när jag får lägre courtage på Avanza tycker jag fördelen att samla allt på ett ställe är värt 0,25% av kommande köp.

    ReplyDelete