Saturday, December 31, 2016

Mål 2017

För exakt ett år sen skrev jag ett inlägg med målen för 2016. Dessa var:
>300 000 kr i sparande (dvs ren insättning, ej återinvesterad utdelning)
>300 träningspass

Sparandet gick toppen, en marginal på nästan 20 000 kr. Träningen gick sämre, missade med några pass. Jag trodde inför året att träningen skulle bli det lätta och sparandet det svåra, då jag flera år tidigare tränat minst 300 träningspass, men aldrig tidigare sparat 300 000 kr. En delförklaring är nog att sparandet, dvs bloggen, investeringar, Twitter och även skrivandet av min bok har vuxit som intressen. Vilket har gjort att träningen ibland prioriterats ner när jag haft dåligt med tid. Har också varit lite skadad vilket hämmat min löpträning och har då inte haft riktigt motivation att ersätta alla löppass med cykel eller annat.

Så nu är det då dags att sätta upp mål för 2017. De ser ut som följer:
1. >300 000 kr i sparande
2. >113 000 kr konsumtion
3. >300 träningspass
4. >3000 sålda ex av min bok
5. >10 000 följare på Twitter
6. Under året börja diskutera möjlig nedtrappning av jobbandet med min chef

Förklaring och motivering
1-2. Kanske inte helt vanligt att sätta ett mål för minsta tänkta konsumtion. Men jag behöver det för att klara att ställa om efter över 10 sparsamma år. Detta kommer innebära en sänkt sparande i vanliga månadssparandet från lönen. Har ingen större tro på någon vidare löneökning så detta kommer kräva att jag drar in runt 40.000 kr utanför vanliga månadssparandet för att punkt 1 och 2 ska gå ihop. Säljer boken enligt punkt 4 så löser det sig automatiskt. Annars får jag se på alternativa sätt att tjäna pengar.

3. Tar nya tag med förra årets löfte och hoppas komma tillbaka till gammal god stil med träningen. Vill börja tävla på halvhög nivå i någon idrott när jag inte behöver jobba. Har ju tidigare pratat om Vasaloppet vilket kan bli verklighet 2018. Eller börja tävla i MTB kanske? Oavsett vilket så vore det fint att gå in i 2018 med en bra grundform för att sen kunna trappa upp träningen 2018 eller 2019 när jag slutat jobba och prestera riktigt bra framåt 2020.

4. Första delmålet måste ju vara att boken ens blir utgiven, men det känns lovande så långt. 3000 ex känns som ett tufft men ändå realistiskt mål. Säljer jag klart mer än 3000 ex börjar det bli en så betydande inkomstkälla att det kan påverka tidpunkten för jobbslut. Men 3000 ex blir en bra bonus i alla fall.

5. Inget jag kommer jobba på något specifik sätt med, mer än vara allmänt aktiv på ett sätt som jag tycker är roligt och intressant under resans gång. Men en stor följarskara tolkar jag som att varumärket Miljonär innan 30 stärkts. Har 5737 följare idag.

6. Kommer hålla låg profil om detta under vårens lönesamtal. Men framåt hösten börjar det bli dags att se på möjligheterna att kunna få jobba mindre eller lägga upp taktiken för en bra avslutning under 2018. Drömmen vore ju någon form av organisationsförändring framåt nästa årsskifte som man kan spela lite allmänt svår i.

Gott nytt år alla läsare! Nu kör vi med full fart mot 2017. Förhoppningsvis mitt sista hela år som heltidsanställd löneslav.

21 comments:

  1. Anonymous4:46 PM

    Hej!

    Spännande mål att fortsätta följa din resa.

    Kommer du att redovisa ditt namn i samband med bokpubliseringen? Vad har du för PB på milen?

    Gott Nytt År!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanken är att ge ut boken utan mitt riktiga namn för att kunna fortsätta blogga ohämmat.

      Pers på milen är nog låga 39. Men var länge sen. Senaste åren har jag ibland precis tryckt mig under 40. I år har jag inte varit under 40.

      Gott nytt år.

      Delete
  2. Anonymous7:27 PM

    Kommer det att bli en ebok eller tryckt pocket? Tillgänglig I vanliga bokhandlar iså fall?

    ReplyDelete
  3. Tanken är en tryckt bok tillgänglig på så många ställen som möjligt. Men inget klart än.

    ReplyDelete
  4. Hoppas också att 2017 är mitt sista år med heltid. Sen kanske 20-30 % från 2018!!

    ReplyDelete
  5. Jag är mest nyfiken på hur du kommit fram till den ganska udda konsumtionssiffran 113 000 kr.

    Gott nytt år på dig själv!

    ReplyDelete
  6. Hej Micke. 113.000 är räknat baklänges som 70% sparkvot på min månadslön. Nu blir ju sparkvoten högre om jag lyckas med sparmålet också eftersom det bygger på extra inkomster.

    ReplyDelete
  7. Ah, då blev den logisk. Ja, jag tänkte väl att du inte bara tagit siffran 113 på måfå.

    ReplyDelete
  8. Finns det någon plan för när boken är tänkt att komma ut?

    En annan fundering...hade du själv köpt den...under dina sparsamma år?

    ReplyDelete
  9. Har inte fått någon detaljplan för boken än. Men till sommaren ungefär.

    Hade nog lånat den på biblioteket under mina sparsamma år. Om jag inte läst bloggen dagligen under flera år och känt mig skyldig att köpa en bok av tacksamhet. Nu med låga 70% sparkvot hade jag köpt minst 1 ex ;-)

    ReplyDelete
  10. Hur långt har du kommit i bokskrivandet? Är du mer eller mindre klar med den redan eller skriver du just nu så att det glöder? Lovar för övrigt här och nu att jag kommer köpa ett ex =)

    ReplyDelete
  11. Manus är klart precis klart (gjorde det sista i mellandagarna). Sen får vi se hur mycket ändringar och korrektur som krävs. När förlaget sagt sitt.

    ReplyDelete
  12. Ok vad spännande. Då säger jag grattis i förskott och önskar dig en god fortsättning på det nya året.

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:49 PM

    @Miljonären

    Hoppas du inte använder ordet PENGAMASKIN i boken. Jag hoppas att du lägger fokus på dig själv. Det är du som är intressant. Tror inte marknaden kan svälja mer av det som Haskel och Hernhag producerar.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    ReplyDelete
  14. Betyder punkt 2 att målet är att konsumera mer än 113000kr? Det är väl det lättaste målet att uppnå, fast kanske inte för dig :)

    ReplyDelete
  15. Haha inget prat om pengamaskin. Men erkänner att det är lite fokus på ränta på ränta och annat som väl inte direkt är breaking news. Har velat blanda personliga reflektioner med tips som gör det till en heltäckande guide.

    Japp punkt 2 är att konsumera minst 113.000. Svårare än det kan låta...

    ReplyDelete
  16. Anonymous10:10 PM

    Håller verkligen med Lars kommentar ovan!

    ReplyDelete
  17. Jenny3:41 PM

    Ska köpa din bok bara som tack för rolig och inspirerande blogg!!

    ReplyDelete
  18. Kom precis in på din blogg efter att ha börjat investera i aktier för första gången i december! (är student så inte mycket pengar varje månad, men vill sätta upp mål likt dina för nästa år).

    Vet inte om du nämnt det tidigare, men hade varit intressant att veta hur mycket du har i månadslön?
    Bara för att jag själv ska få en uppfattning om mina egna kommande målramar.

    Tack för en spännande läsning!

    ReplyDelete
  19. Kan du inte i nästa inlägg lägga in ett "paj"-diagram på dina tillgångar ink alla aktier?

    ReplyDelete