Friday, December 02, 2016

Slutspurt av året

Redan december. Dvs gäller att börja planera för att sy ihop säcken för att klara årets budgetmål både på jobbet och privat

Privat hade jag 2 målsättningar under året som jag också skrev om här på bloggen i början av året. 300 träningspass och 300.000 i sparande (från lönen ej återinvesterad utdelning). Sparandet är redan hemma träningen ser faktiskt lite mörkare ut. Kommer krävas träning 28 dagar i december. Har varit mer skadad och sjuk än vanligt i år, börjar väl bli gammal? Men 5,7 eller 5,9 pass i veckan är väl skit samma egentligen. Så kommer inte jaga in det där sista passet och träna på julafton om jag inte känner för det. Träningen är ju bara näst största hobbyn bakom sparandet.

Att jag redan nått sparmålet kommer innebära att jag nu i slutet på månaden kommer köpa lite mer högutdelare för att låta de sista sparkronorna för 2016 ge utdelningen 2017 en boost. Fram till dess trummar jag på med Investor.

5 comments:

  1. Anonymous7:53 AM

    Hur gick det med milen under 40?��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte klarat det i år. Tyvärr. Regeln är ju dessutom att göra det samma vecka som man tar 100 kg i bänkpress.

      Bänken har varit på plats hela året. Men löpformen har saknat 30-60 sek.

      Delete
  2. Helt galna mål du hade och stort grattis att du faktiskt lyckats :D
    För en annan känns 300 000 i sparande och 300 träningspass rätt långt borta. Just nu är det dock träningspassen som skulle ligga närmast i hamn tror jag :)
    Blir det 350000 som mål för nästa år då?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir faktiskt lägre sparmål 2017, ska lyxa till det med både busskort och sommarresa utomlands. 260.000 i spar från lön siktar jag på. Dock klart högre utdelning att återinvestera så blir nog ok antal nya aktier ändå.

      Delete
  3. Anonymous9:02 AM

    Hej Miljonären!
    Har följt dig och inspirerats av dig mer eller mindre sedan start, så tack för det!

    Har du några tankar kring vilka högutdelare du tänker köpa ännu? Jag tycker det är rätt komplext med valen mellan preffar, hög utdelning idag kontra hög utdelning över tid (det senare har du berört lite grann om jag inte missminner mig)

    Så det får du gärna borra vidare i i blogginlägg om jag tillåts önska! (det är ju ändå jul? :))

    Själv lutar jag åt att köpa lite mer preferensaktier, just nu består de av endast 1,5% av portföljen, och att använda avkastningen till nya köp, men kan villigt erkänna att jag inte är helt 100 på vilka finansiella konsekvenser detta medför över längre tid. Sabbar jag ränta-på-ränta effekten månne?

    Vänliga hälsningar
    Anders

    ReplyDelete