Tuesday, January 24, 2017

Missären fortsätter

Har ju beklagat mig tidigare över hur extremt fattig januari varit. Flera dyra inköp som SL kort för ett helt kvartal och kläder tillsammans med att vi börjat bygga upp en reskassa för sommarsemester. Dessutom skulle första kvartalets skatt på min KF betalas.

Så jag som brukar köpa aktier för 1000 kr per dag har inte kunnat göra ett enda köp på 1,5 vecka. Till råga på allt får jag ett meddelande på Avanza igårkväll kl 18.22 om att det ska dras skatt på min utdelning av QCP aktier (som delats ut från fastighetsbolaget HCP). I morse var det helt plötsligt minus på kontot, ska tilläggas att jag inte har någon kreditlina normalt sett. Halvtaskig framförhållning av Avanza måste jag säga...

Bakgrunden är denna. Jag hade ca 300 HCP aktier i höstas. Bolaget valde då att dela upp sig i 2 bolag och ägarna i HCP fick aktier i det nya bolaget QCP (1 ny QCP för 5 gamla HCP). I samband med detta blev ju HCPs aktier mindre värda och HCP sänkte också sin utdelning för första första gången på många många år.

Då jag inte ville äga QCP sålde jag mina ca 60 QCP-aktier för ca 7500 kr några dagar efter att jag fått dessa nya aktier på mitt konto. För dessa pengar köpte jag direkt nya aktier för att kompensera för den minskade utdelning jag nu skulle få i mina HCP.

Nu helt plötsligt visar det sig att jag ska betala nästan 3000 kr i skatt för utdelning i QCP. Hur det kan motsvara 15% källskatt övergår mitt förstånd, utan det är snarare 40% skatt på det värde jag fått i utdelning. Så dagens uppesittarkväll känns ju lite småtrist när de första 3000 kr som förs över imorgon bitti ska gå till att betala 40% skatt på en utdelning som jag egentligen aldrig sett skymten av. Utan som gått oavkortat till att köpa nya aktier för att kompensera för den lägre utdelningen i HCP till följd av att en del av fastigheterna ligger i det nya bolaget QCP.

Några fler som äger HCP som kan förklara hur detta hänger ihop? Har pratat med Avanza idag men jag fattar ärligt talat inte hur de har räknat.

23 comments:

  1. Anonymous5:45 PM

    Thug Life

    ReplyDelete
  2. Anonymous6:02 PM

    Såhär blev det för mig på Avanza:

    2017-01-23
    Quality Care Properties Inc Källskatt -675,00 SEK

    2017-01-23 Utländsk källskatt 15%
    Utländsk källskatt -101,24 SEK

    2017-01-23 Utdelning
    HCP Inc 674,94 SEK

    Fick alltså en utdelning idag på 675 kr, och två stycken källskatter på 675 kr och 101 kr.
    Men du fick ingen utdelning eller? Då kanske den kommer imorrn?

    ReplyDelete
  3. Anonymous6:17 PM

    Tydligen inte Avanza som räknat utan amerikanska skattemyndigheter som värderar utdelningen ca 100% högre än vad marknaden tyckte det var värt. Riktigt surt är det i alla fall.

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:24 PM

    Om jag förstått saken rätt så beror det på att amerikanska skattemyndigheter anser att en QCP aktie värderas till 30,85$ och att den summan utgör s.k "tax base". Att du sedan sålde dina aktier via börsen till en tredjedel av taxeringsvärdet har ingen betydelse, det är väl bara helt enkelt en dålig affär.

    ReplyDelete
  5. Anonymous6:35 PM

    Får jag fråga om du läste Ekonomie kandidat samt hur du fick ditt jobb du har?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det stämmer om min utbildning. Sökte jobbet via en annons och gick på intervju och sen test.

      Delete
  6. Jag gjorde som du och sålde QCP. Idag hade jag följande 3 transaktioner på mitt konto:
    - Köp Quality Care Properties: -2 812,00 SEK
    - Utländsk källskatt 15%: -421,84 SEK
    - Utdelning HCP Inc: 2 812,28 SEK
    Har nu 421,84kr mindre på kontot vilket motsvarar 15% av utdelning.
    Hur du kunde få 3000 kr i skatt förstår jag inte.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Att jag fick nästan 3000 i skatt var väl för att jag hade fler aktier. Problemet är som sagt ovan att skatteverket i USA värderar aktierna till 30 dollar medan jag sålde under 15 dollar (marknaden har ju aldrig delat uppfattningen av värdet 30 dollar).

      Delete
  7. Anonymous7:51 PM

    Tack för svar.
    Fick du jobb direkt efter kandidaten eller läste du tilläggskurser/master?
    Sen undrar jag om du har någon åsikt gällande Ekonomiekandidat vs civilekonom?

    ReplyDelete
  8. Usch då. Trist. Tur man sålde av innan spin-off.

    ReplyDelete
  9. Sålde av mina 5 Quality Care Properties Inc för 14,25 USD = 657,00 SEK

    Fick följande transaktioner idag:

    - Köp Quality Care Properties: -1 406,00 SEK
    - Utländsk källskatt 15%: -210,92 SEK
    - Utdelning HCP Inc: 1 406,00 SEK

    Fattar inte riktigt hur de anser att mina 657 kronor räknas som 1406, surt hursom.

    ReplyDelete
  10. Anonymous7:44 AM

    Du är inte ensam. Snålgrisarna kommer att spräcka sin budget för januari pga. många kvartalsfakturor (vatten, bredband etc) och dyr elräkning (dubbla mot sommaren). En tjänsteresa med många luncher som dessvärre Herr Snålgris mestadels får betala ur egen ficka då hans löjligt låga traktamente inte på långa vägar täcker.

    ReplyDelete
  11. Anonymous7:47 AM

    En fråga om detta med amerikanska aktier och skatteverket. Kommer man att få tillbaka differensen senare, om man t.ex. säljer för 15 USD men blir beskattad för 30 USD. Amerikanska skatteverket kan väl inte få sätta vilket värde de vill? Låter helt orimligt.

    / Herr Snålgrisen - som inte läst en sida nationalekonomi i hela sitt liv.

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:53 AM

    En annan irriterande detalj är att statistiken över utdelningar på Avanza inte stämmer längre. Eftersom det registrerats en utdelning som inte landat på kontot, utan bara för att ha något som skatten ska baseras på. Självklart har ju alla utdelningsnördar ett eget exeldokument men ändå...

    ReplyDelete
  13. Anonymous4:51 PM

    Såg att Maggan idag vill titta på dubbelskattavtalet med portugal angående den fria skatten på pension i Portugal. Men om man skriver ut sig ur Sverige borde det väl inte vara några problem att få skattefri pension där ändock?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous5:26 PM

      Magda Gardin förnekar sig inte. Hon gräver hela tiden efter nya skatter för det fortsatta vanstyret av landet.

      Delete
  14. Trist. Är lite extra försiktiga med amerikanska aktier av det skälet - blir så förbannat meckigt om man skulle behöva sälja. Köper i förhoppningen om köp och behåll. Skulle endast sälja om något väldigt fundamentalt ändras.

    ReplyDelete
  15. Anonymous11:39 AM

    Miljonären jag har en fråga som inte hör till blogginlägget.
    Har du någon gång oroat dig för en riktig börskrasch? Då pratar jag om ett värre scenario än 2008. Ett scenario där vi kanske får krig och banker går ikull och bostadsmarknaden brakar. Finns det nått sätt att skydda sig mot detta om man har större delen av sitt kapital på börsen? Har du funderat nått kring huruvida det är oklokt att sluta jobba när omvärlden ser ut som den gör. Trumph, ryssen, flyktingkatastrofer osv.

    Detta är tankar jag brottas med, dvs vågar jag sluta jobba snart, tänk om framtiden blir tuff och att jag helt plötsligt inte är lika attraktiv på arbetsmarknaden om ca 10 år?

    Vad har du för tankar kring detta? Är det något du också funderat kring?

    Med vänlig hälsning, Niklas

    ReplyDelete
  16. Idag måste du väl ändå ångra att du sålde Data Respons ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ångrar framförallt att jag inte köpte mer. Men den gick ju upp 20% på direkten. Så hann inte...

      Delete
  17. Gick ju upp 10% bara i går

    ReplyDelete
  18. Är du intresserad av ett lån? Vi erbjuder alla typer av ekonomiskt stöd till alla personer "business personliga lån, investeringslån , bostadslån skuldkonsolidering lån och lån företag över hela världen. Vår räntan är 2% per år. Vi har också gjort finansiell rådgivning till våra kunder. om du har några bra projekt eller vill starta företag och behöver ett lån för att finansiera det bara oss omedelbart så att vi kan diskutera, underteckna ett kontrakt och sedan finansiera ditt projekt eller företag för dig. kontakta oss idag för alla dina finansiella behov . Kontakta oss via e-post: (celinacampbellloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  19. Anonymous1:28 PM

    Vad menar du med kreditlina?

    ReplyDelete