Wednesday, April 19, 2017

Johnson&Johnson

Det amerikanska läkemedelsbolaget Johnson&Johnson är ett bolag jag fick upp ögonen för ganska sent. Men direkt när jag började läsa på lite mer om bolaget våren 2015 kände jag att det här var ett bolag jag ville vikta tungt. Stabilt och gynnade av megatrenderna med en åldrande befolkning som behöver mer och mer sjukvård samt en växande medelklass i många länder som har råd med lyx som medicin och tandtråd.

Jag inledde med 2 stycken köp under sommaren 2015 då jag köpte 50 respektive 100 aktier. För ca 100 och dryga 90 dollar. Sen ytterligare några på hösten 2015 strax över 100 dollar. Efter det har det blivit spridda småköp om 5-8 aktier åt gången på betydligt högre kurser.


Bolagets rapport igår togs emot med viss skepsis och bolaget gick ner lite. Vinsten fortsätter dock öka till och med lite snabbare än prognosen, så känns inte som det är någon fara på taket.

Till dagens kurs om ca 121 dollar känns det inte direkt billigt (PE 17). Men utdelningen kommer med största sannolikhet att bli 85 cent per kvartal närmaste 4 kvartalen. Det ger en direktavkastning på 2,8% vilket iaf är något högre än de ca 2,6% som gäller för de 4 senaste kvartalen till dagens kurs. Utdelningen kommer med största sannolikhet kunna fortsätta höjas med minst 5% om året många år framöver då utdelningsandelen är låga 45% och vinsten växer år efter år.

En direktavkastning på 2,8% är egentligen lite för lågt, trots den enormt fina historiken, stabiliteten och möjligheten till höja utdelningen. Jag behöver ju främst kassaflöde närmaste åren när jag just har sluta jobba. 2030 och framåt tror jag utdelningen vuxit betydligt mer än inflationen.

När jag började köpa JNJ till under 100 dollar var utdelningen 3 dollar dvs en direktavkastning över de magiska 3% som jag egentligen har som gräns för att köpa ett bolag. Så hur gärna jag än vill vikta upp JNJ till ett tyngre innehav så nöjer jag mig med att fjutta på och fortsätta köpa 5-8 aktier åt gången.

Kommer vi upp över 3% direktavkastning igen kan jag tänka mig att klippa till och köpa lite mer. Men till dagens kurs är det bara att inse att målet jag satte upp med 50 nya aktier i JNJ under 2017 inte kommer bli verklighet. Men 15-20 stycken ska jag nog få till. Så får resterande pengar gå till exempelvis ytterligare något köp i Sampo som var ett av bolagen som inte planerade att köpa när jag gjorde upp planen för 2017.

5 comments:

  1. Anonymous8:08 PM

    Det snackas mycket om Svolder, Creades och Traction. Har du spanat in dessa spännande investemtbolag?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kollat på dem till och från. Men köper hellre investmentbolag till rabatt än premie. Så inte blivit några köp.

      Delete
    2. Var ju inte så länge sedan det var rätt rejäl rabatt i traction. Bure var inte heller längesedan det var superrabatt i. Just nu köper jag inte jag heller håller med om premie argumentet men ditt urval av investmentbolag är värt att ifrågsätta.

      Delete
  2. Jag började också köpa in JNJ på dryga 90$ men fyllde på lite nu ändå. Bolaget tuffar på så köpenidag lär vara fina om 10 år oavsett. Många tyckte det var dyrt när de kostade 92$ också. Jag har en YOC på 3,5% trots att jag gjort flera köp över 120$.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    ReplyDelete
  3. Har precis samma dilemma som dig. Tycker också att allt under 3% är för dyrt. Hade valutakursen varit mer långsiktigt normal hade jag nog kunnat gå in lite nu men samtidigt finns risk för 10-15 procent lägre valutakurs under en överskådlig framtid och då är vi nere på 2,4 - 2,5 procent.

    Har en enda J&J-aktie som jag passade på att köpa när Avanza hade courtagefri handel-kampanj i höstas. I sådana tillfällen tycker jag att man kan chansa och öka på riktigt lång sikt eftersom man inte måste köpa lika många aktier.

    ReplyDelete