Friday, June 16, 2017

SCA och Essity

SCA är ett bolag som jag ägt länge. Tyvärr med ett uppehåll under en period när aktien fortsatte att stiga. Trots den missen är det ett av mina bästa innehav totalt sett, då jag varit med på två rejäla uppgångar före och efter mitt onödiga uppehåll.

Att jag sålde SCA efter över 100% uppgång för att jag tyckte börsen var dyr och trodde mig kunna köpa tillbaka billigare (men istället fick köpa tillbaka dyrare) är en av de största anledningarna till min nuvarande strategi att köpa och behålla "för alltid". Bolag som stiger gör det ofta av en anledning och då vill man fortsätta äga detta fina bolag.

SCA har den senaste veckan delats upp i 2 olika bolag. Skogen för sig och blöjor/bindor/papper för sig. Denna uppdelning är något som lyft kursen i SCA i flera omgångar. Först på ryktena om uppdelning, sen på beslutet och nu denna vecka på det verkliga genomförandet. Dessutom har det cirkulerat budrykten som tryckte upp kursen ytterligare.

Trots att SCA är bolaget som lärt mig vikten av långsiktighet la ja igår morse innan börsens öppning en säljorder på 250 kr i Essity (dvs den nya hygiendelen av SCA) inför dess första handelsdag. Rent logiskt utifrån SCAs aktiekurs i fredags borde Essity handlats strax under 240. Men jag tänkte att det kan bli slagig handel och oklar prissättning första minuterna.

Direktavkastningen börjar nu hamna på en väldigt låg nivå, även om det ju står skrivet i stjärnorna vad de två nya delarna av bolaget kommer dela ut 2018. Dessutom har ju portföljen fått ytterligare ett bolag varav skogsdelen SCA nu har så liten vikt att det är frågan om det är lönt att behålla. Detta bidrog till att jag började krångla och lämna min strategi. Så tänkte helt enkelt ta en liten rövare och spekulera, även om det inte är min grundstrategi.

Om försäljningen skulle gå igenom var tanken att direkt lägga en köporder på 240 kr. Väl medveten om att risken fanns att det köpet aldrig skulle gå igenom och jag skulle sitta med drygt 100.000 kr utanför börsen som skulle få investeras i något annat bolag. Nu öppnade Essity på 248 kr så det var väldigt nära att försäljningen löstes ut. Men så blev det inte då jag dödade ordern efter första timmens handel.

Idag var kursen uppe i 252 kr under en period så hade jag lagt en 2 dagars säljorder så hade jag inte haft några aktier kvar nu. Nu litar jag återigen på marknaden och behåller aktierna utan att grubbla på svängningar i kursen. På sätt och vis ganska skönt att det inte blev någon försäljning.

Jag köper dock inga nya aktier i vare sig SCA eller Essity på dessa nivåer utan hoppas snarare på bud där jag kan få loss pengar att köpa bolag med högre direktavkastning. Blir det inga bud hoppas jag på en fin utdelningstillväxt kommande år.

5 comments:

  1. Jakob2:30 PM

    Äger själv SCA sedan slutet av finanskrisen och direktavkastningen är helt klart i minsta laget samtidigt som aktierna redan känns relativt högt värderade, åtminstone på kort sikt.

    Det som gör att jag ändå har svårt att göra mig av med dom, om man bortser från grundfilosofin med att äga för alltid är allt snack om uppköp/bud vilket kan få kurserna att rusa markant. Är ju svårt att veta vad som är sant och det hela blir klart mer spekulation än jag normalt håller på med när det kommer till aktier, men de bud som kommit in innan delningen ryktas ju vara markant högre än dagens kurs.

    ReplyDelete
  2. James6:35 PM

    Har också grundinställningen att aldrig sälja. Ändras om någon grundläggande faktor ändras eller, möjligen, om jag hittar något bättre.

    Försäljning och återköp har jag endast dåliga erfarenheter av.

    ReplyDelete
  3. Har faktiskt gjort precis samma misstag. Ägde både SCA och Holmen när jag hade ett UA-konto hos Aktieinvest för tio år sedan. Sålt bägge och det ångrar jag idag. Anledningen hade dock inte att göra med företagen utan att ett passiv Aktieinvest-konto på den tiden kostade pengar att ha stående vilket jag tyckte var onödigt varför jag tog hem vinsten.

    Vill köpa tillbaka både SCA, Essity och Holmen men de är för dyra just nu.

    ReplyDelete
  4. Sälj H&M är mitt råd...

    ReplyDelete
  5. Anonymous9:53 AM

    Vad har SCA för utdelning i skrivande stund?

    ReplyDelete