Friday, December 08, 2017

Färger på börsen

Något som jag stört mig på länge är det här med färger på börsen. Ja nu menar jag inte bolag som Jotun, Flügger eller Alcro Beckers. Utan färger för att symbolisera upp och nergångar.

Vilka färger kan indikera plus?
Svart - "Äntligen svarta siffror för bilbolaget" (artikel i DI)
Blått - "Skönt med mycket blått i portföljen idag" (användare på Avanza eller Nordnet)
Grönt - "Stockholmbörsen inleder onsdagen med gröna siffor" (artikel i DI)
Gult - Kolla vad gult och fint, bulltrenden består (Kavastu kollar Text-TV)

Vilka färger kan indikera minus?
Svart - "Jag kommer ihåg den svarta måndagen" (Äldre räv på Gustavs aktie-Pub)
Blått - "Ajdå mycket blått idag." (Aktiestinsen kollade Text-TV en minusdag)
Rött - "Rött betyder köpläge, perfekt till Uppesittarkväll" (Nicklas Andersson kollar portföljen för 50e gången idag men tänker långsiktigt)

Så blått kan betyda både upp och ner alltså. Lika så svart, som också är färgen för oförändrat hos Avanza. Text-TV som är en bov i dramat och kör sitt eget race rakt igen kör istället vitt som färgen för oförändrat.

Har jag missat någon färg?

11 comments:

  1. Anonymous11:44 AM

    Tryck rött för rött och blått för blått och gör det....nu!

    ReplyDelete
  2. Text-TV har ju svart bakgrund, så de kan inte använda svart, men däremot vitt.

    Tycker signalfärgen borde vara röd för minus och grön för plus, de två färgerna indikerar just bra/dåligt i väldigt många andra situationer. Blå är en skimär.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Japp. Rött och grönt hade varit tydligast.

      Delete
  3. Anonymous1:26 PM

    Rött/grönt funkar om man inte är färgblind. :-o

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:36 PM

    I Japan är gul minus och röd plus. Antar att detta beror på religiös tradition då rött är något positivt. Säkert samma i Kina och andra asiatiska länder också

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för info. Det här blir bara snurrigare och snurrigare.

      Delete
  5. Anonymous2:57 PM

    @Miljonären,

    Kul och bra inlägg.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    ReplyDelete
  6. Anonymous10:25 PM

    Har jag missat något?
    Finns text-tv fortfarande?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Absolut. SVT kör på för fullt med börs på sidorna strax över nr 200.

      Delete
  7. Anonymous7:06 PM

    https://www.svt.se/svttext/web/pages/100.html ��

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:14 PM

    min mobil, OnePlus pro 7t visar inte röd eller blå på siffrorna, någon vet hur man ändra på det? för jag ser de bara grå :/

    ReplyDelete