Saturday, February 17, 2018

Frugan svarar på era frågor

Det blev en fin samling frågor. Jag tog mig friheten att klippa ut och redigera ihop frågorna då mycket av frågorna återkom flera gånger...Så om ni inte tycker ni fick med er fråga så är det mitt fel. 

Nu lämnar jag över till min fru.

Hur har du förändrats sedan du träffade miljonären? Var du lika sparsam innan?


Jag har alltid varit sparsam och tagit aktiva beslut vad gäller ekonomin men när vi träffades så blev det enklare eftersom vi har sån samsyn, behöver inte motivera mina beslut på samma sätt längre.


När upptäckte hur sparsamt Miljonären levde och vad tänkte du om det då?

Ett stort problem i dagens samhälle är att de flesta personer lever väldigt slösaktigt och har dålig koll, pga detta upplever de att vi lever ”fattigt” och snålt, när vårt leverne snarare är smart o aktivt. Ofta upplever jag att personer är avundsjuka o uttrycker det genom att tracka ner för det är enklare än att ta tag i sina egna val.


I vilka frågor har du behövt gå in och satt stopp/hålla tillbaka vår kära miljonär?


Ibland kan han vara lite väl envis o tex inte vilja köpa nya strumpor när de går sönder utan tycker att vi ska laga dem :-)


Hur ser frugan på att laga mat billigt och vad är de bästa tipsen för att hålla nere kostnaderna? Vad är de återkommande recepten som ni lagar? Länk till recept?


Jag har alltid bunkrat mat när det är billigt, tex är det billigt med kyckling eller köttfärs så köper vi det o fryser in i lagom storlekar. Detta innebär att vi alltid har allt hemma och kan välja vad vi vill ha varje dag. Vad gäller mer färskvaror så köper vi det som är billigt för säsongen eller erbjudande på. Skulle tex aldrig köpa paprika för 50kr/kg, oavsett om vi vill ha det eller inte eftersom jag inte anser att paprika ska kosta så mycket. Detta innebär att vi aldrig går ner till affären o tänker, vad vill vi äta för gott idag o sen bara köper det oavsett vad det kostar. Tror att detta är det vanligaste ”felet” många gör. Det handlar såklart också om att veta vad en produkt brukar kosta för att kunna avgöra om priset just nu är bra eller inte.

Om man tänker som ovan behöver man aldrig ens fundera över matkostnaderna eftersom det sköter sig självt o vi alltid äter gott och varierat.

Vad gäller recept så lagar jag sällan efter det utan känner att jag har sån bra kunskap om vad som passar ihop så att jag kan laga med känslan. Eftersom jag alltid vet vad vi har i kylen o frysen så vet jag i vilken ordning vi bör använda det och kan därmed säkerställa att inget behöver kastas.


I vilket skede av ert förhållande fick du reda på MI30 planer om tidig pension?

Det var nog en information som smög sig fram lite i taget men inom ett år efter att vi träffades har jag för mig. Sen tog det nog ytterligare ett tag innan jag fattade att vi pratade pension innan 40 och inte vid 55 eller något sånt.


När ni började dejta, fick du känslan av att MI30 var snål?


Nej, eftersom jag inte anser att han är snål utan ekonomisk o tar aktiva beslut.


Det skulle vara kul att veta hur du tänkte om sparande innan ni träffades. Vad hade du för planer och var tidig pension som fanns med i dina tankebanor redan innan det blev ett mål tillsammans?


Sparande har alltid varit en självklar del för mig, sen kanske det har varit andra summor o på andra sätt. Sen vi träffades har jag lärt mig en massa mer om aktier, fonder, sparande och vad alla verkligen kan uppnå om de vill. När jag var yngre gjorde jag som mina föräldrar visade att man skulle göra, idag är jag mer aktiv i mitt sparande och ifrågasätter på annat sätt än tidigare.

Tidig pension är aldrig något som jag har funderat på innan vi träffades, det närmaste jag hade kommit var nog att höra om någon som gick i pension vid 63 istället för 65. Skulle nog säga att jag absolut inte trodde det var möjligt innan vi träffades. Mina planer har nog varit som de flestas, få ett bra liv med möjlighet till en trygghet genom att ha en buffert.


Några tips på hur man kan få en ointresserad flickvän/fru att intressera sig för sparande?


Jag tror helt ärligt att vissa personer är bara inte intresserade av ekonomi och det är inte så mycket att göra åt, på samma sätt som att vissa inte är intresserade av matlagning eller träning. Däremot anser jag att man har en skyldighet mot sig själv och sin omgivning att ta ansvar för att se till att man har en bra ekonomi, oavsett intresse eller inte. Man får helt enkelt bara bestämma sig för att sätta upp ett sparande på autogiro med tillräckligt hög sparkvot så kan man sen ”bränna” den potten som är kvar varje månad.


Har fru miljonär läst igenom hela bloggen? Och har fru miljonär lärt miljonär innan 30 några spartips?
Jag brukar läsa då och då men har inte läst bloggen från innan vi träffades. Jag skulle nog vilja ta åt mig äran kring att miljären äter betydligt godare och mer varierad mat nu är innan, till samma eller lägre pris.


Hurudan ekonomisk uppväxt/uppfostran har du?


Skulle tro att den var ganska normal. Fick lära mig att det är bra att varje månad spara en peng. När jag växte upp var det mer att man hade ett vanligt sparkonto eller kanske en av storbankernas fonder. Fick verkligen inte allt jag pekade på utan fick önska mig till födelsedagar o jular. Har aldrig fått märkeskläder eller andra dyra saker samtidigt som det inte gick någon nöd på mig.


När avslöjade han att det var han som låg bakom bloggen? Vad tyckte du om det?


Hmm, har för mig att det var 0,5-1 år efter att vi träffades. Jag tyckte det var väldigt coolt att han lyckats få så mycket följare. Men jag hade aldrig hört talas om bloggen innan, så det var ingen stor grej när han berättade om sin blogg.


Hur kommer din vardag se ut när du går i pension nästa år? Vilka intressen/hobbies kommer du sysselsätta dig med? Kommer du ha några sidoinkomster?

Det här är en mycket bra fråga men ett just nu lite oklart svar. Jag har inte helt bestämt hur jag ska trappa ner, om det blir att jag går ner i arbetstid stegvis eller slutar mer direkt som min man. Skulle också kunna tänka mig någon form av mer säsongsarbete till en början för att vänja mig. Tror att jag har mer behov av rutiner o att komma iväg än min man.

Jag tränar en del idag o känner att det är lite stressigt och svårt att motivera sig till det efter en lång dag på jobbet så min förhoppning är att kunna träna under lite mer ”lugna” o motiverande former när det finns mer tid. Jag skulle nog kunna tänka mig något välgörenhetsarbete, kanske kunna hjälpa till med min tid någonstans. Att jag hittar något annat att göra kommer att avgöra i vilken takt jag trappar ner på mitt vanliga jobb.

Jag tycker att det kan vara smart att tjäna de pengar man får tjäna varje år utan att behöva betala skatt så någon form av extraknäck ser jag framför mig. Om inte annat för att ha något bokat varje vecka eller månad eller var det kan vara.


Investerar du också i utdelningsaktier? Hur ser din portfölj ut?

Ja, det gör jag. Min portfölj är mer viktad mot fonder, ca 20% aktier o resten fonder. Jag tänker att det funkar bra att sälja lite fonder varje år istället för utdelning.


OM DU HADE 3 000 000kr, var 28 år gammal och hade köpt en bostadsrätt för 2,2 miljoner kronor. Hur hade du lagt upp det. Betalat av lägenheten kontant. betalat av 30% så man slipper amortera mycket eller lägga 15% i kontantinsats. - och hur hade du investerat resterande pengar?

Nog för att jag tycker att det är skönt om man kan undvika lån men lån till bostad är ändå ett lån som känns godkänt att ha. Jag skulle inte köpa den helt kontant men skulle absolut lägga in betydligt mer än vad som är minsta krav. Det beror ju mycket på hur ekonomiskt medveten man är o att man säkerställer en ordentlig buffert vid sidan av och att man har ett bra sparande varje månad. Summerat skulle jag nog säga, 50% på lgh så är den så pass avbetald att om den skulle sjunka i värde så är man säker o slipper att få lån kvar om man måste sälja i ett dåligt läge. Resterande skulle jag sätta in på breda indexfonder med låga avgifter. Sprida störra köp under 6-12 månader.


Hur sparsam var du innan ni blev tillsammans? Hur mycket sparar du idag,sparkvot? Vilket är ditt finansiella mål för att du ska gå i tidig pension? Har du några fritidsintressen?


Sparsam men inte samma summor eller sparkvot innan vi träffades eftersom jag hade lägre lön o andra levnadsförutsättningar. Jag ligger på en sparkvot kring 75% idag, min lön har gått upp mycket på slutet och jag har även fått bonus de senaste åren.

Eftersom vi är gifta och har en gemensam ekonomi så är det såklart möjligt för mig att gå i pension redan idag också men jag känner att det är smart att se att vardagen fungerar med en ”ledig” först innan jag också tar steget. Har inte så många fritidsintressen, förutom träning, det beror nog mest på att jag tycker att det är svårt att hinna mer efter jobbet. En sak jag hoppas kunna få fler av när jag får mer tid.


Det där med att lyckas att inte slänga mat är jag djupt imponerad av. Skulle verkligen vilja bli bättre på det själv. Har du några konkreta tips?

För mig är det så självklart att inte slänga mat och att använda det som håller på att gå ut först att det går av bara farten. För mig känns det svårt att förstå hur man kan hamna i läget att man slänger mat...men några spontana tips:

- Kolla alltid datum på maten du handlar så att du tar den som räcker längst

- Frys alltid in det du köper som inte ska användas direkt

- Var inte så rädd för att använda ngt som är 1-2 dagar gammalt för det är sällan dåligt

- Får du rester, ät dem dagen efter eller frys in. Ibland kör vi restkvällar då det kan vara rester från flera middagar som vi delar på. Eller ännu bättre, lär dig laga precis så mycket mat som går åt så slipper du rester.

- Ibland får man äta saker även om man inte är sugen på just den maten den dagen.


Min flickvän skall börja jobba efter examen i år och det visar sig att hon är (minst) lika snål som jag (har hållit på ett tag), vilket är mycket glädjande. Målet är att kunna öka sparkvoten från 55% till 70-75% om allt går vägen. Hur upptäckte din fru att du gillar att ackumulera tillgångar? Talade ni öppet om det i början? För mig kändes det lite som att komma ur (spar)-garderoben och hon avslöjade mig: att jag höll i pengarna väldigt hårt i alla aktiviteter som jag gjorde på egen hand.

Grattis till att ha hittat en likasinnad, livet blir så mycket enklare och roligare då. Så länge man på ett bra sätt kan motivera till att man håller hårt i pengarna så tycker jag mer att man är ekonomisk än snål. Det är faktiskt viktigt att inte bli snål utan att unna sig rätt saker i livet också, det är trots allt ganska kort.


Vilken typ av jobb har frun? Gillar hon också träning? Hur känns det att fortsätta jobba när mannen är kvar där hemma?

Jag jobbar inom IT-branschen och tränar en del också, mest för att jag mår bra av det och att jag tycker alla bör träna, men om det är roligt eller inte är en annan fråga :-)

Det är inte speciellt roligt att gå till jobbet när ens man kan ligga kvar i sängen hemma. Jag gillar dock rutinen att komma upp på morgonen och ge mig iväg. Vissa dagar är roligare än andra, som för de flesta av oss.


Är de där "kick-offerna" ni har något som växt fram gemensamt eller var det på någons initiativ? Har du några kvinnliga vänner som kör liknande upplägg?
Det var ett gemensam initiativ efter en inspirationsföreläsning som vi var på ihop för ett antal år sedan. Vi har några vänner som har provat på att köra liknande upplägg, efter att vi berättat om det.


Hur hanterar man en sån gåva som Miljonären gav, alltså halva lägenheten och därmed någon miljon, utan att det rubbar maktbalansen (eller vad man väljer att kalla det) i förhållandet? Hade jag swishat över en miljon till min sambo miljon så hade det ju varit en rätt stor grej liksom.

Det är en väldig stor skillnad på att sätta över pengar till någons konto eller att dela på en tillgång med någon man är gift med. Jag har aldrig behövt någon hjälp ekonomiskt utan har alltid klarat mig själv och kommer att göra det även i framtiden. Det finns många parametrar som påverkar, vem betalar vad på hyran, renoveringar, vem gör mest jobb i hushållet, vem har andra tillgångar som används gemensamt osv. En stor del av värdet i lägenheten har dessutom uppkommit under åren vi bott ihop och betalat halva boendekostnaden var. Pengarna i lägenheten finns ju liksom inte förrens den dagen som vi säljer den o inte ska bo någonstans och bo det måste ju alla. Inget jag funderar på eller några pengar jag behövde.

Nu jobbar jag vidare och drar in pengar varje månad. Pengar som gynnar oss båda då vi är gifta utan äktenskapsförord.


Har du aldrig varit sugen på att blogga själv?


Nej, det räcker att en av oss gör det. Det var dessutom jobbigt att svara på alla dessa frågor...


Vilka är de tre främsta gemensamma intressena ni har som inte handlar om ekonomi?


Träning, titta på TV och äta god mat.


Att inte skaffa barn, har det aldrig varit på tapeten för någon av er?

Det var aktuellt när jag var yngre men sen har det ändras sig varefter jag blev mer erfaren och aktiv i mina beslut kring mitt liv. Detta var något vi pratade om direkt när vi träffades (innan vi pratade om detaljer i ekonomi och sparande) och som vi då var väldigt överens.


Har du någonsin gjort något uppseendeväckande snålt - jämför med Miljonärens klassiska handfatsnudlar - eller tittar du knappt åt pantburkarna i soprummet?
Nej


Om ni blev strandsatta på varsin öde ö, vem av er skulle klara sig bäst?


Jag såklart, jag är mest allsidig!


Hur ser du och miljonären på presenter till varandra? Vid julafton/födelsedagar osv? Sparar ni hellre pengar eller blir det dyra presenter?

När man är vuxen o kan köpa det man behöver så tycker jag att presenter har tappat lite i poäng. Ibland kan vi köpa saker till varandra men det är roligare att både få och ge något när den andra minst förväntar sig det. Ibland bestämmer vi att köpa för en viss summa till jul, mer som en rolig grej.

Vi satsar nog mer på en upplevelse än en sak isf. Sen var som är dyrt är väl relativt, vi kör på samma koncept här, vi ska tycka att det är värt vad det kostar.


Vilket preventivmedel är billigast?

Har inte gjort någon studie på detta, så ingen aning.


Finns det några utgifter som ni är riktigt oense om eller något du vill köpa som din man säger nej till. I förekommande fall - hur hanterar ni det?

Nej, detta är ingen issue för oss. Jag hatar att shoppa, det är så sjukt tråkigt, men om jag skulle vilja köpa något som min man säger nej till så är jag vuxen nog att ta egna beslut med mina egna pengar. Både får köpa det den vill för sina pengar.


Är du lika sugen på att sluta jobba som din man/vantrivs du lika mycket på nuvarande jobb?

Skulle inte säga att jag vantrivs men ser fram emot att jobba mindre inom en inte alltför lång framtid.

11 comments:

  1. Anonymous2:23 PM

    Så trevligt att läsa om er och ert liv. Önskar er all lycka i framtiden./Knutte

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:30 PM

    Tack för svaren, intressant och uppskattat :)

    ReplyDelete
  3. Fint inlägg!!!
    Tack/Michael

    ReplyDelete
  4. Anonymous6:56 PM

    Intressanta svar. Jag är imponerad av er resa ihop och har ett liknande förhållande med min fru själv, fast spelar inte riktigt i samma liga. Planen är dock att jobbandet kommer bli frivilligt för oss båda runt 45-50 års ålder.
    Med detta sagt, att vi är ganska lika, så sitter jag ändå och gapar lite över hur ni går hals över huvud, till synes obekymrade, in i en tillvaro helt utan att vara "behövda"/"nyttiga" och utan närmare planer på hur ni ska tillbringa er tid. Ni har inga barn, snart inga jobb och knappt några fritidsintressen! Tror att ni står inför en enorm "meningen med livet"-kris om ni inte börjar fundera närmare på vad ni ska fylla era liv med inom kort.

    Vore intressant att höra era reflektioner kring detta. Kanske har ni tänkt på det mer än vad som framgår. Inte meningen att vara dissig, så hoppas ni inte tar det så. Ett råd i all välmening, från min synvinkel ser jag ett par som är på väg i full fart in i en psykologisk bergvägg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous8:28 PM

      En intressant reflektion som jag delar. Tror dock det varierar från person till person. En del har nog inga som helst problem att leva med låga ambitioner på nyttogörande (för andra). Vissa pensionärer å andra sidan börjar aktivera sig mer än när de jobbade, för att fylla behovet att känna sig behövda.

      Delete
  5. Anonymous12:14 AM

    Angående preventivmedel (om den som ställer frågan läser i kommentarerna) så är det självklart "dra ut den i tid" som är det billigaste preventivmedlet. Vill man ha något mer säkert så säger jag kopparspiral. Där jag bor får man den gratis om man är under 25 och den fungerar i 5 år, annars tror jag att den kostar 500 kr vilket inte är särskilt farligt när man slår ut det. Har man sex sällan så kanske kondomer är mest ekonomiskt! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous6:32 AM

      Är man hardcoresparare så undviker man kostnader i alla lägen och ser till att inte hamna i lägen där man får oväntade kostnader. Så det givna svaret är: Ha inte sex med sambon,tillfredsställ dig själv...��

      Delete
  6. Anonymous2:05 PM

    Intressant att ta del av både herr och frus tankar. Man ser att ni har samsyn kring ekonomin, vilket är en stor styrka för er som par. Här är ett tips på sida med recept på middagar under tian: https://undertian.com
    Önskar er fortsatt lycka till!/C

    ReplyDelete
  7. Korran6:47 PM

    Inget fel på att laga strumpor! ;)

    ReplyDelete
  8. Härligt ni är överens om det väsentliga.

    Sköt om er och lev väl.

    ReplyDelete
  9. Jag är nyfiken på hur ni träffades. Ni verkar ju båda vara synpatiska, ordentliga men lite speciella. Jag är själv väldigt lik er, men finner det väldigt svårt att möta likasinnade än mindre potentiella partners av motsatt kön. Så hur fann ni varandra?!

    ReplyDelete