Friday, February 16, 2018

Mässa om att flytta utomlands

Skönt med helg va? För er som jobbar alltså. Jag har ju lördag hela veckan lång. Men jag är glad för er skull.

För er som bor i Stockholm och precis som mig funderar på att flytta utomlands kan jag passa på att tipsa om en gratis mässa på Stockholmsmässan (Älvsjö). Den handlar om hur det funkar med skatt, köpprocess och annat i Spanien, Portugal, Malta och Portugal. Öppet både lördag och söndag. Se programmet här.

Jag kommer gå dit och skriva ett inlägg på söndag eller måndag för er som inte själva har möjligheten att besöka mässan. Jag kommer fokusera på Spanien och Portugal som är mest intressant för oss. Det blir stressig helg med både mässa och OS. Stafetter i längdskidor är en höjdpunkt och skidskyttet får man ju inte missa nu när Sverige blivit bra igen helt plötsligt.

Min fru har dessutom några timmars jobb framför sig imorgon då det kommit in riktigt mycket frågor på gårdagens inlägg.

18 comments:

  1. Kolla gärna upp om det skiljer sig något mellan Spanien och Kanarieöarna också :)

    ReplyDelete
  2. Gäller och passa på innan någon idiot får för sig att införa exitskatt...

    ReplyDelete
  3. Anonymous4:35 PM

    Varit på mässan själv med. Det viktiga när man köper är att se till den utökade undersökningsplikten i Spanien/Portugal som är annorlunda jmft med exempelvis Sverige där skulder i Spanien följer fastigheten och inte ägaren. Missar man detta övertar man den tidigare ägarens skulder till tex elbolag mm. Vi köpte 2012. Hälsar Lars D

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:50 PM

    Varför är ni mest intresserade av Spanien och Portugal? Hur tänker ni kring Malta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous5:18 PM

      Har du varit på Malta? Av de jag känner som bor där säger de så här... "När jag flyttade hit trodde jag det var en liten avkrok som stack ner i Afrika, nu vet jag att det är tvärt om. Det är Afrika som sticker upp i Europa". Säger allt. Dessutom är det en liten ö.

      Delete
    2. Gillar tanken att man med bil kan ta sig till både höga berg och storstäder vilket man kan från Södra Spanien eller Portugal. Har också hört lite negativt om Malta, men aldrig varit där. Så ska inte såga det helt.

      Delete
    3. Anonymous6:16 PM

      Jag älskar Malta och gillar att man tar sig runt så lätt. Det är också nära till andra öar och man kan ta sig runt bra med engelska. Men jag är ingen storstadsperson själv så kan ha med det att göra. :)

      Delete
    4. Min uppfattning är att det är en ganska torr och avbränd ö med en dålig kombo av italiensk och engelsk matlagning, så till vida att rätterna är hyfsat italienska till namnet, men genomförandet engelskt. Men egentligen tycker jag att det är ganska likt Spanien.

      Engelska språket är förstås en fördel för Malta.

      Delete
    5. Anonymous8:55 PM

      Språket är helt klart en fördel ja. Dock ska man också komma ihåg att Malta håller på att omvandlas till det nya Ibiza. Eftersom alla föräldrar vet vad som försiggår på Ibiza är det oftast blankt nej att skicka sina söner och döttrar dit. När ens tonåring kommer och säger att de vill åka till Malta på språkkurs är svaret oftast bara positivt. Om de bara visste vilket synderi som försiggår och med festande kommer 17-18 åringar som bara är ute efter fyllemat. Det avspeglar sig i form av rutten matkultur och sega kaniner. Good luck.

      Mvh
      SurGubben

      Delete
  5. Anonymous6:34 PM

    Vore tacksam om du kollade upp om det är samma regler för Madeira som för resten av Portugal?
    Kalle56

    ReplyDelete
    Replies
    1. Varför skulle det vara andra regler på Madeira än på Portugals fastland?

      //En annan Kalle

      Delete
  6. Anonymous7:54 PM

    Vi köpte i Spanien för några år sedan, anser att det är det perfekta landet för exit.
    Rekommenderas varmt.

    ReplyDelete
  7. Anonymous1:33 AM

    Portugal erbjuder 10 års skattefrihet, billigt, bra mat och helt fantastiska människor. Klimatet som i Kalifornien.

    ReplyDelete
  8. Jo, det ser stressigt ut för dig :D
    Hur fan ska du hinna med allt...ha ha ha
    Skåål å ha ett bra liv :D

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:40 PM

    Hur skulle du tänka? Jag är 45 idag och har ca 2,5 M i fonder. Kommer troligen att ärva ca 4 M inom 4-6 år (osentimentalt jag vet, men mina föräldrar är helt coola med att prata om pengar på detta viset).

    Om du under tiden du sparade ihop ditt kapital (eller för all del idag) visste att du skulle få en klumpsumma på runt 4M inom några år, hur skulle detta ha påverkat (eller inte påverkat) ditt sätt att spara och planera?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Svårt att räkna med pengar som kan komma 6 år (eller förhoppningsvis ännu mer). Om dessa 4 miljoner var utsatta för exponering mot aktie- eller bostadsmarknaden eller ligger de och väntar på ett sparkonto skulle påverka lite hur hög risk jag tog med övriga pengar. Låg det 4 miljoner och väntade på ett sparkonto skulle jag kunna tänka mig att öka belåning på egen bostad och kanske även belåna mina aktier.

      Delete
    2. Anonymous2:52 PM

      Största delen ligger i fonder och fastigheter idag. Jag slits mellan att leva upp hela lönen varje månad och ha det kanonbra nu eller spara pengar trots inkommande klumpsumma och få ännu mer som tidig pensionär. Rimligen blir det totalt runt 7-8 M att leva på även utan något sparande och det kanske räcker för ett gott pensionärsliv om man dessutom på sikt lägger till tjänste och statlig pension? Sparandet kanske ändå inte ger så stor skillnad på sista raden i detta sammanhang, så det känns motiverat att leva livet nu?

      Delete
    3. Anonymous10:02 PM

      Inom 4-6 år... Och om det nu inte blir så?

      Matti

      Delete