Wednesday, March 14, 2018

Roliga dagar

Arbetet med min kommande bok går vidare med intervjuer med olika "ekonomiskt fria" personer. Idag gjorde jag först en telefonintervju på morgonen med Maribel Lindberg som slutade jobba vid 40. Maribel är gift med Oskar "Farbror Fri" Lindberg som kanske är mer känd i dessa kretsar. Vill ni läsa mer om Maribel så har hon en egen blogg som heter Enkel boning som handlar om inredning och det enkla och fria livet i Leksand.

Just heminredning är ett av de områden som intresserar mig minst (vissa minnesgoda läsare kommer kanske ihåg diskussionen jag hade med min fru när hon ville tapetsera om i vår förra lägenhet men jag inte förstod vitsen med det eftersom vi redan hade tapeter). Så på den punkten skiljer sig Maribels och mina intressen åt en del. Men i övrigt var det slående hur mycket som jag kände igen i hennes berättelse och syn på livet. Ett supertrevligt samtal på lite över en timme blev det.

Efter lunch var det så dags för nästa intervju, denna gång fysiskt på plats. Då med ingen mindre än legenden Per H Börjesson. VD på Investment AB Spiltan och landets troligtvis största profil när det kommer till sparande. Hans bok "Så kan alla svenskar bli miljonärer" har sålts i över 100.000 exemplar. Jag hade med den boken in på toaletten säkert 40 gånger under åren 2010-2012, för lite inspirerande läsning av något stycke här och där. Läste boken från pärm till pärm några gånger först så klart. Så det var kul att få träffa Per H i egen hög person till slut. Ännu roligare att han hade ett ex av min första bok med massa "hundöron" och understrykningar i. Hade ju inte riktigt tänkt mig 64-åringar med flera hundra miljoner i förmögenhet som huvudmålgrupp när jag skrev boken.

Nu var det inte riktigt så unikt som det kan låta att han läst min bok. Då han läst typ alla böcker som handlar om privatekonomi som kommit ut. Kontoret bestod av några hyllor till som inte kom med på bilden.


En kul detalj är att när jag förra veckan besökte Patrik på Volati blev jag välkomnad av en trevlig tjej som erbjöd mig kaffe medan jag väntade på Patrik. Att kaffet var av exklusiv sort märkte till och med en enkel man som jag. Och det serverades i fin porslinskopp på ett litet fat och tillsammans med en mandelskorpa. Idag valde jag vatten istället för kaffe vilket Per H fixade i en engångsmugg av plast som han fyllde på i handfatet på närmaste toalett. Gillade båda stilarna lika mycket och är väldigt tacksam att båda dessa upptagna och framgångsrika herrar bjöd mig på var sin timme av sin tid. 

Jag har också fått en del frågor på mail från läsare senaste dagarna som jag lovat att återkomma med svar i form av blogginlägg. Jag har inte glömt er utan ni finns med bland planerade inläggen kommande veckor. 

17 comments:

  1. Jag är ett stort fan av Per H. Innan din bok kom var hans & Schildfats de enda lättbegripliga och inte snarktråkiga böckerna om privatekonomi i Sverige. För att vara fondförvaltare känns han väldigt oegennyttig och altruistisk - bra och billiga börsprodukter åt folket. Majoriteten av mina placeringar är Spiltan. Kul med muggen, lite Kamprad style.

    ReplyDelete
  2. Kanske Hembergs också, har inte läst dem så jag kan inte uttala mig.

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:02 AM

    Att ni har tid att läsa böcker? :P Skämt åsido, har en lång lista med böcker jag har tänkt att läsa när tid finnes, typ om 10 år när jag säger upp mig.

    ReplyDelete
  4. Hoppas också få mer tid till läsning den dagen jag går ner till 75% arbetstid.

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:54 PM

    Hur gör du med anonymiteten nu när du träffar så många personer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är inga problem. Är ju främst att jag inte vill att personer i min omgivning ska veta exakt hur mycket pengar jag har eller att bloggen inte ska komma upp om man googlar mitt namn. Men att 20-30 personer vet hur jag ser ut och vad jag heter stör mig inte.

      Delete
  6. Verkar vara prima liv! Ser fram emot nästa bok!
    Hälsningar
    msFire svenskafire.se

    ReplyDelete
  7. Per H är väldigt sympatisk - oegennyttig som någon sade ovan. Har pratat med honom några ggr senaste veckorna om ett bolag och han är väldigt generös med att dela med sig av kunskap och erfarenhet.

    ReplyDelete
  8. En annan form av ekonomiskt oberoende är ju de som är självförsörjande. Odlar och producerar själva i olika utsträckning det de förbrukar.

    En annan avkastning (jordens) att leva av.

    Skulle vara intressant att se hur tankemönstren hos dem skiljer sig mot de som väljer att leva av avkastning som realiseras i form av pengar.

    Tack för inspirerande blogg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har funderat en del på om jag ska ha med självförsörjande person i boken. Frågan är om man är ekonomiskt fri om man knappt har några pengar och måste jobba med djur, grödor och ved flera timmar om dagen för att inte svälta/frysa ihjäl. Det finns inget enkelt svar och som sagt jag har ett tag varit inne på det för att få med bredd och ytterligheter.

      Frågan generellt är intressant. Tex jämförelsen att baka eget bröd för att spara pengar eller jobba extra som bagare och köpa mat för lönen.

      Delete
  9. Anonymous7:36 AM

    Inte så bra för miljön med plastmuggen kanske men låter annars kul :)

    ReplyDelete
  10. Anonymous10:35 AM

    Ett tips på en "känd" människa med ett intressant djup kan va den gamle robinsondeltagaren och vildmarksföretagaren kent ( den gråhårige med skägg ). Han tycks ju kombinerat ett bra fritt liv med vildmarksturism, vintrarna spenderar han med sin livskamrat i indien.

    ReplyDelete
  11. Anonymous3:17 PM

    Petrusko kanske?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vill helst inte ha för många som är alltför lika mig själv. Dvs killar mellan 35 och 45 som sparat ihop pengar och lever på aktieutdelning. Så tänkte därför hoppa över uppenbara alternativ som Petrusko, Utdelningsseglaren och Farbror Fri.

      Blir så mycket av mitt eget perspektiv ändå i boken.

      Delete