Thursday, April 13, 2017

SCA

Igår publicerade DN uppgifter om att det kommit in bud på SCAs hygiendel. Vilket fick aktien att gå upp med nästan 8% idag.

SCA är ett bolag som jag ägt länge. Köpte en för mig på den tiden ganska stor post i SCA under 2008 och sen fyllde jag på med fler aktier under 2011. SCA var under en period mitt största innehav tack vare en starkt utveckling. Har för mig att jag hade snittkurs på runt 70 kr då. Sen fick jag ju någon snilleblixt i mars 2013 och sålde en massa aktier då börsen gått jättestarkt ett par år. Tanken var att köpa tillbaka billigare i framtiden. Så då försvann alla SCA till en kurs runt 160. 

För vissa aktier blev tajmingen ändå helt ok av min försäljning 2013 och sen återköp under 2015-2016 till ungefär samma kurser. Men i fallet SCA var det med facit i hand idiotiskt att sälja. Fick köpa tillbaka mina SCA mycket dyrare än vad jag hade sålt för. Det gör att man nog kan säga att SCA är en starkt bidragande orsak till min strategi att köpa och behålla för alltid, dvs inte bli lockad att sälja bara för att något gått upp mycket på kort tid. 

Men trots det kan jag inte låta bli att hoppas att det ska komma ett bud och att någon köper mina SCA för 330-350 kr. Eller bara hygiendelen för 280-300 kr och låter mig behålla skogen. Dessa siffror ska då jämföras med kursen som var runt 280 kr igår när det började pratas om nya bud på SCA eller runt 250 när uppdelningen av skog och hygien offentliggjordes för några månader sen. För med strategin att aldrig sälja är det ju uppköp som gör att man kan göra snabba vinster. 

Även om man ska äga fina bolag så länge det bara går är det ju inte fel med 20-30% extra avkastning som kommer blixtsnabbt så pengarna snabbt kan flyttas över till något annat bolag som man kan äga för alltid, eller till även det bolaget köps upp. Det känns nämligen inte helt omöjligt att hitta något alternativ till SCAs troliga utdelning på 6,25-6,50 kr per aktie nästa år och kommande års utdelningstillväxt om man får 350 kr att köpa något annat för.

Sen är det ju tråkigt för Sverige om anrika bolag som funnits i nästan 100 år ska säljas. Till budet eventuellt blir verklighet sitter jag lugnt i båten och njuter av att äga ett av Sveriges finaste bolag. Som bara sänkt utdelningen en enda gång sen 1950-talet. Men köper inga nya aktier på kurser runt 300.

9 comments:

  1. Hur funkar detta med bud och uppköp egentligen? Har hållt på med aktier under en kort tid bara, vad händer med mina SCA aktier om det köps upp t.ex?

    Mvh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om storägarna går med på att sälja för ett visst pris så köparna får ihop minst 90% av aktierna så får de köpa även de sista 10% för samma pris oavsett om vi som äger dessa aktierna vill sälja eller inte.

      Kommer det ett bud så brukar aktien gå upp direkt till runt budkursen. Även om det är månader kvar till storägarna behöver lämna sitt besked. Om marknaden är orolig för budet inte kommer gå igenom så handlas aktien lite under budkurs. Om man tror att budet kommer höjas handlas aktien ofta lite över första budet.

      Delete
    2. James1:42 PM

      Blir spännande att se om några amerikanska gamar ger sig in i 10% kampen som vi sett i vissa andra bolag. T.ex. Axis.

      Delete
  2. Skog stor ju stadigt, relativt hög utdelning genom åren. Finns det någon annan skogaktie du sneglar på vid dipp?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har funderat på både Holmen och Stora Enso. Skulle gärna behålla skogsdelen av SCA och få fett bud på hygiendelen. Då kan jag nog tänka mig öka i SCA vid rätt värdering och utdelning.

      Delete
  3. Grattis till en fin bonusvinst!

    Jag hade SCA i min första aktieportfölj hos Aktieinvest som jag sålde av för några år sedan eftersom den bara kostade avgifter att ha stående passiv. Skulle gärna äga SCA-komponenterna igen men liksom med Atlas Copco avvaktar jag avstyckningen och köper hellre när krutröken har lagt sig och uppdelningen är avslutad.

    ReplyDelete
  4. Anonymous2:11 PM

    Ligger det i korten att SCA:s hygiendel avnoteras tror ni? Är själv (nöjd) aktieägare i SCA och såg framför mig många år till av fina utdelningar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tycker absolut det känns möjligt att hygiendelen säljs till rätt pris. Om så sker blir det väldigt intressant hur industrivärden använder de pengarna.

      Delete
  5. Spännande och riktigt kul! Blir att läsa denna. :)

    ReplyDelete